|
|
|
|
Äventyrsgenerator till Playelf |
|
|
|
Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-04-16 |
Sida 2 av 12
Start
Var börjar äventyret någonstans? Slå ett slag på tabellen nedan.
Tärning |
Startplats |
1 |
Värdshus (slå på värdshustabellen) |
2 |
Taverna |
3 |
Kungens slott |
4 |
Fängelsehåla |
5 |
Vid en lägereld (slå på terrängtabellen) |
6 |
På en väg (slå på terrängtabellen) |
Hur börjar äventyret? Slå ett slag på tabellen nedan.
Tärning |
Starthändelse |
1 |
Kidnappning: Äventyrarna kidnappas av någon övermäktig styrka, eller så kidnappas
en vän till äventyrarna. I det senare fallet, slå ett slag på person i nöd-tabellen. |
2 |
Upptäckt: Äventyrarna upptäcker något som drar in dem i
äventyret, kanske en artefakt av något slag, eller kanske ett magiskt svärd. |
3 |
Kris: Landet där äventyrarna befinner sig drabbas av en kris. Det kan vara en
tronföljdskris, en invasion eller kanske en pestepidemi. Krisen varar ända tills
äventyrarna löst problemet. |
4 |
Avslöjande: En hemlighet avslöjas för äventyrarna. Då skurken
snabbt får reda på att äventyrarna vet så kommer han att göra allt för att stoppa
dem. |
5 |
Mord: En god vän dödas i äventyrarnas närhet. Äventyrarna måste avslöja
mördaren. |
6 |
Cliffhanger: Äventyret inleds med lite action som inte har så
mycket att göra med äventyret. Cliffhangern sätter fart på spelare och äventyrare
det är det den är till för. Slå ett slag på cliffhanger-tabellen och slå
sedan om på den här tabellen. |
En cliffhanger är en actionscen där "precis vad som helst kan hända". I
sådana situationer ska man låta tärningarna avgöra det mesta av händelseförloppet.
Tärning |
Cliffhanger |
1 |
Jakt: Den klassiska jakten, till exempel att man jagar en tjuv någonstans eller en
klassisk jakt till häst (eller vad det nu finns för mystiska riddjur). |
2 |
Knytnävsslagsmål: Ett hederligt barslagsmål eller en uppgörelse
med knytnävarna. |
3 |
Konfrontation: Ingen våldsscen egentligen. Här får figurerna vetande eller ovetande
möta skurken och tala med denne. |
4 |
Duell: En duell tęte ā tęte, på äkta gentlemannavis. |
5 |
Fälla: En enorm mekanisk apparat gör sitt bästa för att ta kål på äventyrarna.
Pålar från taket, rullande klot, vatten, falluckor hitta på vad du känner för
eller norpa något från Playelfs fäll-tävlan. |
6 |
Våld: Jepp, en våldscen, alla mot alla eller kanske en för alla
och alla för en. Motståndet beror på vilken våldscen i ordningen det är ju
tidigare i äventyret desto lättare blir motståndet.
1 |
Kanonmat: Kanonmaten är underlägsna äventyrarna i allt utom antal. Det rör sig om
ungefär tre gånger så många kanonmatar som antalet äventyrare. Är det tre
äventyraer så blir det alltså nio personer i kanonmaten. |
2 |
Torpeder: Torpederna är lite svårare än kanonmaten. De är något underlägsna
äventyrarna, men är å andra sidan dubbelt så många som äventyrarna. |
3 |
Underhuggare: Underhuggarna är skurkens närmaste män. De är något färre än
äventyrarna, men ungefär lika bra. |
4 |
Skurken: Skurken är överlägsna äventyrarna, ofta i sällskap med sina
underhuggare, men å andra sidan är han (eller hon) bara en. |
|
|
|
|
|