Föremål
|
|||
Hemliga
byrån består av en enkel byrålåda med en sisådär fyra medelstora
lådor, alla försedda med varsitt handtag. Byrålådan står placerad i
en korridor eller i ett relativt litet rum,det är inte så noga, bara
framsidan av byrålådan pekar mot en närbelägen vägg. För att göra
scenen litet mer trovärdig så kan man fylla rummet med lite skräp i
form av sovkojer, kistor, tomma lådor etc. Själva fällan består i
ett gäng högst kraftiga fjädrar inne i byrålådan, sammanlänkade
med en enkel spärr till något av handtagen.
När en äventyrare således försöker dra ut en av lådorna skjuts
de helt enkelt ut med enorm kraft och brakar in i ett gäng väl valda
kroppsdelar samt mosar upp äventyraren mot den närliggande väggen. |
|||
Är
du som källarmästare trött på att alla äventyrare utan att tveka
drar i sig allt som det står Läkande brygd på? Den här
brygden är mycket riktigt läkande. Det finns en etikett som säger så
och den luktar gott. När en äventyrare har fått mycket stryk dricker
han sin bryggd. Alla hål i äventyraren läker snabbt, inklusive mun,
ögon, öron, näsborrar och "därnere". (Wilmer) |
|||
Det
sugiga röret är en törstsläckare av den grövre kalibern. Det
är en bägare med ens favoritdryck, komplett med sugrör och
drinkparasoll. Sugröret är av trä och är i själva verket ett blåsrör
med en giftdoppad pil i. Så när en törstig hjälte tar sig en slurk så
upptäcker han vad drinken är spetsad med... (Wilmer) |
|||
Knasbollen
är till för att lära äventyrare att sluta med onödiga
och tråkiga vistar. Det är en stor(2m i diameter) keramikboll med
ordet KNAS ingraverat. Om någon i närheten säger "Knasboll"
så exploderar den. (Wilmer) |
|||
Äggklockan
är en äggklocka (förvånad?) som har en förbannelse
över sig som gör att den inte går att släppa. Om någon får för
sig att vrida upp äggklockan (max en timme) börjar den räkna ned. När
den ringer exploderar den med otrolig kraft som garanterat dödar den
som har den i handen. Så den som har vridit upp den och därmed fastnat
i den måste vrida upp den med jämna mellanrum för att inte spränga
sig och sin omgivning i bitar. (Wilmer) |
|||
Den
Röde Dvärgens Krona är ett utmärkt tortyrredskap för
irriterande spelare utan personlighet. Det är en helt vanligt stilig
och magisk krona av den
typ som brukar ligga och skräpa i skatthögar, med den lilla skillnad
att det vilar en rätt elak förbannelse över den som kan ge vem som
helst personlighetsklyvning, bokstavligt talat. Men säg inte det än...
Sätter man kronan på huvudet så går den till att börja med inte att ta av annat än att huvudsvålen följer med, eller att någon häver förbannelsen med heliga eller magiska medel. Det hemska med förbannelsen är att när bäraren säger order "jag" frigörs en aspekt av dennes personlighet som en exakt, livs levande avbild av personen, vars personlighet domineras helt av den aspekt bäraren förlorade. När detta har hänt fem gånger (de fem aspekterna är: aggression, ödmjukhet, fåfänga, rädsla och kunskap) försvinner bäraren i tomma intet och kvar finns bara fem kopior av honom med tämligen enkelspåriga personligheter och kronan som väntar på nästa offer. En snäll källarmästare låter det vara möjligt att
samla ihop de fem kopiorna till en person igen med mäktig magi, men en
sådan bör byta yrke och bli veterinär istället. |
|||
Den
onödiga kammen är inte särskilt farlig. Den är tvärtom bara
pinsam, speciellt för långhåriga barbarer. Det är en magisk kam,
utsmyckad med guld och ädla stenar, som för det första är förbannad
med en AD&D-förbannelse (dvs man kan inte släppa den), och för det
andra leder till lagom pinsamt håravfall... (Fredrik Åkesson) |
|||
Börda om halsen är ett farlig halsband.
Det består helt enkelt av en kedja eller medaljong av metall och verkar vara magisk. Den
är gammal, men ser ut att vara i gott skick. Medaljongen är formad som en liten flamma
eller en arg gubbe. När man sätter på sig medaljongen aktiveras besvärjelsen som
ligger i den och den ökar genast i temperatur så att den börjar glöda samt krymper!
Inom kort är den omöjlig att ta av, inte bara på grund av att kedjan är för kort utan
även för att det är väldigt svårt att få grepp om något som är glödhett. En
välbehandskad äventyrare får som mest ett intressant brännmärke och brända
hårtoppar och öron, medan den barhänte förmodligen tappar huvudet. (Martin Svensson) |
|||
Ta dig i dalen är ett
passande namn på den här fällan. Den består av en kista med konserverade delikatesser
i utmärkt skick, exempelvis vin, gurkor, svamp, bläckfisk etc etc. Säg den äventyrare
som inte skulle stoppa ned dessa i ryggsäcken eller äta dem på plats. Problemet ligger
i att dessa är extremt laxerande vilket innebär bruna, alternativt brunare byxor och en
fläckad heder. Den stackars äventyraren kommer nu antagligen att försöka tvätta sig
ren eller torka sig. Han får dock en glad överaskning då han märker att maten
reagerar med magsyra för att bilda ett ypperligt epoxiklister, som härdar i luft till en
stenhård massa. |
|||
Fällan Stackars Yorick
består av en dödskalle i naturlig storlek, tillverkad i ett stycke bergskristall. Det
är ett enastående hantverk som säkerligen är värt en hel del pengar. Dödskallen är
dock bestruken med ett ämne som reagerar med handsvett och blir ett formidabelt epoxylim.
Plockar man upp dödskallen med bar hand så fastnar den och sedan så sitter den där,
tills man antingen skär loss den - vilket är en smärtsam process - eller hittar ett
lämpligt lösningsmedel. (Krister Sundelin) |
|||
Nära besläktad med fällan
ovan är bantningskuren som verkligen gör skäl för namnet och består av ett
lämpligt högt glas med en lämplig kyld dryck, komplett med sugrör och allt. Fällan
ligger i själva sugröret. Huruvida den utlöses av en besvärjelse eller med hjälp av
något elakt lim som härdar då det blandas med saliv spelar ingen större roll.
Resultatet är läpparna limmas fast till sugröret och till varandra, varefter
äventyraren dels inte kan tala och dels tvingas inta all föda genom sugröret, och en
barbar med ett sugrör permanent i munnen ser ganska roligt ut... (Krister Sundelin) |
|||
Beam me up, Scotty är en
liten brosch som ser ut som ett halvt utdraget yin-yang-tecken (dvs enbart det svarta av
tecknet) med en utdragen stjärna ovanpå. Broschen utstrålar magi, närmare bestämt
någon form av teleportationsbesvärjelse om man analyserar den. Om man bär den och petar
på den låter den "plibedibipp". Vilken spelare kan
låta bli att säga "beam me up, Scotty"? I så fall lär han sig snabbt att
inte förstöra rollspelsmöten med sådant fånigt dravel - hans äventyrare teleporteras
nämligen snabbt upp till omloppsbana, och Enterprise har redan åkt... |
|||
Cigarrsnopparen är en elak
liten sak, riktad mot alla de som samlar på sig tonvis med magiska ringar. Den utgörs
helt enkelt av en vacker slät ring. De som har läggning åt det hållet kan känna att
den utstrålar välvillig magi, eller i varje fall praktiskt magi och definitivt inte
ondskefull. Trär man den på någonting så blinkar den till fyra gånger med ett magiskt
ljus, tre gånger i grönt och en gång i rött, med ungefär en sekunds intervall. Blinkandet
är i själva verket en varningssignal, avsedd för de idioter som inte kan se skillnad
på ett nyttigt redskap och ett smycke. En sekund efter det sista blinket snoppas
nämligen toppen av från den cigarr som man trätt ringen på. Varningssignalen har lagts
till eftersom ringen i sig inte gör någon skillnad på andra avlånga föremål som man
kan trä ringar på, som till exempel fingrar, utan snoppar av toppen ändå. Men så dum
kan väl ingen vara... 8) |
|||
"Inte idag, älskling, jag har
huvudvärk" är väl förmodligen världens mest kända fras, möjligen
strax efter "att vara eller icke vara". Efter att ha läst denna
föremålsfälla förstår man varför. Fällan består av en elegant utformad
tunnhjälm, med fin stoppning inuti och av yppersta stål, med utsökt ytfinish och
dyrbara graveringar och guldinläggningar. Den är välbyggd, värdefull och ser ut att
tåla ett slag från Arnold Schwårztavad ungefär. Inuti, under stoppningen i
hjässdelen, finns ett par hullingförsedda spikar som är precis tillräckligt långa
för att sätta sig under skallbenet vid första bästa smäll pe hjälmen. Hullingarna
på spikarna fungerar ungefär som små coctailparaplyn och fälls ut när hjälmen ska
tas bort från huvudet. Spikarna är inte så pass långa att offret dör, utan har mer en
trivsamt lobotomerande effekt på hjälmbäraren. Att sedan få bort hjälmen från
huvudet är ju faktiskt i det närmaste omöjligt utan att ha ihjäl det stackars offret. |
|||
Painbringer är en obehaglig
avvänjningskur för spelare med (för) många magiska vapen. Fällan består av ett
gnistrande bredsvärd i svart metall. Det är prytt av svagt glödande runor och greppet
är mörkgrönt och nästan genomskinligt. Den spelare som vill testa sitt nya svärd får en obehaglig chock; greppet är nämligen gjort av ett ganska tunt skikt glas, och innanför det löper ett långt, slipat rakblad... (Björn Paulsen) |
|||
Den ofrivillige svärdsslukaren är en
föremålsfälla som är utformad som en vacker vinbägare i silver med ovanligt hög,
sirlig rak fot. Den ser mycket dyrbar ut... Vad äventyraren som hittar denna dyrgrip
inte vet är att i foten sitter ett långt knivblad gömt, redo att skjutas av rakt upp av
en spänd stålfjäder. Det enda som håller tillbaka klingan är botten på bägaren.
Till skillnad från resten av bägaren är botten inte av silver, utan av en
specialtillverkad metall som reagerar tillsammans med alkohol och på några sekunder
omformas till ett material som i närvaro av luft omedelbart löses upp, så att när man
fyller på bägaren med vin och sedan tar sista slurken och blottar bottnen... TSCHONCK!!! |
|||
Bättre fly? var egentligen inte avsedd
som en fälla av sin skapare, men det har aldrig hindrat uppfinningsrika källarmästare. I ett förfallet slott kommer äventyrarna in i ett rum som tycks ha varit någon rik mans sovrum för eoner sedan. Nu är allt sönderruttnat och dessutom är rummet täckt av dödskallar. På ett av kranierna sitter en vacker tunnhjälm, som sluter om hela huvudet förutom ögonen. Hjälmen tycks inte alls sliten av tidens tand och den inte bara glänser som av silver eller kanske mithril (!), den omges dessutom av ett magiskt, blåaktigt skimmer. Den här "fällan" har en ganska lustig historia, den är nämligen del av en magisk helrustning som ägdes av en harhjärtad prins. Rustningen hade förmågan att teleportera bäraren tillbaka hem till prinsens sovrum varhelst i världen han befann sig. Prinsen var som sagt inte den modigaste av regenter, och hade sett till att rustningen aktiverade sin förmåga vid minsta tecken på fara, eller med andra ord, då bäraren sprang så fort benen bar. Men nu finns bara hjälmen kvar, de övriga delarna har förstörts sedan länge. Men, bara för att inte hela rustningen finns tillgänglig, betyder inte det att magin är borta: hjälmen har kvar sin teleporterande förmåga, och så fort bäraren lägger benen på ryggen teleporteras hjälmens innehåll tillbaka till prinsens sovrum... Vill källarmästaren vara lite snällare (?) kan han låta den kvarvarande delen vara
tex en stridshandske eller ett par benskenor. En roligare, och betydligt ondskefullare
variant skulle vara rustningens bälte... |
|||
Tandtrollens Bane skapades
ursprungligen av en magikunnig lönnmördare med en kronisk tandvärk, som för att mildra
sin egen frustration över tandtrollens obarmhärtiga framfart över hans emaljkullar
skapade historiens omärkligase mordvapen. Låt äventyrarna ta del av en överdådig
måltid med mänder av trådigt kött (grillad grishals, kalops osv), gott fruktvin (med
fruktköttet kvar) samt naturligtvis en formidabel efterätt. För att riktigt demonstrera
hur gästvänlig och förstående du som källarmästare är för stackars mätta
rollpersoner låter du avslutningsvis bjuda på varsin KariesKiller(tm) tandpetare.
Tandpetaren är ett lönnmördarvapen av högsta klass. Skillnaden mellan just den här
tandpetaren och en vanlig mintsmaksbehandlad tandpetare är att den här har en lämplig
förtrollning över sig, närmare bestämt av den sorten man lägger på svärd och andra
tillhyggen för att de ska kunna skära igenom sten och liknande, dessutom av ovanligt
kraftig typ. Kriteriet för att besvärjelsen ska aktiveras är att tandpetaren kommer i
kontakt med saliv och tänder. Det behöver väl knappast nämnas vad som händer med den
stackare som råkar köra in tandpetaren för långt in mellan tänderna. |
|||
Excaliburs Elaka Lillebrorsa
får väl betraktas som en motreaktion mot svärd i stenar, i städ och på sidenkuddar
och andra för svärd högst orimliga ställen att vara på, samt deras underliga
effekter. Placera helt enkelt en stor sten i vilket ett jättesvärd med runor och saker
är nedstucket. På stenen står inskrivet med neon: "Den som drager detta magiska
svärd ska bli kung av [valfritt land]". Detta kan ingen äventyrare med klass (eller
utan) motstå, och de får genast bråttom att gå fram och rycka i det. Ifall äventyraren (vem annars) lyckas dra upp svärdet (som vem som helst klarar utom ytterst små klena varelser), så teleporteras denne bort till en tronsal och blir, oavsett sin vilja, sitt kön och sin lämplighet, kung över riket. Trevligt? Inte ett dugg. Riket är i ekonomisk ruin, ministrarna är odugliga, provinserna gör uppror, det är yttre hot utifrån och kronan är så tung att den ger äventyraren ryggskott. Vad än ex-äventyraren gör så kommer riket aldrig att komma på fötter igen. Ex-äventyraren? Jo, regeringsjobb är en heltidssyssla, så äventyraren kommer inte kunna vara med i spel och äventyr längre. Det är bara för spelaren att bygga en ny äventyrare. Ifall äventyraren misslyckas, så drabbas han av en rejäl depression. Jag menar, stå
där och rycka i Excalibur, och misslyckas, när runorna på svärdet betyder "endast
för icke-mesar", det är fruktansvärt irriterande. Dessutom kommer äventyraren att
bli mobbad av sina kompisar i tid och evighet, eftersom den första som får upp svärdet
kommer att bli kung av England och skiter fullständigt i de andra. Ska man vara helt
ärlig så är mobbingeffekten och depressionen orsakad av en hemsk förbannelse som
utlöses om man inte lyckas, men det är bäst att man hittar en lösning på problemet
innan äventyraren hoppar i en vulkan eller något. |
|||
En liten tugga är ännu ett
exempel på kategorin "hoplimmare". Av någon anledning är denna sorts
föremålsfällor synnerligen populära... Fällan består i sin enkelhet av en helt
vanlig smörgås bestående av en limpskiva, lite margarin och något pålägg. I det här
fallet är det margarinet som är utlösaren - det är ett epoxylim som härdar med
tandemalj, så äventyrarens tänder limmas effektivt ihop. Pålägget är dock
synnerligen välsmakande, och det är nog lika bra det eftersom äventyraren aldrig mer
lär kunna äta något. |
|||
Spik i foten är en diabolisk
uppfinning som är skapad för att ta hand om äventyrare som alltid klompar omkring och
väcker de sött sovande monstren i din favoritlabyrint. Det är ett par välbyggda och
kraftiga kängor, eventuellt med en skyddsbesvärjelse på sig som skyddar mot till
exempel hugg och slag eller kanske bara fuktiga strumpor. Kängorna har dock en intressant
inbyggd effekt: klacken är lite bräcklig och innehåller en centimeterlång spik som kan
slås rätt upp i hälen om äventyraren landar på fötterna efter ett fall eller hopp
eller bara gillar att driva klackarna i stengolvet när han marscherar. (Krister Sundelin) |
|||
Nära besläktad med ovanstående kängor är Jawohl,
herr Kapitän! Här rör det sig dock om ett par höga stövlar av den typ som
man kan hitta på till exempel preussiska officerares fötter. Det finns inget magiskt i
dem. De är bara bekväma, tåliga och varma och dessutom ursprungligen byggda för en
officerare med dille på överlevnad. Se, ena stövelns klack är av stål, och den andra
stövelns klack är av flinta, så vad du än gör, smäll inte ihop klackarna på fel
ställe, då gnistor lätt kan antända dammlager, lättflyktig olja eller till och med
ryamattor, som den sadistiske källarmästaren naturligtvis kombinerar stövlarna med. (Krister Sundelin) |