Regler för stridskonster är föredömligt simpla, och ger egentligen inte särskilt
mycket stor regelmässig fördel.
Det fungerar som så här: varje stridskonst består av ett antal tekniker. De flesta
tekniker svarar på ett antal andra tekniker, det vill säga kan användas enbart om
motståndaren använder en speciell teknik. Stridskonster fungerar som en vanlig
färdighet, utom att teknikerna kostar en Bättre styck.
Efter man har slagit turordningen och utväxlat några lämpliga förolämpningar så
öppnar den som vann turordningen genom att välja en öppningsteknik och sen slå ett
slag i kampsporten. Den som förlorar väljer ut en kontringsteknik och slår ett slag
för kampsporten. Den som vinner lyckas med sin teknik och gör skada enligt reglerna.
Kan man välja sin teknik snabbt så får man tre tärningar i tekniken. Skulle
källarmästaren tycka att det tar för lång tid kan han minska antalet tärningar till
två efter en första varning, till en efter en andra varning och bedöma tveksamhet (det
vill säga att man inget gör) efter tredje varningen. Källarmästaren bör ge spelaren
åtminstone några sekunders betänketid.