Hem
Senaste artiklarna
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf

Att arrangera konventsäventyr PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 13
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-12-28
Artikelindex
Hur man arrangerar konventsäventyr
Inför konventet
Under konventet
Efterarbete

Att skriva konventsäventyr är ett riktigt trevligt sätt att få ut sina äventyrsvisioner till massor med spelare. Det är dock en konst som kräver lite arbete, så för att hjälpa till så har jag pusslat ihop den här guiden om ämnet.

Guiden skapades första gången som ett inlägg på www.rollspel.nu

Det stora jobbet ligger under förarbetet.

Det är en intressant begränsning av att äventyret ska vara begränsat till fem timmar. Traditionellt sett innebär det färdiggjorda rollpersoner, så att man kan komma igång snabbt. Detta kommer också av tävlingsformen i rollspel, där man behövde en rättvis utgångspunkt för varje grupp. Tävlingsformen började som att helt enkelt försöka uppnå ett mål - rent "prestationsspelande", med andra ord, men senare började även rollgestaltandet bedömas. På senare tid har rollgestaltandet snudd på tagit över helt.

Tänk på att spelledare inte nödvändigtvis kan regelsystemet, om du använder ett. En bra idé är att knåpa ihop en tydlig sammanfattning av det. Inför sitt Berlin-scenario så knåpade Björn Hellqvist ihop en tvåsidors sammanfattning av reglerna, och då talar vi ändå om ett så spritt konventsspel som Call of Cthulhu.

Tänk också på att spelledare ofta får möjlighet att läsa igenom äventyret först kvällen före konventet. Skriv därför inga 128-sidorsmoduler med mängder med bakgrund, utan håll nere mängden text. Mina konventsscenarier i 40-sidorsklassen är faktiskt i största laget.



Nästa >
valkyria.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.