|
|
|
|
Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-04-16 |
Sida 3 av 5
Ont, Klädpoäng och Sämre
Det finns tre saker som kan göra ens resultat lägre (det vill säga
sämre), och det är Ont, Sämre och Klädpoäng. Sämre är något man får om man gör
något riktigt dåligt. Exakt hur man får Sämre och blir av med det beskrivs i kapitlet "Bättre
och Sämre", men just nu kan man nöja sig med att om man har Sämre så ska man
dra av antalet Sämre från alla slag.
Klädpoäng är något som man får för att man har kläder (och annat)
på sig, och representerar hur mycket kläder hindrar en. Hur man beräknar Klädpoängen
beskrivs i kapitlet "Kläder och Bös". För tillfället kan man nöja
sig med att om källarmästaren bedömer att ens Klädpoäng hindrar uppgiften som man
sysslar med så drar man av Klädpoängen från slaget.
Ont får man om man får Stryk (se kapitlet "Gladvåld"). Har
man ont så hindras man i det man gör, och får därför dra av mängden Ont från alla
slag man gör. Undantaget är Stryktålighet, där man inte drar av Ont. Fylla och
Bakfylla fungerar på samma sätt.
Vare sig Sämre eller Klädpoäng är realistiska ur
simuleringssynpunkt, men det är ball, så varför klaga?
Vendisti har inte fått Ont än och hon har inga Sämre och fyra
Klädpoäng. Resultatet ovan minskar därför med 4 till 18 och slaget blir lite sämre.
|
|
|
|