Besvärjelser
Observera att besvärjelser inte är egna färdigheter utan fungerar som
specialiseringar. Om man inte har rätt specialisering så kan man fortfarande använda
besvärjelsen. Man får i så fall en nivå svårare (+Ob1T6) att använda den utöver den
svårighet som nämns vid färdigheten.
Driva ut giftets ande
Färdighet: Ormläkare Ob3T6
Tidsåtgång: 30 minuter
Utmattning:
Effekt: Varje gift som ska motverkas räknas som en egen besvärjelse. De
två första besvärjelser som en ormläkare lär sig är utdrivning av giftet från
khinaha och therini. Om rätt besvärjelse används kan giftet inte skada längre.
Jordens sköld
Färdighet: Jord Ob4T6
Tidsåtgång: Handling
Utmattning:
Effekt: Soryun slår bort ett anfall med sitt sinne och dämpar dess
skada med Ob2T6. Skulle skadan bli mindre än 0 så räknas den som noll. Det anfallande
vapnet tar inte skada enligt brytvärdesreglerna.
Luftens uppenbarelse
Färdighet: Luft Ob3T6 eller Drömsyn Ob3T6
Tidsåtgång: Handling
Utmattning: 1 per runda
Effekt: Soryun är vagt medveten om hur luften rör på sig i närheten
av honom. Om den tvingas flytta på sig, som till exempel inför ett snabbt hugg eller en
flygande pil, så vet soryun om det i förtid och får därigenom en nivå lättare
(-Ob1T6) på VINIT, en nivå lättare på undvika, parera eller blockera, eller så får
han automatiskt insikt. Besvärjelsen kan hållas aktiv, men ger då en poäng utmattning
per runda. Besvärjelsen finns även inom alshakhin.
Luftens annorlunda sinnen
Färdighet: Luft Ob3T6 eller Drömsyn Ob3T6
Tidsåtgång: 2 rundor
Utmattning: Ob1T6, plus 1 per runda
Effekt: Ett av soryuns sinnen ställs om för andra spektra som de
normalt inte är gjorda för att hantera. Till exempel skulle en soryuns hörsel kunna
höra även ultraljud, eller synen skulle kunna se värme, infrarött eller ultraviolett.
Även känsligheten kan ökas, så att man uppfattar svagare ljus, ser mindre detaljer,
ökar avståndet man kan se eller hör svagare ljud. Besvärjelsen kan hållas aktiv, men
ger då en poäng utmattning per runda. Besvärjelsen finns även inom alshakhin.
Fånga någons tankar
Färdighet: Vatten Ob3T6, modifierat med släktskap och avstånd
Tidsåtgång: 3 rundor
Utmattning: Ob2T6, plus 1 per runda
Effekt: Soryun kan tränga in i någon annan persons sinne och läsa
dennes tankar. Observera att det är ytliga och momentana tankar som fångas, inte en
persons minne eller tankar före eller efter avläsningen. Vill man så kan man hålla
besvärjelsen aktiv, varvid man får en mer kontinuerlig avläsning av tankarna.
Fånga någons minnen
Färdighet: Vatten Ob4T6, modifierat med detaljnivå, släktskap och
avstånd
Tidsåtgång: 3 rundor
Utmattning: Ob2T6, plus 1 per runda
Effekt: Soryun letar i en persons minnen. Personen är medveten om att
någon annan är inne och rotar i ens sinne och kan försöka motstå letandet om han
vill. Om personen motstår soryuns försök krävs ett motsatt slag för soryuns och
målets PSY. Om soryun vinner slaget så kan han rota runt lite till. Besvärjelsen kan
hållas aktiv under längre tid och man är ofta tvungen att hålla den aktiv då man är
tvungen att leta runt för att hitta det minne man söker.
Ringar i tidens vatten
Färdighet: Vatten Ob4T6, modifierat med avstånd
Tidsåtgång: 1 minut
Utmattning:
Effekt: Soryun får en bild av vad som har hänt ett föremål i det
förflutna. De bilder som kommer fram är alltid de som har varit emotionellt starkast
när de använts. Exempelvis kan en kofot som använts som vapen i vredesmod avslöja det
tillfället mycket lättare än när den användes för att bända upp en dörr, vilket
man egentligen är intresserad av. Om känslorna var mycket starka kan svårigheten
minskas och om de var extremt starka så kan bilden av det förflutna till och med komma
utan att soryun ens försöker använda besvärjelsen.
Det framtidas spegelbild
Färdighet: Luft Ob4T6 eller Drömsyn Ob4T6, modifierat med släktskap
och detaljnivå
Tidsåtgång: 1 minut
Utmattning:
Effekt: Soryun eller alshakhin får en bild av hur framtiden ter
sig. En sådan förutsägelse inträffar alltid, men avslöjas inte heller lätt. En
soryun eller alshakhin kan alltså aldrig få annat än en vag och/eller symbolisk
bild av framtiden och spelledaren bör anstränga sig för att göra framtidsbilden lagom
vag. Det är upp till spelledaren att se till att spådomen inträffar på något sätt.
Tabellen med drömsymboler på sidan 78 i Mystik&Magi kan med fördel användas
för att skapa en förutsägelse.
Den flygande tanken
Färdighet: Eld Ob3T6, modifierat med avstånd och släktskap
Tidsåtgång: Handling
Utmattning:
Effekt: Soryun kan sända en tanke till en annan person. Tanken ska kunna
formuleras som ett synintryck som soryun ser just nu, eller kan klottra ner snabbt på ett
papper, eller formuleras i en mening. Personen som tar emot tanken måste vara soryun för
att kunna sända den vidare. Vidare vet mottagaren att tanken som kommer in i huvudet inte
är hans egen, utan kommer utifrån. Mottagaren kan blockera tanken om han vill genom att
vinna ett motsatt slag för PSY.
Den osynliga handen
Färdighet: Jord Ob3T6, modifierat med avstånd
Tidsåtgång: Runda
Utmattning: 1 per runda
Effekt: Soryun får upp till 1 kg att sväva fritt och kan flytta det
genom luften. Besvärjelsen kan hållas aktiv under en längre tid. Besvärjelsen får
stå som typexempel för liknande besvärjelser.
Sinnets påverkan
Färdighet: Eld Ob4T6, modifierat med släktskap och avstånd
Tidsåtgång: 2 rundor
Utmattning: Ob1T6
Effekt: Soryun kan påverka en persons sinne på så sätt att en känsla
för en specifik företeelse ändras enligt soryuns önskemål. Ett exempel på en sådan
företeelse kan vara att en person vill släppa in en istället för hans normala reaktion
som hade varit att drämma igen dörren. Man kan inte få en person att göra något som
är direkt farligt för honom. Personen är inte medveten om att hans sinnen påverkas om
ingen talar om det för honom. Personen kan fortfarande övertalas med normala argument.
Flamman från jorden
Färdighet: Jord Ob4T6
Tidsåtgång: 1 handling
Utmattning:
Effekt: Soryun kan sätta eld på ett någorlunda antändligt material
(mycket torrt trä, kvistar, hår, tyg, papper) som sedan brinner med egen kraft så
länge det finns bränsle. Eventuell skada på personer motsvarar eld.
Sinnets stängda dörr
Färdighet: Eld Ob3T6
Tidsåtgång: 1 handling
Utmattning: 1 per runda
Effekt: Soryun stänger dörren för intrång utifrån, så att personer
som försöker läsa soryuns tankar eller minne eller ändra soryuns känslor får två
nivåer svårare (+Ob2T6) på ett motsatta slag för PSY. Om soryun vinner det motsatta
slaget kan den andre personen inte läsa, påverka eller anfalla soryuns tankar, minne
eller sinnen. Besvärjelsen kan hållas aktiv under en längre tid.
Sinnets anfall
Färdighet: Eld Ob4T6, modifierat med släktskap och avstånd
Tidsåtgång: 2 rundor
Utmattning: Ob1T6
Effekt: Soryun sänder en så kraftfull tanke till målet att denna
omedelbart får Ob3T6 poäng Smärta.
Sinnets pisksnärt
Färdighet: Eld Ob3T6, modifierat med släktskap och avstånd
Tidsåtgång: 1 handling
Utmattning:
Effekt: Soryun skickar ett anfall mot sinnet på målet, så att denne
omedelbart får Ob1T6 poäng Smärta.
Det framtidas röst
Färdighet: Drömvandring Ob3T6
Tidsåtgång: 1 timme
Utmattning:
Effekt: Alshakhen ger sig ut på andeplanet för att finna en ande
som kan sia om framtiden. Till skillnad från "Det framtidas spegelbild" så är
denna spådom inte säker. Anden kan ljuga om framtiden, men om anden talar sanning så
är förutsägelsen säker på samma sätt som ovan. Anden är dock inte lika otydlig som
i "Det framtidas spegelbild", utan kan komma med både namn, platser och
händelser.
Andens frammanande
Färdighet: Drömvandring, svårighet enl. tabell 11-2 s 262,
modifierat med släktskap
Tidsåtgång: enl. tabell 11-2 s 262
Utmattning:
Effekt: Alshakhen ger sig in i andeplanet för att hitta en ande
enligt reglerna för Hitta ande på sidan 262 i Eons regelbok. Denna
besvärjelse måste användas innan man kan förhandla med eller angripa en ande, såvida
man inte har anden inspärrad i en khanari.
Andens fördrivande
Färdighet: Drömprojektion Ob3T6
Tidsåtgång: 1 handling
Utmattning: beror på resultatet
Effekt: Al-shakhen gör ett anfall mot en ande i syfte att fördriva den.
Drömprojektion ställs då mot den andra andens PSY eller Drömprojektion i ett motsatt
slag. Den relativa effekten sätts in i tabellen nedan för att avgöra resultatet.
-9 eller mindre |
Den anfallande anden tvingas att fly. |
-9 till -5 |
Den anfallande anden får Ob2T6 poäng utmattning. |
-4 till 4 |
Båda får 1 poäng utmattning. |
5 till 9 |
Den anfallne anden får Ob2T6 poäng utmattning |
10 eller mer |
Den anfallne anden tvingas att fly. |
Feberdämpare
Färdighet: Ormläkare Ob3T6
Tidsåtgång: 30 minuter
Utmattning:
Effekt: Ormläkaren använder giftet i sin therini för att angripa
feberanden och döda den. Observera att sjukdomen inte stoppas eller botas, utan enbart
att febern tas bort.
Skenminnets födelse
Färdighet: Eld Ob3T6 eller Drömprojektion Ob3T6, modifierat med
släktskap och (för Eld) avstånd
Tidsåtgång: 1 minut
Utmattning:
Effekt: Soryun skapar ett falskt minne hos målet. Målet är inte
medveten om att minnet är falskt. För att inte minnet ska placeras slumpvis är det en
fördel om man vet var någonstans det ska hamna. Exakt var är inte så viktigt, eftersom
minnet sorterar in det på rätt plats automatiskt, men soryun behöver antingen en
noggrann beskrivning av tiden då minnet ska ha inträffat, ha varit med då det hände
eller ha använt besvärjelsen "Fånga någons minne" för att kunna skapa sitt
skenminne. Skenminnet får inte vara helt malplacerat. Att lägga till att en viss
adelsdam var på en fest med vit dräkt och en svart mask är ett tillåtet minne, att
lägga till att personens moster stormat festsalen naken på en flygande grönfläckig
elefant är inte ett tillåtet minne (såvida inte personen lider av delirium pga av
kraftigt alkoholintag och anser att konstiga elefanter är normala) och kommer sorteras
bort av personens hjärna.
Soryuns distraktion
Färdighet: Eld Ob2T6 modifierat med avstånd och släktskap
Tidsåtgång: 1 handling
Utmattning:
Effekt: Soryun skapar en förvirrande bild i målets hjärna som kraftigt
distraherar honom. Alla slag för färdigheter i denna runda blir en nivå svårare
(+Ob1T6). Dessutom får målet en nivå svårare (+Ob1T6) på sitt VINIT-slag alternativt
hans motståndare får en nivå lättare (-Ob1T6)på sitt VINIT-slag i början på nästa
runda.
Alshakhins distraktion
Färdighet: Drömprojektion Ob2T6 modifierat med släktskap
Tidsåtgång: 1 handling
Utmattning:
Effekt: Alshakhen skapar en förvirrande bild i målets hjärna som
kraftigt distraherar honom. Alla slag för färdigheter i denna runda blir en nivå
svårare (+Ob1T6). Dessutom får målet en nivå svårare (+Ob1T6) på sitt VINIT-slag
alternativt hans motståndare får en nivå lättare (-Ob1T6)på sitt VINIT-slag i början
på nästa runda.
Khanaris fängelse
Färdighet: Drömprojektion Ob4T6, modifierat med släktskap
Tidsåtgång: 1 runda
Utmattning:
Effekt: Alshakhen börjar med att skapa ett fängelse för en ande,
en så kallad khanari, av en kruka och något som målet personligen äger. Sedan ger man
sig in på andeplanet och letar upp den ande man ska spärra in. Denne får göra
motstånd (och gör det garanterat) med att slaget för Drömprojektion ställs mot ett
slag för PSY eller Drömprojektion i ett motsatt slag. Lyckas alshakhen övervinna
målet har målets ande spärrats in. Eftersom det är rätt så svårt att spärra in
målet bör man på något sätt fånga denne i ett svagt tillstånd, till exempel efter
en andestrid (se "Andens fördrivande") eller vid ett annat tillfälle då
målet har mycket negativa modifikationer av utmattning, smärta eller liknande. Målets
kropp får, så fort dess ande är inspärrad i khanarin, två utmattningskolumner färre,
dock alltid minst två kolumner.
Den främmande själen
Färdighet: Drömprojektion Ob3T6, modifierat med släktskap
Tidsåtgång: 1 runda
Utmattning:
Effekt: Alshakhen mäter sin kraft med målet genom att använda
färdighetsslaget för Drömprojektion i ett motsatt slag mot målets PSY (Ob3T6 i
svårighet). Om alshakhen vinner slaget har hans ande tagit plats i målets kropp,
som då gör som han vill. Om målet inte vill att kroppen ska göra som alshakhen
säger så kan han fortsätta att göra motstånd. Om alshakhen har målets ande
inspärrad i en khanari så får målet en nivå svårare (+Ob1T6) på sina
motståndsslag.
|