|
|
|
|
Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-04-16 |
Sida 4 av 5
Motstånd
Det som avgör om slaget lyckas eller inte är Motståndet på slaget.
Motståndet är antingen ett slag eller ett värde som varierar med svårigheten.
Typiska svårigheter kan avläsas i tabellen nedan.
Motstånd |
Svårighet |
|
5 |
Löjligt enkelt: |
"Det där kan till och med min lillasyrra klara" |
10 |
Lätt: |
"Skitlätt! Kolla in nu, va!" |
15 |
Normalt: |
"Det här gör min farsa hur lätt som helst" |
20 |
Knepigt: |
"Jajadå, jag får väl göra't" |
25 |
Svårt: |
"Det där går ALDRIG!!!" |
35 |
Löjligt svårt: |
"Det där skulle inte ens min farsa klara." |
Man avgör vad som händer genom att jämföra resultatet med
motståndet. Om resultatet är större än motståndet lyckas försöket, och om det är
mindre än motståndet misslyckas försöket. Är det lika och en person är en
äventyrare så lyckas äventyraren.
Observera att misslyckande inte innebär att det värsta händer. Det
värsta händer bara vid missflyt (se nedan). Om ett slag misslyckas uppnår han
inte det önskade resultatet.
Källarmästaren bedömde balansakten som en Knepig handling.
Svårigheten är alltså 20, och eftersom Vendisti fick ett resultat på 16 så gick det
åt pipsvängen.
"Det där går inget vidare" säger källarmästaren. "Om du fortsätter
ut från fönstret så kommer du att falla."
"Ämlans!" säger Vendistis spelare. "Då går jag väl tillbaka och
letar upp en annan flyktväg."
Man kan också hamna i en situation där två äventyrare försöker
motverka varandra, till exempel om en person försöker spåra en annan som inte vill bli
förföljd, eller om två personer bryter arm. I så fall slår man ett motsatt slag.
Den enes motstånd blir då den andres slag. I övrigt gäller samma regler som ovan. Den
stora skillnaden kommer om båda personerna slår lika. Om den ena är en äventyrare och
den andre inte är det så lyckas äventyraren. I alla andra fall slår man om.
|
|
|
|