Frågor om Rävsvans FörlagFråga: Är Rävsvans Förlag ett bolag? Svar: Jupp. Det fullständiga namnet är Kommanditbolaget Rävsvans
Förlag. Fråga: Kan jag få sommarjobba/praktisera på Rävsvans Förlag? Svar: Nej. Rävsvans Förlag är en hobbyverksamhet som sker på fritiden.
Egentligen sker all försörjning på ett riktigt jobb. Det innebär att jag
inte sitter på ”Rävsvans kontor” (det finns nämligen inte) fyrtio timmar
i veckan, och därför har jag inte möjlighet att övervaka sommarjobbare
eller praktikanter, eller för den delen ge arbetsuppgifter, ge råd och
erfarenhet et cetera. Så tyvärr, hur ball det än hade varit så är det inte
möjligt. Fråga: Kan jag få frilansa för Rävsvans Förlag? Svar: Kan du väl, så länge som du inte förväntar dig att få betalt, så… Korten på bordet: de flesta grejer som Rävsvans Förlag producerar genererar ingen inkomst, och de få undantag som finns genererar definitivt inte så mycket så att man kan leva på det. Så eventuell ersättning kan på sin höjd bli symbolisk, och det endast på de grejor som genererar någon inkomst över huvud taget. Eller, om man ska ta det ännu enklare: om jag inte får några pengar för
en viss produkt som jag producerar så kan jag inte ge några pengar till dem
som har bidragit, inte ens mig själv. Det innebär att den enda ersättning som
finns att få i de flesta fall är ära och berömmelse, inklusive för mig själv. Fråga: Kommer ni att finnas på något konvent? Svar: Jag försöker i alla fall åka på åtminstone GothCon och BSK.
Eventuellt försöker jag klämma in något av LinCon och SydCon också, men två
konvent om året är nästan tillräckligt. Fråga: Varför heter det ”Rävsvans Förlag”? Det låter ju inte
fräckt! Svar: Tja, se namnet som en motreaktion på alla rollspelsförlag med ett
"games" instoppat i namnet, och se produktlinjen som en motreaktion på
alla rollspel vars främsta attribut är Macho, Vapenstorlek, Spikantal och
Axelskydd. Fråga: Har ni något med Neogames att göra?
|
Frågor om webbplatsenFråga: Varför uppdateras inte webbplatsen så ofta? Svar: Krille har inte tid. Han jobbar heltid, frilansar, extraknäcker och
skriver rollspel. Dessutom har han ett liv. Nåja, ibland i alla fall. Under
resten av hans liv sover han, äter och hjälper kompisar med deras webbsidor
och datorer. Det som blir över går till webbsidan. Fråga: Kan jag få lägga upp en egen sida på servern? Svar: Nepp. Fråga: Kan jag få lägga upp mitt egna rollspel på foxtail.nu? Svar: Nej. Foxtail.nu är till för Rävsvans egna produkter. Däremot kan du
alltid vända dig till rollspel.nu och fråga dem. De brukar lägga upp rollspel
på sin webbplats. Fråga: Jag har gjort ett eget rollspel. Skulle du kunna titta på det och säga vad du tycker? Svar: I mån av tid så tittar jag gärna på spelet, men bli inte förvånad
om det tar en bra stund innan du hör av mig. Jag har ont om tid som det är. Fråga: Kan du länka till min sida? Svar: Japp. Skicka en förfrågan med e-post så tar jag hand om det så fort
jag hinner och kommer ihåg. Skulle jag glömma av det så hör av dig – jag
har taskigt minne. Fråga: Jag vill ha en banner som länk. Går det? Svar: Det finns ett bannerrotationssystem på foxtail.nu. Där är det inga
problem att lägga in banners. I övrigt är svaret ”nej”. Fråga: Jag hittar inte yaddayadda på er webbplats. Det finns ju bara en
massa Western och Gondica. Svar: Om du hittar en massa Western och Gondica när du letar efter Västmark så är du på fel webbplats. Samma sak om du letar efter Western och Gondica, men hittar Västmark istället. Skilj på Rävspel som finns på rollspel.com och ger ut Western och Gondica, och Rävsvans Förlag som finns på foxtail.nu och ger ut Västmark, Evangelium och Skymningshem.
|
Frågor om VästmarkNya frågor finns längre ner! Fråga: Vad är det för skillnad på Västmark Tredje Utgåvan (Västmark 3) och Västmark 2.14e? Svar: Massor. Till att börja med så finns 2.14e endast som nedladdningsbar PDF-fil, medan Västmark 3 endast finns som bok. Utöver det är Västmark 3 upphottad, slimmad, utökad, förbättrad et cetera. Vad gäller innehållet så har ungefär följande gjorts till Västmark 3:
Fråga: Kan modulerna till Västmark 2.xx användas till Västmark 3? Svar: Ja. Mycket lite behöver ändras för att material till Västmark 2.xx ska kunna användas till Västmark 3, och vice versa. I princip är det vapenskickligheter, språkskickligheter och vapendata som behöver tittas över. En och annan skicklighet eller egenskap kanske har försvunnit eller tillkommit, men de är för det mesta självförklarande. Det finns en artikel här om skillnaderna mellan
Västmark 2 och 3. Fråga: Västmark 2.xx var ju gratis! Varför ska jag köpa Västmark 3? Svar: En orsak kan ju vara att stödja lokala små spelutvecklare. En annan
orsak är att en hel del av klagomålen på Västmark 2.xx var just att man inte
kunde köpa det färdigutskrivet. En tredje orsak är att det kostar att skriva
ut 230 sidor. Fråga: Vad jag menar är, varför tvingar du oss att betala helt plötsligt? Svar: Västmark är mitt lilla hjärtebarn. Nu har jag fått möjlighet att
ge ut det på det sätt som jag vill och som var meningen från första början.
Dessutom tvingar jag ingen att betala. Vill inte du köpa det så behöver du
inte betala. Västmark 2.14e ligger fortfarande kvar online och är fortfarande
helt gratis, utifall att någon vill skaffa den tidigare generationens Västmark. Fråga: Var kan jag få tag på Västmark 3? Svar: Här. Du kan också
tjata lite på din lokala rollspelsbutik och se om inte de kan ta in Västmark
3. Fråga: Hur mycket motsvarar ett silver i dagens valuta? Svar: Det går knappt att överföra, eftersom samhället och därmed
ekonomin är så radikalt annorlunda. Räknar man efter den sociala normen (dvs
vad Socialstyrelsen anser att man ska kunna klara sig på under en månad) så
motsvarar ett silver ca 240 kronor. Räknar man efter hur mycket en öl kostar så
motsvarar ett silver ca 100 kronor. Observera att dessa jämförelser bara är
ungefärliga och inte går att ta som dagens sanning. Fråga: När tror du att du kommer att avsluta Västmark så att man kan få tag på en fullständig version (själv klart så har jag Gammaversion, bra...) Svar: Version 2.14e finns uppe nu och version 3 är ute i butik nu. Fråga: Har Västmark något gemensamt med Eon? Det finns ju ett rike på Mundana som heter Västmark. Svar: Nej. Rollspelet Västmark har inget gemensamt med riket i Mundana med samma namn. Det är lite som hajar och delfiner - till synes lika men ack så olika. Och
Västmark är lite som delfinerna i den liknelsen: gladare, mer intelligent och
mycket mer lekfullt... 8) Fråga: Jag hittar termen ”glamour” i mitt gamla Västmark, men det står ”älvamagi” i det nya. Är älvamagi och glamour samma sak? Svar: Japp. Alla "glamour" är i själva verket tyrckfelsnizzar som
blev kvar från speltesten. Det ska stå "älvamagi" där istället.
De borde vara åtgärdade i senaste versionen, men tala gärna om om jag har
missat något. Fråga: I Västmark multiplicerade människorna med någon slags geometri, hur? Svar: Ganska enkelt. (Magister Krille tar på sig den fyrkantiga hatten med tofsen.) Antag att du vill multiplicera XVII med IX. Sätt helt enkelt upp en rektangel med XVII rutor på långsidan och IX rutor på kortsidan. Räkna rutorna.
XVII gånger IX blir CLIII, vilket alla omedelbart kan se. 8) Orsaken till att man gjorde så här är helt enkelt att multiplikation på motsvarande vanligt sätt med romerska siffror är ett otyg. Division är för övrigt ännu värre på motsvarande vanligt sätt, men jag har sett det genomföras. Betydligt enklare är det att göra så här: Antag att man ska dela XLIII med VII. Man börjar med att göra en rad med VII rutor, varpå man fortsätter på nästa rad tills den är full och fortsätter tills man har ritat XLIII rutor. Antalet hela rader är kvoten, och antalet rutor på den sista, ofullständiga raden är resten.
XLIII delat med VII blir således VI rest I. Det här var för övrigt vanligt förekommande en bra bit in på 1200-talet,
då de arabiska siffrorna (ärligt norpade på korstågen) började göra intåg.
Det tog ett bra tag innan de arabiska siffrorna helt konkurrerat ut de romerska
- i princip krävdes det den där bokföringsprincipen som jag alltid glömmer
bort vad den heter för att de romerska siffrorna skulle dra sin sista suck
(mitten på 1300-talet har jag för mig). Fråga: Ska man använda egenskapen yaddayadda i strid? Svar: Man använder alltid den egenskap som passar bäst just nu. Följande frågor om Västmark kan avslöja en del av bakgrunden, och skrivs därför med vit text mot vit bakgrund för att inte avslöja för mycket för dem som inte vill veta. Om du har Internet Explorer eller Netscape, markera texten för att läsa den. Om du har Opera, tryck Ctrl+G.
Fråga: Hur gör jag med specialiseringar och vapen? Med +3 på anfallsslaget så blir de väldigt farliga. Svar: Vårt förslag är att man använder de andra två metoderna,
dvs sänker svårigheten för anfallsslaget med 3 (till exempel från 9 till 6). Fråga: Hur lång är ett tillfälle? Frågan gäller egenskapen Styrkereserv på sidan 54 Svar: Ett tillfälle är ett tillfälle då egenskapen används. Fråga: Hur smyger man och spanar efter smygande folk? Svar: Vi brukar använda Rörliga manövrer i ett motsatt slag mot
Leta. Fråga: Vart tog tabell 16 vägen? Svar: Längst ner på sidan 86. Tabellerna hamnade lite i oordning, eftersom det såg så fult ut med tabell 16 högst upp.
|
Frågor om TrollvinterFråga: Kommer det något mer material till Trollvinter? Svar: Nej. All energi ligger på senare projekt. Fråga: Kommer Eons misslor från Trollvinter? Svar: Ja.
|
Frågor om SkymningshemFråga: Är Skymningshem: Andra Imperiet samma sak som Skymningshem? Svar: Nej. De utspelas visserligen i samma värld, men Andra Imperiet
utspelar sig 700 år efter vanliga Skymningshem. Läs mer om Andra Imperiet här. Fråga: Vad har spelledarperson yaddayadda för värden? Svar: Om inte värdena är publicerade så är risken stor att de inte finns, och därmed kan jag inte svara. Följande frågor om Skymningshem kan avslöja en del av bakgrunden, och skrivs därför med vit text mot vit bakgrund för att inte avslöja för mycket för dem som inte vill veta. Om du har Internet Explorer eller Netscape, markera texten för att läsa den. Om du har Opera, tryck Ctrl+G.
|