Monstergalleri


Slumpmässiga möten

Grip

Slå upp dem. Kolla i en gammal monsterbok eller nåt. Gillar smygattacker från luften.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +12, Försvara sig +9, Tåla stryk +11, Flyga +12, Smygflyga +3
Fördelar: Flygförmåga
Nackdelar: Älskar hästar (mums!)
Vapen: Elak näbb +6, Elaka klor +4, Kraschlandning +10
Rustning: Ingen

Landsvägsrövare

Kanonmat.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +6, Våld +6, Tåla stryk +4, Försvara sig +4
Fördelar: Inga
Nackdelar: Kriminell
Vapen: Bredsvärd eller Stridsklubba +5, Spjut eller Kortsvärd +4, Knölpåk +3, Dolk +2 eller i vissa fall Tvåhandssvärd +8. I enstaka fall Litet armborst +6 och Skjuta +4.
Rustning: Läderrustning (Skydd 4)

Standardorcher

Kanonmat.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +6, Våld +6, Tåla stryk +6, Försvara sig +2
Fördelar: Mörkersyn
Nackdelar: Motbjudande, Hata dvärgar (10), Egocentrisk
Vapen: Kroksabel eller Stridsklubba +5, Knölpåk +3 eller i vissa fall Stridsgissel +7. I enstaka fall Liten pilbåge +4 och Skjuta +4.
Rustning: Läderrustning (Skydd 4)

Små Otäcka Troll

De Små Otäcka Trollen ser ut som något i stil med trollet i "Cat's Eye", om någon minns den filmen. Om du inte minns den, kan de påminna om trollen i Ronja Rövardotter istället. De är hur som helst en fot långa, otäcka, mossgröna små typer med stora näsor och elaka ögon som lyser i mörkret. De lever endast för att vara elaka och föredrar att ge sig på sovande eller på annat sätt hjälplösa äventyrare. Ibland bygger de primitiva men sinnrika fällor för att göra folk hjälplösa, så att de kan bråka ostört med dem.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +2, Försvara sig +7, Tåla Stryk +2, Bygga fällor +5, Vara elak +8, Fnittra hysteriskt +3
Fördelar: Regenerera, Elak
Nackdelar: Kortare, Motbjudande, Måste Vara Elak, Spricker i solljus
Vapen: Liten fjuttig dolk +1
Rustning: Regenerera

Stora Slam-troll

De Stora Slam-trollen är någonstans mellan sju och nio fot långa. De är egentligen Små Otäcka Troll som råkat simma där det fanns för mycket Slam, närmare bestämt utanför Slamstadens avloppsmynning (dvs floden som går genom staden) och genomgått en ruggig mutation. Nu påminner de mest om en korsning mellan vanliga fantasytroll och The Swamp Thing. De dryper av slam, ruttnat sjögräs och tång och annat urrkigt, och stinker unket utav helsike. De lever oftast en amfibisk tillvaro vid ett vattendrag av något slag. Deras mentalitet påminner rätt mycket om Stora orchers, fast de är om möjligt ännu mer korkade och aggressiva och kan bara utstöta oartikulerade och ointelligenta läten.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +8, Tåla Stryk +12, Våld +12, Utstöta ointelligenta ljud +4
Fördelar: Regenerera, Tjockt skinn, Kan hålla andan jättelänge
Nackdelar: Jävligt Motbjudande, Hata Allt (15), Dum
Vapen: Liten trädstam +7
Rustning: Tjockt skinn (Skydd 4), Regenerera

Dimmornas dal

Syrödla

Syraspottande ödlor som lever i grottor, berg och liknande med vulkaniska bergarter nära till hands. Den äter nämligen dessa, efter att ha frätt sönder dem till ett svart, rykande klägg med hjälp av sitt syraspott. De käkar däremot inte folk, men är mycket lättretade och avskyr att bli trampade på svansen av klantiga äventyrare som inte ser sig för.

Klass: Statister
Egenskaper: Spotta +6, Bitas +3, Tåla stryk +5
Fördelar: Läderartad hud (Skydd +5), Kan käka vulkanisk sten
Nackdelar: Slö, Lättretad
Vapen: Bett +3, Syraspott +3 (fräter bort en halv tärning Skydds- eller Klädespoäng om det träffar)
Rustning: Läderartad hud (Skydd 5)

Vingalv

Tja, de är väl inte monster direkt, men ganska irriterande. De är inte aggressiva förstås, bara busiga.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +6, Skjuta +6, Försvara sig +10, Flyga +12, Busa +8
Fördelar: Evigt ung, Flygförmåga
Nackdelar: Taskigt Tidssinne, Fobi: Stormar (5), Fobi: Inomhus (5), Vek.
Vapen: Gracil pilbåge +4, ibland Japansk brödkniv +4 eller +5.
Rustning: Ingen

Dungeon #1: Spindeldrottningens tempel

Benrangel

Tjugotvå mycket magra män.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +2
Fördelar: Inga
Nackdelar: Vek, Lättviktare
Vapen: Rostig hillebard eller rostigt svärd +4, Hjälmspik +2
Rustning: Rostig rustning (Skydd +2)

Spindeldrottning

Spindeldrottningar är stora, ondskefulla, honkönade spindlar som tillbes som gudar av onda, elaka, giriga, småsinta, intelligenta och galna präster och prästinnor. En spindeldrottning bor ofta i hålor under tempel där hon spinner stora nät som prästerna offrar människor till spindeldrottningen i. Vidare har spindeldrottningen en åtta meter lång kropp (spindlar har inget huvud, dummer, bara fram- och bakkropp), åtta långa läskiga ben och sex facettögon. Hon dräglar stinkande svart klegg mellan sina mandiblar. Klegget gör att man inte kan handla på en runda och ger därefter den träffade -5 i allt som kräver synförmåga fram till dess att det tvättas bort, plus att man önskar att man saknade luktsinne. Varelser med nackdelen Känslig näsa/nos (5) kräks i en tärning rundor. Den som har Känslig näsa/nos (10) svimmar i en tärning minuter och har -5 på allt resten av dagen pga illamående, även efter att klegget tvättats bort. Hon sprutar klegg dels över lite längre avstånd om hon inte når fram med sina mandiblar, dels automatiskt på den hon biter.

Just den här Spindeldrottningen har inte fått mat på länge och har därför sovit i en massa år när äventyrarna kommer och väcker den.

Klass: Bifigur
Egenskaper: Spruta svart klegg +10, Döda +10, Tåla stryk +40, Väva spindelnät +15, Äta +7
Fördelar: Seg hud (Skydd +10), Skräckinjagande
Nackdelar: Motbjudande
Vapen: Jättestora mandiblar +12
Rustning: Seg hud (Skydd 10)

Khyrrak den Stores stad

Khyrriska Soldater

Storvuxna, brutala råskinn med utpräglad militär disciplin. Relativt svåra att ha ihjäl.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +6, Våld +4, Tåla stryk +6, Försvara sig +2, Supa +4
Fördelar: Brutal
Nackdelar: Stolt Jävel (5), Kadaverdisciplin, Dum
Vapen: Stort dängvapen +7 eller Förbaskat stort svärd +8
Rustning: Järnharnesk+Benskydd (Skydd 10)

Khyrriska Sergeanter

Storvuxna, brutala råskinn med utpräglad militär disciplin. Har tre gyllene streck på de överdimensionerade axelskydden. Relativt svåra att ha ihjäl. Ryter order med ett brölande som skulle göra en brunstig dovhjort grön av avund.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +7, Våld +5, Tåla stryk +6, Försvara sig +4, Supa +4, Vara chef +4
Fördelar: Brutal, Brölande Röst
Nackdelar: Stolt Jävel (5), Kadaverdisciplin
Vapen: Stort dängvapen +7 eller Förbaskat stort svärd +8
Rustning: Järnharnesk+Benskydd (Skydd 10)

Khyrriska Kaptener

Storvuxna, brutala råskinn med utpräglad militär disciplin. Har tre gyllene stjärnor på de överdimensionerade axelskydden. Relativt svåra att ha ihjäl. Ryter order med ett brölande som skulle göra en brunstig älgtjur grön av avund.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +8, Våld +6, Tåla stryk +6, Försvara sig +6, Supa +4, Vara chef +8
Fördelar: Brutal, Ännu Mer Brölande Röst
Nackdelar: Stolt Jävel (5), Kadaverdisciplin
Vapen: Stort dängvapen +7 eller Förbaskat stort svärd +8
Rustning: Järnharnesk+Benskydd (Skydd 10)

Khyrriska Överstar

Storvuxna, brutala råskinn med utpräglad militär disciplin. Har två korslagda dängvapen på de överdimensionerade axelskydden. Relativt svåra att ha ihjäl. Ryter order med ett brölande som skulle göra en brunstig gorgonzilla grön av avund.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +9, Våld +7, Tåla stryk +6, Försvara sig +8, Supa +4, Vara chef +15
Fördelar: Brutal, Vidunderligt Brölande Röst
Nackdelar: Stolt Jävel (5), Kadaverdisciplin
Vapen: Stort välsmitt dängvapen +8 eller Förbaskat stort, välsmitt svärd +9
Rustning: Välsmitt Järnharnesk+Benskydd (Skydd 12)

Dungeon #2: De Djupas grottor

Djupingar

Djupingarna ser närmast ut som en korsning mellan grodor och djuphavsfiskar av det mer groteska slaget. Ett par olika tecknares tolkningar hittar du här och här. De stinker av fisk, men trots att de har Känsliga Luktorgan berörs de inte av verkligt äckliga stanker utan istället desto mer av parfym och liknande saker. Den stariliska världens enkla Djupingar kännetecknas främst av deras desperata och endast halvt lyckade försök att vara djupa.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +8, Våld +6, Tåla stryk +6, Försvara sig +4, Lukta +2, Simma +15, Vara djup +5, Säga djupa saker +4
Fördelar: Evigt Ung, Mörkersyn, Amfibie, Tänder och Klor, Tjockt Skinn
Nackdelar: Motbjudande, Filosofisk, Känsligt Luktorgan (5), Långsint, Taskigt Tidssinne
Vapen: Tänder och klor +2, Treudd +5
Rustning: Tjockt Skinn (Skydd 4)

Den Förjävligt Djupes prästerskap

Den Förjävligt Djupes präster ägnar större delen av sin tid åt djupa filosofiska och religiösa frågor samt åt att arrangera extatiska gudstjänster. De drömmer om den dag då Den Förjävligt Djupe ska stiga upp ur djupet och förklara alla de verkligt djupa frågorna för dem. De går klädda i tiaror och, då de inte är i vattnet, röda och vita kåpor av ett underligt material som påminner om en korsning mellan tjockt tyg och gummi. De är vana vid att inte behöva röra på sig så mycket - andra skaffar fram mat åt dem etc - och tenderar att skaffa sig ganska omfångsrika grodbukar.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +2, Våld +1, Tåla stryk +5, Försvara sig +2, Lukta +5, Simma +11, Vara djup +12, Säga djupa saker +9, Tänka djupt +5, Vara chef +7
Fördelar: Evigt Ung, Mörkersyn, Amfibie, Tänder och Klor, Tjockt Skinn
Nackdelar: Motbjudande, Filosofisk, Känsligt Luktorgan (5), Långsint, Taskigt Tidssinne
Vapen: Tänder och klor +2
Rustning: Tjockt Skinn (Skydd 4)

Tioarmad jättebläckfisk

Detta slemmiga odjur har en två meter lång kropp och fem meter långa fångstarmar. Lägg märke till att tioarmade jättebläckfiskar är betydligt mycket snabbare än sina åttaarmade kusiner - riktigt äckligt snabba alltså - och gärna snor sina många armar kring en äventyrare innan de blixtsnabbt drar sig framåt och biter av honom någon lämplig kroppsdel med sin papegojliknande näbb. Oftast angriper de till på köpet ur bakhåll, vilket ger dem en runda gratis till att gripa tag i sitt olyckliga offer. De angriper bara ett byte i taget till skillnad från de åttaarmade som kan anfalla flera mål med sina armar. Det enklaste sättet att slippa ur ett grepp är att lyckas med ett motsatt slag för Stark. Man kan Försvara sig när man är fasthållen, men inte Döda eller bruka Våld. Varje runda kan en tioarmad jättebläckfisk antingen gripa tag i ett nytt offer, eller försöka Döda ett som den redan håller i.

Klass: Statist
Egenskaper: Gripa tag +15, Hålla fast +15, Döda +13, Tåla stryk +20, Simma +28, Gömma sig +8
Fördelar: Slemmig hud (Skydd +2), Månglemmad
Nackdelar: Motbjudande, Dum
Vapen: Kraftig papegojnäbb +5 (endast mot fasthållna motståndare)
Rustning: Slemmig hud (Skydd 2)

Åttaarmad jättebläckfisk

Detta slemmiga odjur har en två meter lång kropp och fem meter långa fångstarmar och är alltså ungefär lika stor som en tioarmad jättebläckfisk. Den är betydligt långsammare men angriper oftast flera offer åt gången, varefter den försöker avliva ett offer i taget medan den håller fast resten. Det enklaste sättet att slippa ur ett grepp är att lyckas med ett motsatt slag för Stark. Varje runda får en Åttaarmad jättebläckfisk anfalla en tärning stycken äventyrare med sina tentakler, minus så många som den redan håller i, och dessutom försöka bita (dvs Döda) en som den håller i sedan förra rundan. Å andra sidan kan man försöka skära av en tentakel med ett eggvapen plus ett Knepigt slag för Döda. Detta gäller även den tentakel som håller en, om vapnet är hyfsat kort.

Klass: Statist
Egenskaper: Gripa tag +10, Hålla fast +8, Döda +10, Tåla stryk +25, Simma +10
Fördelar: Slemmig hud (Skydd +3), Månglemmad
Nackdelar: Motbjudande, Dum
Vapen: Papegojnäbb +3 (endast mot fasthållna motståndare)
Rustning: Slemmig hud (Skydd 3)

Dungeon #3: Den Förjävligt Djupes Dungeon

Stor Bockman

Den Stora Bockmannen är mycket enkelspårig: han vill slå ihjäl den som sätter sin fot på trappan. Hans enkelspårighet är faktiskt så stor att han kommer att försöka slå ihjäl äventyrarna i exakt den ordning som de satt en fot på trappan, oavsett hur mycket svårare det blir för honom och oavsett hur mycket de övriga bankar på honom. Han kommer att parera och undvika med förvånansvärd snabbhet, möjligen även använda Våld liksom i förbifarten, men inte försöka Döda någon annan än den som står på tur. Den som först satte sin fot på trappan lär således få det hett om öronen, men om äventyrarna fattar galoppen kan de lura denna osedvanligt ointelligenta best genom att den jagade äventyraren smiter ner i den pyttesmala trappan. Då kan de övriga slå ihjäl Bockmannen i lugn och ro medan han desperat försöker tränga sig in efter äventyraren.

Klass: Statist
Egenskaper: Döda +11, Våld +15, Tåla stryk +40, Försvara sig +8
Fördelar: Stor & Stark, Känner ingen smärta (ignorera Ont), Obeveklig
Nackdelar: Enkelspårig, Enkelspårig
Vapen: Jättestort magiskt tvåhandssvärd +14, Stora bockhorn eller nävar +2
Rustning: Tjockt Skinn (Skydd 4)

Huvudslukare

Huvudslukaren är en sorts jätteamöba modell mindre. Den anfaller genom att försöka svepa sin kropp kring ett offers huvud och sitta kvar där tills offret dör av syrebrist. Den kan endast skadas av eld; eggvapen kan kapa av bitar av den, men dessa slafsar genast tillbaka till den största biten.

Klass: Statist
Egenskaper: Sätta sig fast på huvuden +7, Slafsa omkring +6
Fördelar: Osårbar mot allt utom eld
Nackdelar: Dum, Långsam
Vapen: Kväver sitt offer i en takt av 1 Stryk per runda efter den första
Rustning: Osårbar mot allt utom eld

Zombier

Klass: Statister
Egenskaper: Kramas +2, Bitas +2
Fördelar: Inga
Nackdelar: Vek, Förruttnad, Motbjudande, Död
Vapen: Händer och tänder +1
Rustning: Sönderfallande kött -1

Stor Hungrig Haj

Åtta meter lång best; se filmen 'Hajen' del I, II, III och IV.

Klass: Statist
Egenskaper: Döda +11, Tåla stryk +30, Äta +13, Ha sönder saker +12, Försvara sig +4
Fördelar: Tjock hud (Skydd +6), Skräckinjagande, Andas Under Vatten
Nackdelar: Dum, Kan Inte Andas Luft, Hungrig, Teatralisk
Vapen: Stor hajkäft +8
Rustning: Hajskinn (Skydd 6)

Hockey-orcher

Orcs on ice! Fråga inte hur de kom hit, bara - det är inte så viktigt. Men OK då - De Djupa fångade dem när de rädade byar som stod under De Djupas beskydd, och hjärntvättade dem för att de skulle vilja bo i en dungeon och anfalla de som kommer förbi. På skridskor. Eller nåt. Jag sa ju att det inte var viktigt.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +6, Våld +6, Tåla stryk +6, Åka skridskor +5
Fördelar: Mörkersyn, Skridskor
Nackdelar: Motbjudande, Hata dvärgar (10), Egocentrisk, Måste Åka Skridskor
Vapen: Stridsklubba +5
Rustning: Vadderad läderrustning (Skydd 6)

Åttaarmad jättebläckfisk modell större

Som den mindre dito längre upp fast större, närmare bestämt med fyrameterskropp och tiometersarmar. Näbben är inte precis liten den heller. Att skära eller hugga av en tentakel är Svårt istället för Knepigt.

Klass: Statist
Egenskaper: Gripa tag + 8, Hålla fast +15, Döda +15, Tåla stryk +50, Simma +8
Fördelar: Slemmig hud (Skydd +4), Månglemmad, Sketastor
Nackdelar: Motbjudande
Vapen: Stor papegojnäbb +7 (endast mot fasthållna motståndare)
Rustning: Slemmig hud (Skydd 4)