Hem arrow Bus och bös arrow Bus arrow Playelfs fäll-tävlan: rumsfällor
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Playelfs fäll-tävlan: rumsfällor PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 1
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-21
Artikelindex
Playelfs fäll-tävlan: rumsfällor
Sida 2
Sida 3
Sida 4
Sida 5
Sida 6

Dödlighet 3Hej hopp! är en trevlig rumsfälla som av någon anledning letat sig ur Martin Svenssons sinne. Återigen är det en lagom subtil skapelse, som faktiskt lika gärna kan placeras i en korridor.

Ingången in i rummet är ett par meter över marknivå. Det är ingen farlig höjd, så det enklaste sättet att ta sig in i rummet är helt enkelt att hoppa ner. Problemet är att golvet bara är en illusion, så resten av äventyrargruppen lär förvånat åse hur den hoppande äventyraren försvinner rakt genom golvet mot ett okänt öde. Efter ett lagom långt fall (så långt att äventyraren förmodligen bryter benen och inte kan klättra upp igen) landar han hos ett stort och hungrigt monster. Äventyrarna som är kvar där uppe hör först den förvånade äventyrarens skrik när han faller, följt av hans panikslagna skrik när monstret börjar tugga på honom. Sedan är det upp till deras fantasi att lista ut vad som händer där nere i gropen, eftersom illusionen är i vägen och gör så att man inte ser vad som händer där nere...

De försiktiga äventyrarna som klättrar ner med rep bör upptäcka golvets non-existenta natur, men övriga som tänker efter efter lär få sig en tankeställare och kanske ta det lite lugnare i framtiden...

(Martin Svensson)

Snabbast!Dödlighet 5Pressning och tvättning placeras lämpligen i ett rum. Taket, en stor massiv stenplatta, är egentligen upphängt ovanför äventyrarna, vilket inte syns underifrån. Det finns två dörrar in i rummet. Om båda dörrarna öppnas, en efter den andra (de behöver inte stängas), släpps taket ner och mosar eventuella äventyrare i rummet. Samtidigt öppnas också en ventil som fyller en motvikt med vatten som sent om sider drar upp taket till dess ursprungsplats igen. När taket hakas fast på sin plats släpps vattnet ut ur motvikten, tvärs igenom rummet och sköljer ut resterna av äventyrarna. Ett av de få sätten att undgå denna fälla är att gå in i rummet och sedan ta en kort rast innan man öppnar nästa dörr.

(Martin Svensson)

Dödlighet 3Manneken Pis eldvatten är en rumsfälla bestående av en lagom stor staty föreställande en naken karl i en ställning som tydligt illustrerar att han håller på att "lägga en stråle" (eller "klappa ödlan", "säga hej till en kompis" eller vilken förskönande omskrivning man nu vill använda). Framför statyn står en kista och en praktisk fackelhållare så att äventyrare kan ställa ifrån sig sin fackla medan de fipplar med fällan.

Vad äventyrarna inte vet är att statyn är ihålig och fylld med lättantändlig olja. Den är också försedd med en ventil i petter-nicklas som öppnas om någon öppnar kistan. Om en äventyrare sätter facklan i fackelhållaren och öppnar kistan så går strålen rakt ner på äventyraren rätt igenom facklans låga, vilket resulterar i att även äventyraren tänds som en fackla. Skulle nu äventyraren ha sådan tur (eller paranoja) att han inte sätter facklan i fackelhållaren så blir han ändå dränkt i olja när han försöker öppna kistan och det finns gott om möjlighet att uttrycka lätt pyromani senare i komplexet...

(Stefan Grundin)



< Föregående   Nästa >

Se även
girighet.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.