Hem arrow Övriga rollspel arrow KYSS arrow Playelf arrow Grundreglerna i Playelf
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Grundreglerna i Playelf PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 0
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-16
Artikelindex
Grundreglerna i Playelf
Hur man slår
Ont, Klädpoäng och Sämre
Motstånd
Dolda slag och synande

Hur Man Slår

Att slå är nästan för enkelt. Ett slag utgörs av summan av en egenskap och ett tärningsslag med en eller flera tärningar. Ju högre denna summa blir desto bättre.

Ofta säger man någonting i stil med "en tärning för Balans", eller "två tärningar för Klättra" eller något i den stilen. Det innebär att man ska slå det antal tärningar som anges, summera ihop dessa och därefter lägga till den egenskap som anges.

"Jag trippar snabbt över på repet över till andra sidan" säger Vendistis spelare, "med vingarna utsträckta så mycket det går för att hålla balansen lite lättare."
"Jahapp, det blir två tärningar för Balans" svarar källarmästaren.
Spelaren slår två tärningar. Dessa utfaller på tre respektive fem, summa åtta.

Antalet tärningar man slår beror på hur man beskriver vad man gör. Att bara kort beskriva vad man gör, till exempel med "jag dyrkar upp dörren" eller "jag hugger", ger bara en tärning. Däremot kan man få lite extra tärningar om man beskriver hur man gör i detalj:

"Jag dyrkar upp dörren" ­ endast en tärning.

"Jag plockar fram dyrkarna ur stöveln, går ner på knä och börjar dyrka upp dörren" ­ två tärningar.

"'Dörren är låst. Nån som är bra på att dyrka upp lås?'"
"'Nä.'"
"'Inte min avdelning.'"
"Jag tittar bara bort."
"'Suck. Då får väl jag göra det då...som vanligt! Varihela hade jag dyrkarna nu då... Ah!' Jag plockar fram dyrkarna, går ner på knä och börjar pilla." ­ tre tärningar.

Exakt hur många extra tärningar man får är alltid upp till källarmästaren. Man bör aldrig ge mer än tre tärningar, men tärningarna bör alltid förtjänas. De ska aldrig delas ut gratis.

I strid gäller en speciell regel. Förutom att man får en massa tärningar för att man beskriver vad man gör så får faktiskt motståndaren lika många tärningar när man avgör turordningen. Mer om detta står i kapitlet "Gladvåld".

Tillbaka till balansgången ovan. Vendisti har +14 i Balans, och slaget med de två tärningarna utföll med en summa på åtta. Åtta plus fjorton är tjugotvå, vilket är riktigt hyfsat.

Källarmästarfigurer

Källarmästaren ska inte bli tvungen att betygsätta sina egna beskrivningar, och det blir inte bra om spelarna betygsätter källarmästaren. Därför slipper källarmästaren undan lite lättare. Istället för att beskrivningen betygsätts med en, två eller tre tärningar gör man så här:

Källarmästaren ska slå en tärning för statister, sådana som bara finns i bakgrunden och som är tämligen oväsentliga. Typiska statister är vanliga soldater, vanligt folk och i största allmänhet alla de personer som källarmästaren sällan eller aldrig plockar fram nuffror på.

Källarmästaren slår två tärningar för biroller, det vill säga sådana personer som är såpass viktiga att de faktiskt är nedtecknade i förväg. Typiska biroller är äventyrarnas viktigare källarmästarstyrda kompisar, slemproppens närmaste underhuggare och andra personer som källarmästaren har nuffror på.

Källarmästaren ska slå tre tärningar för antagonisterna, de Stora Skurkarna och äventyrarnas viktigaste motståndare.



< Föregående   Nästa >

Se även
girighet.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.