SnabbindexGeografica Vistfarthi 1.0x |
|||
Tja, det är inte lätt att skriva rollspel. Man gör alltid fler fel än man kunde vänta sig.
Några fel har till och med slunkit igenom andra redigeringen av Västmark. Jag kan inget annat än be om ursäkt och presentera rättningar. Observera att detta är rättningar av sakfel, inte rättningar av stavfel. Hittar ni några andra fel, så snälla underrätta mig.
- Krille
Senast uppdaterad 2003-07-12.
Den andra punkten, "Friboren och Rik", ersätts med "Rik och inte någon av egenskaperna Adel eller Ofri". Det är väl mer en otydlighet än ett fel, men i alla fall...
NY! Egenskapen kan användas för turordning, precis som vilken annan egenskap som helst. Eftersom det är en värdeegenskap så bör man titta på andra egenskaper först.
Det tar en handling att gå från knästående till stående. Dessutom får motståndare höjdfördel.
Stryk det sista stycket som refererar till "slå ner någon".
Sista stycket i huvudstycket byts ut mot följande:
Om man utgör tredje sida och missar sitt mål så finns det en risk att man träffar fel mål. Rangordna alla deltagare i delstriden i omvänd ordning efter den stridsskicklighet som används i första hand, i andra hand efter egenskaperna Stor och Liten och i tredje hand efter slumpen. Slå sedan ett anfallsslag för varje person i delstriden, med en modifikation på -3 på första målet i rangordningen, -6 på andra, et cetera. Skulle någon bli träffad så slutar man att slå och beräknar skada som vanligt. Missas alla mål så har projektilen missat helt.
En extra rad under Allmänna modifikationer föll bort:
Knästående: -3
Felen nedan är inte rättade ännu.
62: St Bede ska inte ha sin helgondag den 35/5. Den inträffar naturligtvis den 25/5.
Erratan här nedan gäller äldre utgåvor.
Inga fel har hittats än så länge (ta i trä).
Felen nedan är rättade i Västmark 2.14.
(Kapitlet "Skickligheter")
Skickligheten "Supa" ramlade bort. Den ska se ut som nedan:
Supa (J) Konsten att tåla alkohol. Skickligheten kan användas för att hålla huvudet någorlunda klart vid intagande av alkohol, samt i olika dryckeslekar som ölhävning eller liknande. Skickligheten omfattar också allmänt festande. Man måste misslyckas med ett slag mot 9 för att inte beställa något alkoholhaltigt på ett värdshus, inte ta emot en dylik dryck om man blir bjuden, samt för att sluta dricka om man börjat. Lyckas man med slaget så tar man en sup till...
Skickligheten ska också användas när man slår för Stryktålighet vid alkoholförtäring. Se kapitlet "Gifter och Förgiftning."
(Kapitlet "Skickligheter", sidan 44, tabell 5-2)
Raderna med klass A4 till A6 (bredsvärd, långsvärd och bastardsvärd) i tabell 5-2
ändras till följande:
|
(Kapitlet "Strid", exemplet om turordning)
På sidan 54 (i den layoutade versionen), i det övre exemplets högra kolumn, kommer
det plötsligt in en "Geoffrey" utan förvarning. Detta är faktiskt en gammal
rest från Lejonhjärta. Det ska naturligtvis stå "Gared" där.
(Kapitlet "Strid", beskrivning av svärd på sidan 65 och tabell 7-8 på
sidan 67)
Lite bristande research har "äntligen" avslöjats. För en historiskt mer
korrekt beskrivning av svärd hänvisas till Björns Svärdssida, närmare bestämt svärdstyper (klicka på den
länken i vänsterkolumnen). I tabell 7-8 är det bara några namn som behöver ändras.
Vid "Långsvärd" ska det bara stå "Svärd", och vid
"Bastardsvärd" ska det stå "Långsvärd".
Felen nedan har rättats från och med Västmark 2.1.
(Gäller filen "strid.rtf")
Under "Särskilda Situationer", avsnittet "strid till häst" står det
att "kan man dessutom använda hästens styrka och snabbhet jämte sin egen ökar
anfallarens skadevärden, både för Skada och Omtöckning, med 2." Detta är
fel. Ersätt meningen med:
"Kan man dessutom använda hästens styrka och snabbhet jämte sin egen ökar anfallarens skadevärden, både för Skada och Omtöckning, med lika mycket som hästens Stor. Typiska häst-Stor är +3 för en ridhäst och +4 för en stridshäst."
(Gäller filen "strid.rtf")
Trond Elias Eide Roaas påpekade att kastvapen kanske skulle delas in i två grupper,
vilket jag avfärdade eftersom det tillförde en onödig komplexitet till spelet. Efter
att ha funderat ett tag har jag ändrat mig. Det blir ju inte så mycket mer komplext, ju.
Dessutom upptäckte jag att jag hade glömt lite avståndsvapen.
Tabell 7-2: Avståndsvapen
|
Tabell 7-8: Vapen (övre delen)
|
* Lätt kastvapen. ** Tungt kastvapen.
Dessutom var det fel i exemplet. Här nedan är det rätta:
Exempel:
Tuva skjuter med långbåge på ett mål som befinner sig ungefär 40 meter bort. Målet vet inte om att Tuva skjuter, så han försvarar sig inte på något sätt. Svårigheten att träffa är 12. Om Tuvas anfallsslag är mer än nio så är det en träff. Spelaren slår ett slag för Bågskytte och får en åtta på tärningen, plus 1 för Tuvas Smidighet plus 4 för Bågskytte, vilket ger en summa på 13. Tuva träffar eftersom 13 är mer än 12. Skadevärdet beräknas på anfallsslaget 13, skadevärdet 5 och försvarsslaget 0. Den första skurken faller död ner.
Nästa mål är nu medvetet om att nåt är i faggorna och kastar sig ner till marken. Tuvas nästa anfallsslag blir 12, vilket precis är en träff, men skurkens försvarsslag blir 10 och lyckas därmed med sitt undvikande. Ett undvikande har "stryktålighet" 2, och han har två poäng skydd. Totala skadevärdet blir därför 12+5-10-2-2=3. Skurken klarar stryktålighetsslaget galant med ett slag på 15 (en nia följt av en fyra plus Järnfysik +2). Det blir med andra ord perfektion och en skråma, så Tuvas pil rispar skinnet på skurken. Tuva svär högt och drar en ny pil ur kogret.
(Gäller filen "spells.rtf")
Tradition: Häxkonst, Alkemi
Kostnad: 1
Svårighet: 9
Varaktighet: Vakt
Räckvidd: Beröring/Personlig
Tid Att Kasta: Minut, Fördröjd: Runda
Krav: Bäverhår och mögel, köksredskap.
Effekt: Bäverhåren bränns och ingredienserna males samman till pulver
som offret får intaga på något lämpligt sätt. Pulvret ger då offret en otäck
bakfylla. För mycket av det är dock dödligt.
Kategori: Häxbrygd
Snabbhet: Minut
Skadevärde: 5+
Omtöckning: 1-2-4
Avklingningstid: Vakt
Skråma: Bakfull -1
Skada: Bakfull -2
Allvarlig Skada: Bakfull -4
Allvarlig Skada +10: Livshotande.
Tradition: Häxkonst, Alkemi
Kostnad: 4
Svårighet: 6
Varaktighet: Omedelbar
Räckvidd: Beröring/Personlig
Tid Att Kasta: Minut, Fördröjd: Runda
Krav: Källvatten, blåbär (ingredienser), kokkärl (verktyg)
Effekt: Häxan kokar ihop en sval, blåbärssoppeliknande dryck som botar
baksmälla.
Kategori: Häxbrygd
Snabbhet: Minut
Skadevärde: 5+
Omtöckning: 1-2-4
Avklingningstid: Vakt
Skråma: Bakfull blir 1 poäng bättre.
Skada: Bakfull blir 2 poäng bättre.
Allvarlig Skada: Bakfull blir 4 poäng bättre.
Allvarlig Skada +10: Bakfull försvinner, men offret får också
Hyperaktiv +4.
(gäller filen "prislista.rtf")
Silversked | 3£ |
Silvergaffel | 5£ |
Silvertallrik | 10£ |
Saltkar (silver) | 5£ |
Silverspegel | 24£ |
Silverbägare | 10£ |
Guldsked | 60£ |
Guldgaffel | 100£ |
Guldtallrik | 240£ |
Guldbägare | 240£ |
Saltkar (guld) | 100£ |
Dryckeshorn (silver) | 10£ |
Sigillstämpel, silver | 2£ |
Sigillstämpel, guld | 20£ |
Guldblad 4x4 cm | 12d |
Smycken | varierar* |
* räkna på någonstans 1£ och uppåt.
Hus eller stuga |
30d* |
Oxskjul |
20d* |
Lada |
120d* |
Herrgård |
20£ |
Litet stentorn |
100£ |
Stenbro |
50£ |
Kyrka |
500£ |
Litet slott (jordhög, palisad, trätorn)** |
2 500£ |
Litet stenslott** |
8 200£ |
Normalt stenslott** |
16 000£ |
Schysst slott** |
30 000£ |
Kungligt slott** |
75 000£ eller mer |
* Endast dess värde i form av dagsverken, inte i pengar. Ofrälse bygger normalt sina
hem och byggnader själva och betalar således ingenting.
** Kräver tillstånd från kungen eller regenten.