Hem arrow Övriga rollspel arrow Dogma arrow Playelf arrow Äventyrsgenerator till Playelf
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Äventyrsgenerator till Playelf PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 20
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-16
Artikelindex
Äventyrsgenerator till Playelf
Start
Utveckling
Slutet
Skurken
Belöningar
Sidekick
Terräng och resor
Slumpvisa möten
Köpmän och härskare
Brudgenerator
Värdshus

Start

Var börjar äventyret någonstans? Slå ett slag på tabellen nedan.

Tärning Startplats
1 Värdshus (slå på värdshustabellen)
2 Taverna
3 Kungens slott
4 Fängelsehåla
5 Vid en lägereld (slå på terrängtabellen)
6 På en väg (slå på terrängtabellen)

Hur börjar äventyret? Slå ett slag på tabellen nedan.

Tärning Starthändelse
1 Kidnappning: Äventyrarna kidnappas av någon övermäktig styrka, eller så kidnappas en vän till äventyrarna. I det senare fallet, slå ett slag på person i nöd-tabellen.
2 Upptäckt: Äventyrarna upptäcker något som drar in dem i äventyret, kanske en artefakt av något slag, eller kanske ett magiskt svärd.
3 Kris: Landet där äventyrarna befinner sig drabbas av en kris. Det kan vara en tronföljdskris, en invasion eller kanske en pestepidemi. Krisen varar ända tills äventyrarna löst problemet.
4 Avslöjande: En hemlighet avslöjas för äventyrarna. Då skurken snabbt får reda på att äventyrarna vet så kommer han att göra allt för att stoppa dem.
5 Mord: En god vän dödas i äventyrarnas närhet. Äventyrarna måste avslöja mördaren.
6 Cliffhanger: Äventyret inleds med lite action som inte har så mycket att göra med äventyret. Cliffhangern sätter fart på spelare och äventyrare – det är det den är till för. Slå ett slag på cliffhanger-tabellen och slå sedan om på den här tabellen.

En cliffhanger är en actionscen där "precis vad som helst kan hända". I sådana situationer ska man låta tärningarna avgöra det mesta av händelseförloppet.

Tärning Cliffhanger
1 Jakt: Den klassiska jakten, till exempel att man jagar en tjuv någonstans eller en klassisk jakt till häst (eller vad det nu finns för mystiska riddjur).
2 Knytnävsslagsmål: Ett hederligt barslagsmål eller en uppgörelse med knytnävarna.
3 Konfrontation: Ingen våldsscen egentligen. Här får figurerna vetande eller ovetande möta skurken och tala med denne.
4 Duell: En duell tęte ā tęte, på äkta gentlemannavis.
5 Fälla: En enorm mekanisk apparat gör sitt bästa för att ta kål på äventyrarna. Pålar från taket, rullande klot, vatten, falluckor – hitta på vad du känner för eller norpa något från Playelfs fäll-tävlan.
6 Våld: Jepp, en våldscen, alla mot alla eller kanske en för alla och alla för en. Motståndet beror på vilken våldscen i ordningen det är – ju tidigare i äventyret desto lättare blir motståndet.
1 Kanonmat: Kanonmaten är underlägsna äventyrarna i allt utom antal. Det rör sig om ungefär tre gånger så många kanonmatar som antalet äventyrare. Är det tre äventyraer så blir det alltså nio personer i kanonmaten.
2 Torpeder: Torpederna är lite svårare än kanonmaten. De är något underlägsna äventyrarna, men är å andra sidan dubbelt så många som äventyrarna.
3 Underhuggare: Underhuggarna är skurkens närmaste män. De är något färre än äventyrarna, men ungefär lika bra.
4 Skurken: Skurken är överlägsna äventyrarna, ofta i sällskap med sina underhuggare, men å andra sidan är han (eller hon) bara en.


< Föregående

Se även
aki03.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.