Korridorfällor
|
|||
Tusen
och en Nålar bygger helt enkelt på en korridor med en lång rad
med dörrar med en halv meters intervall. I slutet av denna märkliga
korridor finns en jätteorginell spak, och även två speglar på vardera
sidan av den. Speglarna har absolut ingenting med fällan att göra men
erfarna äventyrare (finns sådana?) kommer säkerligen att oroa sig
fördärvade över vad för sadistiskt trick de kan spotta ut.
Till själva saken, när spelarna dragit i spaken (om de gör det)
kommer alla dörrarna i korridoren att stängas och låsas.
Äventyrarna blir instängda i korridoren med speglarna och
kommer med stor säkerhet att försöka dra i spaken igen, denna gång
hörs ett metalliskt ljud från andra sidan dörrarna men i övrigt
händer inget. Om de drar i spaken en tredje gång smäller helt enkelt
alla dörrarna upp igen men med insidan täckta med vassa tredecimeters
nålar. Dörrarna kommer nu att öppnas och stängas hela tiden med någon
tredjedels minuts intervaller, tillräckligt för att spelarna ska hinna
försöka sig tråckla sig förbi dörrarna... |
|||
Bodypiercing
är en klassiker som bygger på principen "döm aldrig hunden efter
håren". Fällan annonserar sin närvaro i form av en korridor, i
vilken det ligger offer från tidigare äventyrargäng och mängder med
armborstskäktor. Väggarna längs med en femtonmeterssektion har mängder
med hål med omkring en decimeters mellanrum, från vilka skäktorna
uppenbarligen kommer. Vid närmare undersökning så hittar man en
snubbeltråd ca fem meter in och en till fem meter från den första, som
utlöser fällan.
Fast det är ju inte enbart snubbeltrådarna som
utlöser fällan. Även en snabb viktökning, till exempel om man hoppar
över linorna och landar på golvet mellan linorna, utlöser
fällan. |
|||
Dynamon
är en gigantisk elektromagnet som ligger runt om en helt vanlig trist
korridor. Så fort den aktiveras, lämpligen med en tryckplatta, så
kommer elektromagneten att rotera kring rummet. Den aktiveras när den
ligger horisontellt med korridoren, vilket gör att den först rycket alla
järnföremål (till exempel svärd eller rustningsklädda äventyrare)
åt ena sidan, sedan åt andra sidan, sedan åt första sidan, och så
vidare fram och tillbaka. Så länge som fällan är aktiverad är
förflyttningen på sin höjd en fjärdedel av den normala, och man får
minst en smäll varje runda när man råkar ut för motsvarande en
korridorbredds fallhöjd. (Wilmer) |
|||
Vi
har haft en grötfälla här förut. Här kommer Grötfällans son!
I en korridor inne i en tomte stubbe el. dylikt finns några dussin
decimeterstora hål i taket. De är "normalsvåra" att upptäcka,
om någon letar. Två trösklar ligger på golvet på korridorens
golv med 10 meters mellanrum. Om utrymmet mellan dem belastas med 50 kilo
eller mer sjunker golvet ner, gropen som bildas är 2 meter djup. Sedan
rinner ett antal tusen liter skållhet risgrynsgröt ner i gropen ur hålen. (Wilmer) |
|||
Wilmer vilar minsann inte på lagrarna. Den
här fällan, Igelkotten, är ännu ett exempel på hans sociopatiska
fantasi. I en lång nedåtsluttande korridor finns följande
inskription på väggen:
"Igelkotten måste ila Precis när en äventyrare har läst det rullar en järnigelkott på
hjul, lika bred som korridoren och med spjut på ryggen ner mot de väldigt
ont anande äventyrarna. |
|||
Att
tappa huvudet är det namn som vi valde på följande fallucka, avsedd
att lära äventyrare att aldrig slappna av för att de tror att de har
kommit undan faran.
Falluckan är av den sidledes öppnande varianten, ungefär som en Star Trek-dörr fast på golvet. Den öppnas blixtsnabbt så fort någon trampar på den. Efter ett fall landar äventyraren på en mjuk madrass, beströdd med ben från tidigare olyckliga lycksökare, och får nöjet att klättra upp igen på en för ändamålet ditsatt stege. Väl högst upp vid stegen, precis över kanten på luckan, ser äventyraren en skylt, som med stor text proklamerar "Varning!!!" och något med mindre stil därunder. Om äventyraren stannar upp för att läsa vad där står så märker han både vad det står och varför. Den finstilta texten lyder "Luckan stängs snabbt!" och mycket riktigt stängs den också blixtsnabbt, såpass snabbt att den utan problem kapar huvudet av den som sticker upp huvudet för att läsa skylten. Den snälle källarmästaren påpekar att korridoren
högst upp är fylld av skallar, och att det inte finns några skallar
nere i gropen. |
|||
Motionsbandet är en
synnerligen elak liten sak från Fredrik Åkesson, som garanterat kommer att
pressa ett antal hekton från nyfikna äventyrare. En fallucka låter
äventyraren ramla ner på ett transportband i en tre meter bred korridor.
Väggarna är synnerligen hala och välpolerade och erbjuder inget som
helst grepp. Transportbandet är lika brett som korridoren och leder till
en stor stenkross och rör sig i en lagom joggingtakt. Förr eller senare
så tröttnar äventyraren, och då lär denna motionsrunda avslutas med
en smärtsam stretchning... (Fredrik Åkesson) |
|||
Fredrik är på hugget idag (pun
intended) och visar härmed hur man låter sina grottmonster få
färdigmörad mat med Den Kinesiska Armborsttortyren. Den kinesiska
armborsttortyren är en liten steglucka som ser till att äventyraren
obönhörligen fastnar när man trampar igenom den, till exempel genom att
luckan har en bländaröppning som dras ihop till fotens storlek eller att
ett antal elaka spikar slås genom benet. Välj själv det alternativ som
passar bäst.
Därefter sätter den egentliga fällan igång: en serie automatladdade armborst med en löst spänd sträng och trubbiga pilar sätter igång att skjuta på äventyraren genom hål i väggen. De slutar inte förrän den stängs av manuellt eller pilarna har tagit slut, och de har ett stort förråd. Poängen är att pilarna inte drar särskilt mycket blod eller har särskilt stor risk att döda äventyraren, men förr eller senare så... Och avstängningen? Lämpligen finns den i en annan del
av grottan, så att äventyraren med foten i kläm inte når den förrän
han är loss. Dessvärre kommer han ju inte loss utan hjälp. En lagom
sadistisk källarmästare lämnar en såg inom räckhåll för
äventyraren, så att denne kan såga av sig benet när han har fått nog. |
|||
Äggskivaren är det första bidraget från Christopher
Sjödin och visar ett visst mått på kulinarisk sadism. Fällan består i all sin
enkelhet av en tung ram med tunna ståltrådar dragna kors och tvärs över ramen. Skulle
den utlösas, till exempel med en platta i golvet, så svingar ramen ner och skivar det
mesta som inte är inkapslat i stål, till exempel äventyrare. Rätt placeras kan den
plocka ett par eller kanske till och med tre äventyrare... (Christopher Sjödin) |
|||
Piratskaparen är en enkel korridorfälla
av varianten "stegdödare". Det är en lös sten som om man trampar på den
faller undan till en ungefär en fot djup grop, varefter en klinga far ut och kapar benet
några centimeter under kanten. Äventyraren blir därmed tvungen att hoppa omkring på
träben därefter. Skaffar man sig en Nyckelhålsmarodör så
har man dessutom lapp för ögat och då är det bara papegojan och rom som saknas. (Martin Svensson) |
|||
Ofta är de enkla fällorna de bästa. Ryggkliaren
är en sådan underbart enkel fälla. Den består av en fallucka med tillhörande djupa
hål under. Hålet börjar med ett vertikalt fall på flera meter för att sedan
fortsätta som en svag sluttning. Väggarna i den svaga sluttningen allt för mycket om
ett gigantiskt rivjärn. Dödligheten beror på hur lång rivjärnsdelen av hålet är -
ett kort schakt innebär mest trasiga kläder och viss skinnflåddhet, medan ett långt
schakt innebär rea på äventyrarfärs. (Johan Sandström) |
|||
Spola rent var från början inte alls
tänkt som en fälla, utan som en säkerhetsåtgärd. Den har till och med varningstexter. Korridorens väggar är här blankpolerade och gången sluttar brant uppåt för att sluta i en bastant och ytterst solid järndörr. Dörren är endast försedd med ett handtag och texten "Varning för vatten!", som är ingraverad i dörren. Hela grottkomplexet har i själva verket skapats av en underjordisk vattenström.
Dörren är ytterst nödvändig; när grottkomplexet blev bebott pluggades vattnet i den
här fåran igen. Så småning om har det på grund av det spärrade vattnet bildats en
stor cistern, flera tusen ton vatten faktiskt, och det behövs bara att någon dummer som
inte kan läsa trycker ned handtaget för att spärrarna ska släppa. Om den som öppnar
krossas av dörren när den slår upp, slår ihjäl sig när han sveps genom gångarna
eller helt enkelt drunknar, det är helt upp till den sadistiske källarmästaren att
bestämma. |
|||
Nära besläktad med ovanstående, men mer komplex, är spärr
och strike. Jag hade svårt att bestämma mig för huruvida den var en
dörrfälla eller en korridorfälla, men jag beslutade mig för det senare. Äventyrarna
kommer till en korridor, någon meter från dess ena ände. Där finns det en rejäl knopp
i kortväggen, ett meterstort hål på ena sidan och ett litet hål på den andra.
Drämmer man till knoppen rejält hårt så far en stång ut ur det lilla hålet och
spetsar den person som står en halvmeter från väggen. Den bör missa en person som
tacklar knoppen med millimetermarginal. Det meterstora hålet leder ner till en stor
grottsal full med klotrunda stenbumlingar på en meters diameter. Fällan är dock inte här, utan i korridorens andra ände. Där finns en bastant ekdörr med en spak som enda sättet att öppna den på. Ett första drag i spaken leder till en hotfullt mullrande och ett klick. Vad äventyrarna inte vet är att de just apterat fällan genom att rulla ner en klotrund stenbumling i dess läge vid toppen av en lång och brant backe. Ett andra drag släpper ner klotet för backen och rätt in i dörren, som därmed far längs med korridoren och mosar äventyrarna mot väggen med knoppen i. När knoppen trycks in kommer stången ut ur det lilla hålet och knuffar in stenklotet bakom dörren ner i grottsalen med alla andra stenbumlingar. I och med det finns det inget som håller tillbaka dörren, som glider tillbaka till sitt läge längst bort i korridoren. En snäll källarmästare låter dörren och väggen med knoppen vara blodsstänkta som
en varning. En elak källarmästare skickar in en städpatrull för att rensa bort allt
äckel och ta hand om överlevande. |
|||
En viktig del av korridorer - och ett ypperligt ställe att
placera fällor i - är trappor. Rutchkanan är en väl beprövad och
vansinnigt rolig fälla placerad i en lång trappa. Trappan går brant nedåt och är
dessutom insmord av nån oljeliknande vätska som gör trappan mycket hal. När
den förste äventyraren sätter sin fot på till exempel tredje trappsteget (första om
han skall ha en chans att klara sig eller trettionde om källarmästaren är grym) fälls
samtliga trappsteg ner och trappan förvandlas till en rutchkana i 69 graders vinkel som
mynnar ut i ex. en djup brunn med spetsade pålar, ett jättemonsters matskål, eller
varför inte i en mega tank med saltsyra? (Vidar Nilsson) |
|||
Parisaren förutsätter ett
kloaksystem, ett riktigt rejält utbyggt sådant i stil med de berömda kloakerna i Paris.
Kloaken ska vara utformad så att all dynga rinner ner mot en central kloak. Alla gångar
ska vara runda och ganska stora, och det ligger massor med uäck överallt. I likhet med Paris avlopp måste detta rensas då och då, i synnerhet som det kryllar av äventyrare i dem. Precis som i Paris löser kloakens invånare detta genom att släppa ner ett stort klot i lämplig gång. Klotet fyller nästan upp gången och drivs framåt av klägg och vatten som byggs upp bakom klotet och pressar det framåt genom äventyrare och annat avskräde. Det är i princip omöjligt att kila fast klotet på grund av det enorma trycket från bakomliggande vattenmassor. Sidogångar är för små för att krypa in i, så det är bara för äventyrarna att rusa framåt, lämpligen mot ett öppet rum i kloaken där en stor samling med orcher väntar på att hämta upp sitt stora klot samt att skjuta prick på eventuella inkräktare. Alternativet för äventyrarna är att slå sönder klotet. Och det är då det roliga händer: till skillnad från Paris är det
här klotet särskilt konstruerat för att gå sönder vid hårda slag. Tryck klarar det
av, men ett hårt slag får klotet att bryta samman, i synnerhet om det redan är utsatt
för tryck från miljoner sinom miljoner ton vatten blandat med träck. Och skulle klotet
försvinna kommer dessa miljoner sinom miljoner ton vatten skölja ut äventyrarna i den
stora salen där orcherna väntar med spända armborst och bågar... |
|||
Nästa elaking har fått namnet Spegeln
ljuger aldrig. I en lång korridor är den ena väggen täckt av en lång spegel. Den
andra väggen består av en glasskiva. På andra sidan glasskivan finns en osäker
sandstensvägg med en osynlighetsbesvärjelse över sig. Tack vare
osynlighetsbesvärjelsen ser det ut som om det är ett mellanrum mellan glasskivan och den
massiva granitväggen. Spegeln ljuger som sagt var aldrig. Osynlighetsbesvärjelsen fungerar inte på spegelbilder, så äventyrarna ser den osäkra bergväggen bortom sina spegelbilder. I mitten av korridoren finns en liten explosionsfälla - huruvida den är mekanisk eller magisk är upp till källarmästaren, men så fort den utlöses sprängs den osäkra (och osynliga) sandstensväggen och börjar rasa. Den tar förmodligen med sig glasrutan också. Observera att sandstensväggen fortfarande är osynlig, så plötsligt ser äventyrarna att glasrutan spricker och inget mer, i alla fall inte på den sidan. På andra sidan, i spegelbilden, ser de dock ett omfattande ras! Den naturliga reaktionen när man ser ett ras är att flytta sig från raset, och eftersom äventyrarna ser raset i spegen kommer de med största sannolikhet förflytta sig från den... rakt in i raset! De snabbtänkta som hoppar åt "fel" håll, det vill säga mot
spegeln och bilden av raset, klarar sig bra. Inte nog med att spegeln inte ljuger, den är
också utom räckhåll för raset. |