Hem arrow Västmark arrow Regeltillägg arrow Extraregler till Västmark
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Extraregler till Västmark PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 0
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-14
Artikelindex
Extraregler till Västmark
Samvetskval sida 1
Samvetskval sida 2
Samvetskval sida 3
Erfarenhet på annat sätt
Specialiseringar
Svårigheter vid motsatt slag
Stridsmodifikationer
Lathundar
Råsopsregeln och Boromirs regel
Läkning och blodförlust
Långsamma skador och köldskador

Erfarenhet på annat sätt

En del vill ha lite högre detalj på erfarenhetsreglerna, gärna i stil med Drakar&Demoner. Ett förslag följer nedan:

Till att börja med, multiplicera alla kostnader av erfarenhetspoäng (inklusive för besvärjelser) med 10. Principen "ett plus två plus tre plus fyra" blir alltså "tio plus tjugo plus trettio plus fyrtio", så att höja från +2 till +3 kostar 30 erfarenhetspoäng istället för 3, att höja från +3 till +4 kostar 40 erfarenhetspoäng, och så vidare. Det är fortfarande möjligt att höja i flera steg. Att höja från +2 till +5 kostar 10x(3+4+5) = 120 poäng istället för 12. Specialiseringar (se nedan) kostar 10 erfarenhetspoäng styck.

Sedan måste man ändra mängden erfarenhetspoäng man får också. Gör man figurer enligt den komplicerade metoden så ersätts tabell 3-4 och 3-5 med följande två tabeller:

Tabell 3-4: Erfarenhetspoäng
Normal 320
Bra 690
Suverän 1060
Hjälte 1430
- -
Skråmästarskicklighet 360
Mästarskicklighet 210
Gesällskicklighet 100
Lärlingsskicklighet 30
Tabell 3-5: Lathund
Nivå Kostnad
+1 10
+2 30
+3 60
+4 100
+5 150
+6 210
+7 280
+8 380
+9 450
+10 550
+11 660
+12 780

Erfarenhet från äventyrande delas också ut annorlunda. Riktlinjerna på sidan 99 och 100 ersätts med följande mallar:

Per varje perfektion: Varje gång en figur slår perfektion får man ett erfarenhetspoäng. Detta är dock låst till skicklighet som man fick perfektion på och skrivs alltså upp inom parentes efter skicklighetens värde. Dessa erfarenhetspoäng får inte användas på andra än på de skickligheter som de är låsta vid. Denna kategori ersätter kategorin "Automatiskt".

Rollspel: Övertygande rollspel belönas med mellan 5 och 15 poäng. 5 poäng delas ut för slentrianmässigt och rutinartat men gott rollspel, medan 15 poäng delas ut för en föreställning värd en Guldpalm eller Oscar. Dessa poäng får placeras var man vill.

Goda idéer: Att använda skickligheter och egenskaper på ett annorlunda och intelligent sätt belönas också med upp till 10 poäng. Spelledaren har möjligheten att låsa dessa vid vissa skickligheter.

Lärare: Om en figur har en lärare som arbetar med att lära ut sina skickligheter så får man tre poäng per vecka heltidsstudier. Under denna vecka får man inte göra något annat än studera, inte ens äventyra). Lärare ger också andra fördelar, enligt sidan 100 i regelboken (tänk på att kostnadsminskningen också multipliceras med tio). Dessa poäng är låsta vid de skickligheter som läraren lär ut.

Kaffekokning: En spelare som kokar kaffe eller te åt spelledare och spelarna, eller frivilligt går iväg för att hämta pizza eller annan mat åt spelgruppen under ett långt spelmöte, belönas med tio erfarenhetspoäng. Även städande spelare, eller annan hjälp från spelare, belönas med tio erfarenhetspoäng.

Resursskapande: En spelare som skapar resurser åt spelledaren, till exempel genom att krönikera spelmötet, illustrera figurer och statister, kartlägga olika områden och skapa personer åt spelledaren, kan belönas med erfarenhetspoäng. Exakt hur många erfarenhetspoäng beror på hur stort arbetet är, om det sker på eget initiativ eller på beställning, och hur mycket arbete som krävdes. 10 till 30 poäng är ganska lagom för sådant arbete.



< Föregående   Nästa >

Se även
girighet.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.