Hem arrow Bus och bös arrow Bus arrow Playelfs fäll-tävlan: rumsfällor
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Playelfs fäll-tävlan: rumsfällor PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 1
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-21
Artikelindex
Playelfs fäll-tävlan: rumsfällor
Sida 2
Sida 3
Sida 4
Sida 5
Sida 6

Dödlighet 4Martin Svensson är en härligt elak varelse men också väldigt kroppsmedveten. Hans fälla Idealvikten tyder på hans sadistiska skaparglädje. Fällan består av ett till synes vanligt rum med lite kringströdda saker i, till exempel skelettben, gammal äventyrarutrustning och allehanda ruttna kläder. Det har inga dörrar, men det finns två dörröppningar, en på varje sida i rummet.

Rummet är en väl avvägd konstruktion i en hävstång med motvikt. Det krävs bara tvåhundra kilo (två välutrustade äventyrare eller tre outrustade äventyrare) för att balansen ska rubbas och rummet rasa ner två meter. Därigenom blockeras utgången. Ett par vikter vippar också till rätt läge för att göra så att det krävs mindre än etthundra kilos extravikt istället för tvåhundra för att återställa rummets läge. Det enda sättet att komma ut är att minska på viktbelastningen på rummet till under etthundra kilo - så väl avvägd är balansen. En levitationsbesvärjelse eller en rejäl bantningskur är det enda sättet att lyckas göra detta på.

Oroa dig inte. Rummet kommer att gå tillbaka till sitt normala läge förr eller senare. Ett normalt fullvuxet skelett väger trots allt vara omkring nio kilo, när all onödig underhudsfett (och muskler, och annan vävnad...) ruttnat bort, och det är väl idealvikten för en äventyrare om man får tro elaka nekromantiker...

(Martin Svensson)

Dödlighet 5Ett glas till har en ljuvligt enkel idé. Tänk er det törstiga gänget äventyrare som upptäcker denna skatt: ett källarvalv med en ansenlig samling tunnor, gärna öl- eller vintunnor. Tunnorna utstrålar en viss magisk energi, men av en definitivt positiv natur. Tunnorna tillverkades en gång i tiden åt ett gäng törstiga dvärgar vars enda glädjeämnen bestod av öl. Denna välvilliga magi har sedan utnyttjats av andra varelser för att skapa en väldans otrevlig fälla. Öltappen går helt enkelt inte att stänga. Det verkar inte finnas någon botten på tunnan, som öser på för fullt. Ut ur tunnan rinner stop efter stop av öl och fyller sakta rummet, vilket i sig inte hade varit något problem. Men samtidigt som tappen på första öltunnan öppnas hörs ett klickade ljud när källardörren går i lås. Spelarna har nu god tid på sig att dricka sig otörstiga, och sedan inse att sprit bara är nyttigt i viss mängd.

(Martin "Azrael" Hansson)

Dödlighet 5Tomt rum är en riktig elaking. Den består av ett tomt rum med en stadig ekdörr. Och här menar vi ett tomt rum. Det är verkligen vakuum i det. Så fort man trycker ner handtaget slungas dörren in och alla som står för nära dörren sugs in i rummet. Alla som sett en flygplansolycka på film vet vilket sug det blir när det går hål på flygplans kroppen.

Äventyrarnas enda chans att klara sig är om någon är mycket stor och mycket stark, egenskaper som resar och barbarer kan tänkas inneha. I så fall kan de stå emot trycket i dörröppningen tills rummet är luftfyllt och suget avtar. När rummet är fyllt med luft kan dörren slå igen på grund av den fjäder som sitter på baksidan och låses med en tapp så den inte går upp när luften pumpas ut ur rummet igen. De personer som sögs in i rummet får nu grava andningsproblem, dels för att det inte finns någon luft att andas och dels för att lungorna lär sugas ut ur dem.

(Johan Sandström)



< Föregående   Nästa >

Se även
girighet.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.