Rollspelssmedjan logotyp

Slumpvist vald bild

Projekt

Det finns en massa roliga projekt på gång på Rävsvans Förlag. För första gången tänker jag göra dessa offentliga. Vid varje projekt finns en färdigstapel, som visar hur långt arbetet har gått. De olika procentsatserna står inte för hur lång tid som har gått eller är kvar, utan är enbart en riktlinje.

Observera två saker: För det första är de flesta av dessa projekt på idé- eller skisstadiet, och det är ingen större idé att tjôta om mer information. Det kommer när det kommer. För det andra är det inte säkert att jag fullföljer en idé, ens om den läggs upp här. Huruvida jag gör det beror på tid och inspiration (framförallt tid), så det är heller ingen idé att försöka stressa mig.

Senast uppdaterad: 2004-01-01

Tillbaka


<% pbar "Västmark Tredje Utgåvan", 100 %>

Västmark Tredje Utgåvan

Ute nu! Beställ!




<% pbar "Skymningshem: Andra Imperiet", 100 %>

Skymningshem: Andra Imperiet

Sjuhundra år efter den tid då Skymningshem utspelar sig i har Fo'urs folk lämnat sin vattentäckta hemvärld och givit sig av ut i rymden. Gamla rivaliteter blossar upp på nytt, och det nyfödda interstellära imperiet finner rester av en äldre mänsklig civilisation där ute. Vilka var de, och vart försvann de?

Skymningshem: Andra Imperiet är en fristående fortsättning på Skymningshem. Det är ett T10-spel med mycket space opera och manga som stämning. Spelets värld kommer att växa allt eftersom spelet spelas av spelare, och spelarna kan själva forma världen och lämna sina bidrag till världen som andra kan följa. 

Spelet är färdig! Beställ nu!


<% pbar "Evangelium", 64 %>

Evangelium

Jag har börjat sammanställa all data till Evangelium, och har således övergett Speldata 2. Istället satsar jag på att färdigställa en grundmodul till Evangelium, med såväl världsbeskrivning som speldata i en och samma klump. Allting som skulle ingå i Speldata 2 hamnar här istället.

Det här kommer säkert att göra alla Gränsvärldar-fantaster ledsna, men jag funderar också på att gå över till T10-systemet. Orsaken är att T10-kärnan känns mer gedigen efter bra många fler års speltestande. Det blir i så fall en mer detaljerad T10-motor än den som är i Västmark och Skymningshem, med specar, utbildningspaket, mer detaljerade skador enligt Gränsvärldars modell och hela faderullan. Jag har inte bestämt mig riktigt ännu, men det lutar åt det hållet.


<% pbar "Skymningshem", 95 %>

Skymningshem

Världen till Skymningshem är så gott som helt klar. Det ska in lite om städer också, och det kommer naturligtvis att ske en massa tester och finjusteringar innan allt är klart. Fler illustrationer krävs.

Två regelversioner är långt utvecklade. Eon-versioner är ganska färdigt. Det krävs lite graderingsprov till, så är den klar. T10-versionen har uppdaterats med den förfining av taktikvalen som kom till i och med Andra Impeiet. Den är så gott som helt klar, förutom att jag inte är nöjd med illustrationerna på taktikvalskorten. 

I övrigt känns det här projektet förbaskat färdigt.



<% pbar "Trollkonster", 42 %>

Trollkonster

Verkligheten är inte vad den verkar. Vår värld är en fasad, och det finns en hel verklighet till på andra sidan, som man kan nå genom sprickor i fasaden. Det är en värld med oändliga möjligheter och oändliga faror, och du har blivit utvald, av din egen nyfikenhet eller försynen, att vara en av dem som utforskar dem. Välkommen till en värld fylld av äventyr, magiska varelser, trolldom, häxkonst och upplevelser bortom mänsklig fattningsförmåga – vår egen!

Regelsystemet är i princip färdigt. Det enda som saknas där är magin. Spelvärlden är på konceptstadiet.



<% pbar "Fem Förfärliga Fall", 18 %>

Fem Förfärliga Fall

Detta är en antologi med fem underliga, bisarra, makabra, skrämmande och vedervärdiga mordfall, i äkta Alfred Hitchcock-stil, att konfrontera sina spelare med. Äventyren är inte låsta vid någon specifik spelvärld, utan borde gå att spela när som helst och var som helst (inom rimliga gränser). Ett enkelt regelsystem ingår, samt essäer till konverteringar till lämpliga regelsystem.

Fem Förfärliga Fall blev försenat och släpps inte alls kring Allhelgona i år, som planen var. Det blev lite för lite ledig tid över, men projektet fortskrider.



<% pbar "Västmark: Det Var En Gång", 50 %>

Det Var En Gång

Modulen Det Var En Gång kommer att innehålla ungefär allt som en spelledare i Västmark (och andra rollspel också) kommer att behöva. Extra regler har ett eget kapitel liksom mängder med tips och idéer till spelledaren.

Modulen kommer förmodligen att bli ett häfte om 32 sidor och en spelledarskärm. Större delen av råtexten för manuset är skrivet, och jag jagar just nu efter något digitaltryckeri som klarar av att göra spelledarskärmen. Vad som är kvar är att utforma själva skärmen (jag kommer inte börja med det förrän jag vet exakt vilka tekniska villkor som gäller), fixa framsida och skärmmotiv, och allmänt redigerande och speltestande.



<% pbar "Västmark: Häxkonst", 25 %>

Häxkonst

En hel modul för häxor och andra trollkunniga. I denna finns nya riktlinjer för trolldom i Västmark, fler besvärjelser och en del essäer om ämnet magi. Jag funderar också på en närmare genomgång av älvafolken, men det kanske inte platsar i modulen.



<% pbar "Västmark för dummies", 10 %>

Västmark för dummies

En modul för spelaren. Den kommer att innehålla allting som en spelare behöver för att snabbt komma igång med Västmark, inklusive figurmallar, en rundvandring i Västmark och tips om hur man spelar rollspel.

Och nej, den kommer inte att heta "Västmark för dummies", men det var ett så kul projektnamn att vi bara var tvungna att använda det.


<% makeFooter %>