Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-04-16 |
Sida 3 av 6
Anfall och försvar
Anfall och försvar inträffar samtidigt. När en person anfaller blir
målet för anfallet tvungen att försvara sig. Lämpligen används då egenskapen
Försvara sig för detta. Anfallare och försvarare slår sina slag samtidigt. Om
anfallaren slår mer än försvararen har anfallet gått in och träffat. Skulle
anfallaren slå mindre än försvararen så har anfallet missat och försvararen lyckats
försvara sig. Skulle anfallare och försvarare slå lika gäller vanliga regler mellan
äventyrare och källarmästarpersoner det är alltså ett motsatt slag.
"Jag slår undan slemproppens hand med foten innan jag planterar
foten i hans bröstkorg" säger Vendistis spelare.
"Visst, två tärningar" säger källarmästaren.
Slemproppen försöker allvarligt döda Vendisti och använder alltså Döda.
Slemproppen har +4 i Döda och slår sin anfallstärning. Tärningen utfaller på sex.
Vendistis spelare har +11 på Försvara sig och de två tärningarna utfaller på fyra och
ett. Summan är alltså sexton (säger spelaren som slår slaget dolt och
"glömmer" att räkna in Klädpoängen) och Vendisti lyckas försvara sig med
bravur.
Så var det dags för Vendisti att ge igen. Spelaren slår sina tre tärningar för
anfallet och lägger till Döda (för det är vad Vendisti försöker göra).
Anfallsslaget blir hela 18 (återigen "glömde" spelaren att räkna in
Klädpoängen, men ingen synar honom), och slemproppen kan inte prestera mer än 7.
Sköldar och Försvar
Vill man kan man låta bli att anfalla och enbart försvara sig. I så
fall får man +2 på alla försvarsslag man gör. Använder man en sköld för försvar
får man +2 på alla försvar. Man kan kombinera dessa båda, så att man dels använder
en sköld och dels enbart försvarar sig; man får då +4 på försvaret.
|