h_fox.gif (4048 bytes)
Vanliga frågor

Snabba genvägar

Om Rävsvans Förlag
Om Svansklubben
Om webbplatsen

Generellt om spelen
Om T10-systemet
Om Västmark
Om Trollvinter
Om Skymningshem
Om Eon

Personliga frågor 

Till Rävsvans-forumet
Till foxtail.nu 

 

Frågor om Rävsvans Förlag

Fråga: Är Rävsvans Förlag ett bolag?

Svar: Jupp. Det fullständiga namnet är Kommanditbolaget Rävsvans Förlag.
 

Fråga: Kan jag få sommarjobba/praktisera på Rävsvans Förlag?

Svar: Nej. Rävsvans Förlag är en hobbyverksamhet som sker på fritiden. Egentligen sker all försörjning på ett riktigt jobb. Det innebär att jag inte sitter på ”Rävsvans kontor” (det finns nämligen inte) fyrtio timmar i veckan, och därför har jag inte möjlighet att övervaka sommarjobbare eller praktikanter, eller för den delen ge arbetsuppgifter, ge råd och erfarenhet et cetera. Så tyvärr, hur ball det än hade varit så är det inte möjligt.
 

Fråga: Kan jag få frilansa för Rävsvans Förlag?

Svar: Kan du väl, så länge som du inte förväntar dig att få betalt, så…

Korten på bordet: de flesta grejer som Rävsvans Förlag producerar genererar ingen inkomst, och de få undantag som finns genererar definitivt inte så mycket så att man kan leva på det. Så eventuell ersättning kan på sin höjd bli symbolisk, och det endast på de grejor som genererar någon inkomst över huvud taget.

Eller, om man ska ta det ännu enklare: om jag inte får några pengar för en viss produkt som jag producerar så kan jag inte ge några pengar till dem som har bidragit, inte ens mig själv. Det innebär att den enda ersättning som finns att få i de flesta fall är ära och berömmelse, inklusive för mig själv.
 

Fråga: Kommer ni att finnas på något konvent?
Fråga: Kommer ni att sälja något på konvent?

Svar: Jag försöker i alla fall åka på åtminstone GothCon och BSK. Eventuellt försöker jag klämma in något av LinCon och SydCon också, men två konvent om året är nästan tillräckligt.
 

Fråga: Varför heter det ”Rävsvans Förlag”? Det låter ju inte fräckt!
Fråga: Jag vill ha ett spel i stil med Doom/Quake/NWN/Fallout! Varför gör ni inga fräcka spel?

Svar: Tja, se namnet som en motreaktion på alla rollspelsförlag med ett "games" instoppat i namnet, och se produktlinjen som en motreaktion på alla rollspel vars främsta attribut är Macho, Vapenstorlek, Spikantal och Axelskydd.
 

Fråga: Har ni något med Neogames att göra?
Svar: Utöver att jag frilansar för Neo, nej. Neogames har sina produkter, Rävsvans har sina.

  

Frågor om Svansklubben

Fråga: Varför måste jag ange ett riktigt namn till Svansklubben? Kan jag inte använda ett nick? Måste jag ange en riktig epost-adress?

Svar: Vill du ta del av Svansklubbens fysiska fördelar (till exempel Svansknappen) så är det bra att ange ett riktigt namn. Gör du inte det så kan jag inte skicka något till dig. Samma sak gäller epost-adressen. Om du inte anger en riktig epost-adress så kan jag inte skicka något nyhetsbrev till dig, och dessa nyhetsbrev skickas enbart till epost-adressen du anger.

Sen blir jag väldigt glad om medlemmarna inte använder ett nick. Det blir lite lättare att hålla ordning på er då.
 

Fråga: Vad är det för speciellt som man kan få via Svansklubben?

Svar: Det kan till exempel hända att jag lägger upp saker och ting för betatest för Svansklubbens medlemmar, eller andra exklusiva resurser. Svansklubbens medlemmar fick till exempel förmånen att titta på Västmark 3 minst två månader före alla andra. När jag släpper sådana godbitar så får medlemmarna en länk till godbitarna och de lösenord som används för att låsa upp godbitarna.
 

Fråga: Varför får jag ingenting från Svansklubbens mailinglista?

Svar: Det kan bero på att du har angett en felaktig epost-adress, eller angett en epostlåda som är full, deaktiverad eller bara trasig. Eller så kan det helt enkelt vara så att listan är läbbans inaktiv.
 

Fråga: Jag får en massa skräp från Svansklubben. Vad ska jag göra åt saken?

Svar: Gå ur Svansklubbens mailinglista.

 

Frågor om webbplatsen

Fråga: Varför uppdateras inte webbplatsen så ofta?

Svar: Krille har inte tid. Han jobbar heltid, frilansar, extraknäcker och skriver rollspel. Dessutom har han ett liv. Nåja, ibland i alla fall. Under resten av hans liv sover han, äter och hjälper kompisar med deras webbsidor och datorer. Det som blir över går till webbsidan.
 

Fråga: Kan jag få lägga upp en egen sida på servern?
Fråga: Kan jag få en epost-adress på foxtail.nu?

Svar: Nepp.
 

Fråga: Kan jag få lägga upp mitt egna rollspel på foxtail.nu?

Svar: Nej. Foxtail.nu är till för Rävsvans egna produkter. Däremot kan du alltid vända dig till rollspel.nu och fråga dem. De brukar lägga upp rollspel på sin webbplats.
 

Fråga: Jag har gjort ett eget rollspel. Skulle du kunna titta på det och säga vad du tycker?

Svar: I mån av tid så tittar jag gärna på spelet, men bli inte förvånad om det tar en bra stund innan du hör av mig. Jag har ont om tid som det är.
 

Fråga: Kan du länka till min sida?

Svar: Japp. Skicka en förfrågan med e-post så tar jag hand om det så fort jag hinner och kommer ihåg. Skulle jag glömma av det så hör av dig – jag har taskigt minne.
 

Fråga: Jag vill ha en banner som länk. Går det?

Svar: Det finns ett bannerrotationssystem på foxtail.nu. Där är det inga problem att lägga in banners. I övrigt är svaret ”nej”.
 

Fråga: Jag hittar inte yaddayadda på er webbplats. Det finns ju bara en massa Western och Gondica.
Fråga: Jag hittar inte Western/Gondica på er webbplats.

Svar: Om du hittar en massa Western och Gondica när du letar efter Västmark så är du på fel webbplats. Samma sak om du letar efter Western och Gondica, men hittar Västmark istället. Skilj på Rävspel som finns på rollspel.com och ger ut Western och Gondica, och Rävsvans Förlag som finns på foxtail.nu och ger ut Västmark, Evangelium och Skymningshem.

 

Generella frågor om Rävsvans spel

Fråga: Har ni någonting med Western/Gondica att göra?
Fråga: Jag hittar inte Western/Gondica på er webbplats.

Svar: Utöver att jag terroriserar Anders och Tove Gillbring (de som gav ut senaste Western) på varje konvent som jag är på, så har Rävsvans Förlag ingenting att göra med Western/Gondica. Det varumärke som bland annat Western och Gondica ges ut under kallas för Rävspel, vilket inte är samma sak som Rävsvans Förlag.
 

Fråga: Kommer spelet yaddayadda att tryckas någon gång?

Svar: Om ingenting annat sägs om det specifika spelet så är det generella svaret ”kanske”.
 

Fråga: När kommer yaddayadda?
Fråga: Har ni någon releaseplan?

Svar: Det finns ingen releaseplan och inget släppdatum på något av våra produkter.

Rävsvans Förlag är kommanditbolag som omfattar en persons hobbyverksamhet. Allting som skapas under varumärket Rävsvans Förlag skapas på min fritid, i den mån det finns någon. Dessutom arbetar jag inte på samma sak hela tiden, utan på vad som råkar vara intressant för tillfället. Trots allt är det en hobbyverksamhet. Det innebär att det inte går att planera något släppdatum och produkten yaddayadda kommer när den är klar.
 

Fråga: Det har inte gjorts något till yaddayadda under lång tid. Är det nerlagt?

Svar: Förmodligen ligger yaddayadda på is för tillfället, eftersom energin och tiden ligger på andra projekt för tillfället. Om det inte uttryckligen sägs att yaddayadda är nerlagt så är det inte nerlagt. Hav tålamod.
 

Fråga: Varför finns det inga yaddayadda i spelet yaddayadda?

Svar: Antingen för att jag inte ville ha med dem, eller för att jag inte tänkte på det.
 

Fråga: Jag har hittat lite material om yaddayadda på sidan yaddayadda. Är det officiellt?

Svar: Om sidan yaddayadda är någonstans i domänen foxtail.nu så är svaret ja. Annars är svaret nej. Möjligen kan det vara godkänt av Rävsvans Förlag, men det är inte officiellt.
 

Fråga: Var kan jag köpa spelet yaddayadda?
Fråga: Jag är för lat för att skriva ut spelet yaddayadda. Kan jag köpa en utskrift?

Svar: Om ingenting annat sägs vid spelet ifråga så skriver vi inte ut några spel. Vi kan gå med på, och har gått med på, att låta någon annan skriva ut spel för försäljning mot en viss avgift, men i så fall vill vi komma överens med personen ifråga först. Ibland har vi också skrivit ut några ex och släpat med på konvent för försäljning. Dessutom har vi börjat att trycka Västmark. 
 

Fråga: Vad hindrar mig från att skriva ut yaddayadda och sälja det?

Svar: Förhoppningsvis ditt samvete och upphovsrättslagen. Du får inte göra det om inte jag ger mitt uttryckliga tillstånd. Punkt.
 

Fråga: Kommer ni att ordna något arrangemang kring spelet yaddayadda på konvent?

Svar: Kanske. Det sker i så fall i mån av tid, ork och lust.
 

Fråga: Vad betyder "yaddayadda"?

Svar: Det betyder "sätt in det som frågan handlar om här". Frågar man när Mammoth: The Gathering kommer, och det står "när kommer yaddayadda?" så ska det alltså utläsas "när kommer Mammoth: The Gathering?"

 

Frågor om T10-systemet

Fråga: Är T10-systemet ett generellt system?

Svar: Nej, T10-systemet är ett metasystem, som består av ett antal komponenter som man sedan pusslar ihop till ett ogenerellt regelsystem. Det är inte tänkt att man ska kunna ta en rollperson från T10-spelet yaddayadda och sätta in i spelet yaddayadda. Däremot är det tänkt att en spelare som spelat yaddayadda snabbt ska kunna sätta sig in i yaddayadda. Dessutom ska det bli lättare för spelkonstruktörerna att ta de komponenter som behövs och pussla ihop dem till ett fungerande regelsystem.
 

Fråga: Var får man tag på T10-systemet?
Fråga: Kommer T10-systemet att släppas fritt?

Svar: I nuläget är T10-systemet inte fritt. Man kan få tag på T10-spel utan problem (Skymningshem och Västmark är två), men själva systemet är än så länge begränsat till utvecklarna.
 

Fråga: Kommer konverteringarna från Eon till T10 (eller vice versa) att kunna användas för att spela i Mundana med Västmarks regler?

Svar: I princip ja, men då får du jobba en hel del själv med magin och alkemin.
 

Fråga: Kommer alla T10-rollspel ha egenskaperna från Västmark?

Svar: Nej. Det finns ett antal olika varianter av T10-systemets delsystem. Bland annat finns det varianter av till exempel egenskaperna: i varianten som finns i Västmark så används egenskaperna, medan den variant som finns i Skymningshem har fyra mer konventionella attribut istället. Det finns andra exempel på skillnader, till exempel hur handlingar hanteras i Västmark och Skymningshem.

 

Frågor om Västmark

Nya frågor finns längre ner!

Fråga: Vad är det för skillnad på Västmark Tredje Utgåvan (Västmark 3) och Västmark 2.14e?

Svar: Massor. Till att börja med så finns 2.14e endast som nedladdningsbar PDF-fil, medan Västmark 3 endast finns som bok. Utöver det är Västmark 3 upphottad, slimmad, utökad, förbättrad et cetera. Vad gäller innehållet så har ungefär följande gjorts till Västmark 3:

  • Boxarna om Västmark lyft ut och hamnar i kapitlet ”Välkommen till Västmark” eller i kapitlet om Lyonia.
  • ”Vad är rollspel”-kapitlet har försetts med ett spelexempel och stuvats om lite.
  • ”Välkommen till Västmark” – ett nytt kapitel med en introduktion till Västmark har stoppats in före Att skapa figurer.
  • Figurskapandet är helt ombyggt. De ger inte exakt samma resultat, är lite hårdare styrt (fortfarande inga yrken, dock), har mer koppling till bakgrunden, den nya grejen med Tjänst är instoppad, och det alternativa systemet har lyfts ut.
  • Lite nya skickligheter och egenskaper har stoppats in. Smärre omstrukturering av beskrivningen av språk och vapenskickligheter.
  • Mer tips och förslag om hur reglerna används i kapitlet Regler.
  • Stridsreglerna är ombyggda. Fältslagsreglerna har lyfts och kommer att hamna i ”Det var en gång”. Delstrider instoppade. Småputs av det mesta. Alternativa sätt att bli skadad på (inklusive förfrysning och en omgjord eld) instoppade. Rättade rustningsdata från Geografica instoppade. Skadenivåerna är numera Skråma, Lätt skada (tidigare Skada), Allvarlig skada, och Dödlig Skada (tidigare Allvarlig skada +10).
  • Lätt omstrukturering av giftreglerna.
  • Lätt omstrukturering av kampanjreglerna. Litet tillägg till erfarenheten.
  • Delar av kapitlet om Lyonia utlyft till intro-kapitlet ”Välkommen till Västmark”. Delar av Geografica (speciellt geografi) har lyfts in. Kartan över Västmark och Lyonia hamnar här istället.
  • Älvafolk: ingen större förändring, utom stavfel. Sektionen om de Gamla och de Odödliga utlyft – den hamnar i ”Häxkonst” istället.
  • Spelledarkapitlet har skrivits om.
  • Nya formulär.
  • Nytt introäventyr.
  • Prislistan ersätts av en bytestabell.

 

Fråga: Kan modulerna till Västmark 2.xx användas till Västmark 3?
Fråga: Kan modulerna till Västmark 3 användas till Västmark 2.xx?

Svar: Ja. Mycket lite behöver ändras för att material till Västmark 2.xx ska kunna användas till Västmark 3, och vice versa. I princip är det vapenskickligheter, språkskickligheter och vapendata som behöver tittas över. En och annan skicklighet eller egenskap kanske har försvunnit eller tillkommit, men de är för det mesta självförklarande.

Det finns en artikel här om skillnaderna mellan Västmark 2 och 3.
 

Fråga: Västmark 2.xx var ju gratis! Varför ska jag köpa Västmark 3?

Svar: En orsak kan ju vara att stödja lokala små spelutvecklare. En annan orsak är att en hel del av klagomålen på Västmark 2.xx var just att man inte kunde köpa det färdigutskrivet. En tredje orsak är att det kostar att skriva ut 230 sidor.
 

Fråga: Vad jag menar är, varför tvingar du oss att betala helt plötsligt?

Svar: Västmark är mitt lilla hjärtebarn. Nu har jag fått möjlighet att ge ut det på det sätt som jag vill och som var meningen från första början. Dessutom tvingar jag ingen att betala. Vill inte du köpa det så behöver du inte betala. Västmark 2.14e ligger fortfarande kvar online och är fortfarande helt gratis, utifall att någon vill skaffa den tidigare generationens Västmark.
 

Fråga: Var kan jag få tag på Västmark 3?

Svar: Här. Du kan också tjata lite på din lokala rollspelsbutik och se om inte de kan ta in Västmark 3.
 

Fråga: Hur mycket motsvarar ett silver i dagens valuta?

Svar: Det går knappt att överföra, eftersom samhället och därmed ekonomin är så radikalt annorlunda. Räknar man efter den sociala normen (dvs vad Socialstyrelsen anser att man ska kunna klara sig på under en månad) så motsvarar ett silver ca 240 kronor. Räknar man efter hur mycket en öl kostar så motsvarar ett silver ca 100 kronor. Observera att dessa jämförelser bara är ungefärliga och inte går att ta som dagens sanning.
 

Fråga: När tror du att du kommer att avsluta Västmark så att man kan få tag på en fullständig version (själv klart så har jag Gammaversion, bra...)

Svar: Version 2.14e finns uppe nu och version 3 är ute i butik nu.
 

Fråga: Har Västmark något gemensamt med Eon? Det finns ju ett rike på Mundana som heter Västmark.

Svar: Nej. Rollspelet Västmark har inget gemensamt med riket i Mundana med samma namn.

Det är lite som hajar och delfiner - till synes lika men ack så olika. Och Västmark är lite som delfinerna i den liknelsen: gladare, mer intelligent och mycket mer lekfullt... 8)
 

Fråga: Jag hittar termen ”glamour” i mitt gamla Västmark, men det står ”älvamagi” i det nya. Är älvamagi och glamour samma sak?

Svar: Japp. Alla "glamour" är i själva verket tyrckfelsnizzar som blev kvar från speltesten. Det ska stå "älvamagi" där istället. De borde vara åtgärdade i senaste versionen, men tala gärna om om jag har missat något.
 

Fråga: I Västmark multiplicerade människorna med någon slags geometri, hur?

Svar: Ganska enkelt. (Magister Krille tar på sig den fyrkantiga hatten med tofsen.)

Antag att du vill multiplicera XVII med IX. Sätt helt enkelt upp en rektangel med XVII rutor på långsidan och IX rutor på kortsidan. Räkna rutorna.

------XVII- ------

OOOOOOOOOOOOOOOOO |
OOOOOOOOOOOOOOOOO |
OOOOOOOOOOOOOOOOO |
OOOOOOOOOOOOOOOOO |
OOOOOOOOOOOOOOOOO IX
OOOOOOOOOOOOOOOOO |
OOOOOOOOOOOOOOOOO |
OOOOOOOOOOOOOOOOO |
OOOOOOOOOOOOOOOOO |

XVII gånger IX blir CLIII, vilket alla omedelbart kan se. 8)

Orsaken till att man gjorde så här är helt enkelt att multiplikation på motsvarande vanligt sätt med romerska siffror är ett otyg. Division är för övrigt ännu värre på motsvarande vanligt sätt, men jag har sett det genomföras. Betydligt enklare är det att göra så här:

Antag att man ska dela XLIII med VII. Man börjar med att göra en rad med VII rutor, varpå man fortsätter på nästa rad tills den är full och fortsätter tills man har ritat XLIII rutor. Antalet hela rader är kvoten, och antalet rutor på den sista, ofullständiga raden är resten.

--VII--

OOOOOOO |
OOOOOOO |
OOOOOOO VI
OOOOOOO |
OOOOOOO |
OOOOOOO |
O <----rest

XLIII delat med VII blir således VI rest I.

Det här var för övrigt vanligt förekommande en bra bit in på 1200-talet, då de arabiska siffrorna (ärligt norpade på korstågen) började göra intåg. Det tog ett bra tag innan de arabiska siffrorna helt konkurrerat ut de romerska - i princip krävdes det den där bokföringsprincipen som jag alltid glömmer bort vad den heter för att de romerska siffrorna skulle dra sin sista suck (mitten på 1300-talet har jag för mig).
 

Fråga: Ska man använda egenskapen yaddayadda i strid?
Fråga: Vilken egenskap ska man använda i situationen yaddayadda?

Svar: Man använder alltid den egenskap som passar bäst just nu.

Följande frågor om Västmark kan avslöja en del av bakgrunden, och skrivs därför med vit text mot vit bakgrund för att inte avslöja för mycket för dem som inte vill veta. Om du har Internet Explorer eller Netscape, markera texten för att läsa den. Om du har Opera, tryck Ctrl+G.

Fråga: Hur ser en stela/ett nexus ut?

Svar: ”Stela” och ”nexus” är samma sak. ”Nexus” var den gamla termen i Västmark 2.xx, medan ”stela” är den nya termen i Västmark 3. Hur de ser ut är en tolkningsfråga. När Rikard ledde sin kampanj så såg de ut som ett taggigt träd av svart glas, medan jag tänkte mig dem mer som en stor bautasten översållad med keltiska knutar och liknande magiska symboler.

Fråga: Hur gör jag med specialiseringar och vapen? Med +3 på anfallsslaget så blir de väldigt farliga.

Svar: Vårt förslag är att man använder de andra två metoderna, dvs sänker svårigheten för anfallsslaget med 3 (till exempel från 9 till 6).
  

Fråga: Hur lång är ett tillfälle? Frågan gäller egenskapen Styrkereserv på sidan 54

Svar: Ett tillfälle är ett tillfälle då egenskapen används. 
 

Fråga: Hur smyger man och spanar efter smygande folk?

Svar: Vi brukar använda Rörliga manövrer i ett motsatt slag mot Leta.
 

Fråga: Vart tog tabell 16 vägen?

Svar: Längst ner på sidan 86. Tabellerna hamnade lite i oordning, eftersom det såg så fult ut med tabell 16 högst upp. 

 

Frågor om Trollvinter

Fråga: Kommer det något mer material till Trollvinter?

Svar: Nej. All energi ligger på senare projekt.
 

Fråga: Kommer Eons misslor från Trollvinter?

Svar: Ja.

 

Frågor om Skymningshem

Fråga: Är Skymningshem: Andra Imperiet samma sak som Skymningshem? 

Svar: Nej. De utspelas visserligen i samma värld, men Andra Imperiet utspelar sig 700 år efter vanliga Skymningshem. Läs mer om Andra Imperiet här.
 

Fråga: Vad har spelledarperson yaddayadda för värden?

Svar: Om inte värdena är publicerade så är risken stor att de inte finns, och därmed kan jag inte svara.

Följande frågor om Skymningshem kan avslöja en del av bakgrunden, och skrivs därför med vit text mot vit bakgrund för att inte avslöja för mycket för dem som inte vill veta. Om du har Internet Explorer eller Netscape, markera texten för att läsa den. Om du har Opera, tryck Ctrl+G.

Fråga: Vafaan… Du har ju förstört allting med den hemliga bakgrunden! Nu är det inte fantasy längre!

Svar: Sorry, men det här var planen från första början. Skymningshem startades som ett experiment med tre syften. Det första syftet var att visa att fantasy inte behövde vara den vanliga Tolkien/Ivanhoe-soppan. Jag ville ha en genuint annorlunda fantasyvärld, så jag byggde en genuint annorlunda fantasyvärld. Det andra syftet var att visa att man kunde spela med Eons regler i andra världar än Mundana. Det syftet är numera övergivet till viss del. Det tredje syftet var att se hur mycket science fiction man kan gömma i en fantasyvärld utan att det märks.

Betänk Arthur C Clarkes berömda uttalande: ”Teknologi som är tillräckligt avancerad är omöjlig att skilja från magi.”

 

Frågor om Eon

Fråga: Varför kommer det inte mer material till Eon?

Svar: Materialet om Eon på webbplatsen består huvudsakligen överblivet från manuset. Det vill säga, det är saker som skrevs till diverse moduler men som aldrig blev publicerat i modulen av någon anledning. Så länge som jag inte skriver moduler till Eon så finns det inget sådant överblivet material. Dessutom brukar jag skicka in det till Codex numera.
 

Fråga: Kommer Eons misslor från Trollvinter?

Svar: Ja.

 

Personliga frågor

Fråga: Vilket är ert favoritspel?

Svar: Det varierar med humör. I skrivande stund är det Västmark och Skymningshem i den egna produktionen, och Munchkin när det gäller andras produktion.
 

Fråga: Hur kan du så mycket?

Svar: Jag lät bli att sova på lektionerna. Dessutom är jag drygt 30 nu, så jag borde ha lite försprång gentemot den yngre delen av besökarna.
  

Fråga: Fan, Krille, jag vill föda ditt barn!

Svar: Är du go’, eller? Har du någon aning om hur mycket barn och underhåll kostar?

Dessutom känner vi inte varandra, och jag är en sån där konservativ typ som tror på att man ska känna varandra innan man bildar något slags förhållande och att något slags förhållande krävs för sexuellt samliv.

Fast det är klart, är du en söt rödhårig tjej med rävsvans så är jag ju inte mer människa än att jag kan ändra mig…

smed.gif (2675 bytes)