Hem arrow Västmark arrow Artiklar arrow Episka kampanjer i Västmark
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Episka kampanjer i Västmark PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 7
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-09
Artikelindex
Episka kampanjer i Västmark
Vad betyder episk
Varför episkt?
Rollspel
En historia under luppen
Starten
Bakgrund
Expositionen
Uppstegringen
Höjdpunkten
Periptin
Resultatet
Uppföljaren?
En typisk episk kampanj
Figurer
Exposition
Uppstegring
Höjdpunkt 1
Höjdpunkt 2
Peripti
Resultat
Fallgropar
Glöm inte interaktionen
Stressa inte
Tänk på spelledarpersonerna
Förberedda händelser
Planera inte för långt
Begär och ta kritik
Minikampanjen
Slutord

Minikampanjen är en lösning för den som inte har ork eller lust att dra igång en fullfjädrad episk kampanj. En typisk minikampanj består av ungefär fyra till tio äventyr. Med "äventyr" menar jag inte de stora och tjocka moduler som man kan köpa till rollspel, utan mindre saker som normalt kan spelas igenom på fem timmar eller så och som man skapar själv. Många köpta äventyr har mer gemensamt med minikampanjer är konventionella äventyr.

Även om minikampanjen är för kort för att till fullo utnyttja den episka kampanjens kraft och möjligheter så är det ett mycket tänkvärt alternativ, i synnerhet om man spelar "o-episka" rollspel. Det finns tyvärr väldigt lite utrymme för episkt rollspel i flera rollspel, till exempel nutidsspel och mörk framtid. Där är minikampanjen en bra lösning.

En minikampanj förutsätter att man slimmar en episk historia så mycket som möjligt. Det finns väldigt lite utrymme för sidospår i en sådan kampanj.

I expositionen struntar man i att presentera värld och figurer, utan man nöjer sig med att presentera hotet. Detta är möjligt tack vare att man väldigt lätt känner igen sig i världen och att man ofta tar till en minikampanj för kända figurer. Som mest tillbringar man ett spelmöte med expositionen. Uppstegringen kan vara lite längre. Ungefär tre till fyra äventyr är ganska lagom för uppstegringsfasen i en minikampanj. Det är här som figursutvecklande äventyr hamnar, och oftast som sidoplotter till det vanliga äventyret. Höjdpunkten är lite kortare, kanske en eller två spelmöten. Periptin, slutligen, är högst ett äventyr och ofta ett väldigt intensivt sådant. Resultatet hoppar man ofta över, eller väver in det "i förbigående" i slutet i periptin.



< Föregående   Nästa >

Se även
lonefox.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.