Hem
Senaste artiklarna
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf

Monster i Playelf PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 3
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-16
Artikelindex
Monster i Playelf
Dumma monster 1
Klyftiga monster 1
Klyftiga monster 2
Ohyra
Drakar

Pseudo-samuraj

Detta är helt enkelt en orientalisk bondlurk som på något konstigt sätt blivit schizofren och fått för sig att han är en tvättäkta samuraj. Han har rotat fram en jättestor rostig japansk brödkniv och viftar omkring med den hejvilt. På huvudet har han satt en primitivt konstruerad hjälm, oftadelvis uppbyggd av en gammal kastrull. I övrigt är han klädd i lågbudget-rustning och gamla klädtrasor. Hans rörelser är överdrivet klumpiga och grodliknande och ordförrådet består endast av gutturala läten och grovhuggna japanska förolämpningar och okvädesord. Pseudo-samurajer hyser en obehaglig likhet med Toshiro Mifune i "De sju samurajerna" och har en lika obehaglig tendens att alltid dyka upp i tid och otid, när rollpersonerna minst av allt behöver det. Att han då har en ännu obehagligare tendens att med sitt samurajsvärd försöka förvandla rollpersonerna till skivad burkskinka är ju egentligen ganska självklart, eller hur?
( )

Egenskaper: Vråla gutturalt 8, Tala grovhuggen japanska 10, Döda 11, Tåla stryk 13, Hoppa omkring 16, Envishet 15, Begå harakiri 16, Käka ris 5
Fördelar: Ettrig, dumdristig, jävligt påfrestande, kan tala japanska,
Nackdelar: Självmordsbenägen, schizofren, dålig humor, skelögd, kan endast tala japanska
Vapen: En jättestor, rostig japansk brödkniv (katana) +4

Blyg bloddrickare

Den blyga bloddrickaren är en tragisk avlägsen släkting till vampyrerna. Medans vampyrer är förföriska och charmiga så är Bloddrickaren panikiskt blyg. En manlig bloddrickare skulle aldrig någonsin få för sig att bita en kvinna såvida hon inte var ruggigt ful och nersövd. Att prata med en Bloddrickare har ungeför samma effekt som kors mot vampyrer och om man förför en av dom så brinner de helt sonika upp. Rent utseendemässigt så är de inte heller så mycket att tjoa om. Bloddrickarna har alltid hängande flottigt hår och de är sjukligt bleka och taniga. Kort sagt så är bloddrickarna riktigt patetiska typer som troligtvis endast överlevt tack vare att folk helt enkelt tycker synd om dem.

Egenskaper: Suga blod +3, Gömma sig +25, Mumla +12, Flyga +8
Förmågor: Flygförmåga
Nackdelar: Blyg, Allergisk mot Förföra och Prat, Jätte Blyg, Komplex-Allt och Blyg som bara den.
Vapen: Tänder och Klor
( )

Hjälte från Öst

Hjältar från Öst är genomgoda livsfarliga kampsportsmästare som kan hjälpa äventyrarna om de är snälla. Är äventyrarna elaka så kommer Hjälten från Öst att spöa skiten ur dom. En typisk Hjälte från Öst är snabb som blixten och när han slåss så ropar han hela tiden ut teknikens namn, till exempel: "Gorgonzillan visar sin styrka!", "Skugglösa händer!", "Drakens taskiga minne!" och liknande saker.
( )

Egenskaper: Omöjliga manövrar +10, Döda +10, Våld +10, Akrobatik +20, Tåla stryk +18, Österländska Visheter +22
Fördelar: Snabb som fan, Kan slåss med allt
Nackdelar: Äckligt god, Måste säga teknikens namn, Dåligt dubbad

Kreosot

Kreosoter är extremt tjocka fläskberg som liknar om människor. De har små svarta mustascher i äkta Hitler-stil och ständigt bakåtkammat, slickat svart hår. Kreosoter är som sagt var otroligt feta. Deras lår är tjockare än en normal människas midja och deras kroppar är extremt grovt tilltagna i fråga om fetma och valrosspäck. Kort sagt är de fruktansvärt, otroligt megafeta. Denna övervikt beror på att kreosoterna alltid är hungriga. Dessutom älskar de mat, vilket har resulterat i att det enda de gör hela tiden är att äta- alt som kommer i deras väg.

Kreosoter är så ruskiga att de kan äta nästan vad som helst, då deras käkar är starka som troll och deras magsyror kan upplösa armeringsjärn på ett par sekunder. Detta gör att all mat upplöses rekordsnabbt, vilket gör att de kan äta hur mycket som helst hela tiden.

Kreosoter gillar inte lagad mat, utan föredrar att äta allt rått. Speciellt tycker de om sånt som går att äta, men vad som helst kan duga om det finns inom räckhåll. Kreosoter är nämligen också väldigt lata. De vill inte gå 50 meter för att få tag i en ko om de lika gärna kan knapra på ett stenblock som ligger en meter från dem. Dock tvingas de förr eller senare gå en bit, när de ätit upp allt inom 10 kilometers radie eller så. En sak de också gärna går en bit för att få tag på är färsk rollperson, ty detta är deras absoluta favoriträtt. Bäst tycker de att den smakar med både vitlök och stark sås, helst med ett tjockt lager helrustning ovanpå.
( )

Egenskaper: Äta allt 35, Supa 23, Döda 5, Tåla stryk 10, Våld 7, Leta mat 2
Fördelar: Extra frätande magsyra, valrosspäck (Skydd +6)
Nackdelar: Hungrig, Törstig, Extra hungrig, Klumpig, Fet, Extremt fet, Lat
Vapen: Har en tendens att bli uppätna i brist på annat…

Tyroler-orch

En tyroler-orch är en väldigt otypisk orch som bara återfinns i höga berg och djupa dalar. De har lederhosen och tyrolerhatt och talar med tysk brytning, ja? De gillar att ordna bjudningar, dricka öl och joddla.
( )

Egenskaper: Döda 6, Försvara Sig 4, Supa 12, Tåla Stryk 12, Joddla 10, Våld 12, Matlagning 7, Pseudo-tyska 14
Fördelar: Mörkersyn, Gott luktsinne
Nackdelar: Motbjudande, Pratig, Väldigt Pratig
Vapen: Bestick (treudd + bredsvärd, enhandsgrepp) +5, Ölkrus +5

Bauer-troll

Ett troll är en mycket stor varelse med stengrå hy och otvättat hår. Håret går inte att tvätta, en magisk egenskap hos trollen. Deras kläder är oftast trasor, och de har ofta ett skatbo eller en fågelholk i fickan, vilket är deras husdjur. De tänker långsamt, men det beror inte på att de är dumma utan att hjärncellerna sitter långt ifrån varandra. De förstenas av solljus, men det går över.
( )

Egenskaper: Döda 3, Försvara sig 4, Tåla stryk 22, Våld 13
Fördelar: Mörkersyn
Nackdelar: Motbjudande, Förstenas Av Solljus
Vapen: Klubba +8 (i själva verket en liten björk)

Varulv

En varulv är en hårig best som har fullt med vassa tänder och klor. Den trivs bäst ute i naturen där den kan springa omkring och yla mot månan utan att bli störd. En störd varulv kan vara mycket vildsint vilket kan bli problematiskt att hantera eftersom de är mycket svåra att döda. De har dock svagheten att de är mycket känsliga för silver.

Varulven är inte alltid en hårig best, ibland är den en vanlig människa. Även andra raser kan smittas av lykantropi (fint namn för att bli varulv), men männioskor är mest mottagliga. När de däckar återtar de sin ursprungliga form. Mer om hur man blir smittad nedan.

Annat man kan säga om varulven är att den tycker illa om katter men däremot gillar att jaga saker som rör sig fort (vagnar, hästar, springande äventyrare). Den har även ett väl utvecklat luktsinne vilket den har nytta av eftersom den oftast är hungrig.
( )

Egenskaper: Döda 11, Springa 7, Kontroll 4, Försvara sig 2, Tåla stryk 4, Lukta 11, Leta 4.
Fördelar: Regenerera, Tänder och klor.
Nackdelar: Allergisk mot silver, Hungrig, Hata katter, Känslig nos, Jaga saker.
Vapen: Tänder och klor.

Att bli smittad

En äventyrare som blir skadad av en varulv löper en viss risk att bli smittad. Efter en strid med en varulv ser man om man har fått Ont av varulven. Har man det slår källarmästaren ett slag för Tåla stryk för äventyraren. Svårigheten är Knepigt för människor och Lätt för andra, men källarmästaren kan naturligtvis modifiera efter humorpotential och/eller skadans allvarlighet. Misslyckas slaget är äventyraren smittad, vilket meddelas när månen blir full eller vid något annat pinsamt tillfälle.

Ett öde värre än döden väntar den stackars smittade äventyraren, inte nog med att han får sina kläder sönderrivna och bli hårig bara för att månen blir full, han måste hålla reda på dubbla egenskapsvärden också. Han kommer nämligen att få en uppsättning för när han är normal och en för när han är varulv. Förvandlingen tar en runda och i slutet är alla kläder trasiga, utom shorts eller motsvarande. Rustning är alltså ingen bra ide om man är varulv, den kommer bara att gå sönder när ha förvandlas. När en äventyrare får reda på att han är smittad händer följande:

  • Han får nackdelen Tappa kontrollen Varulv (5)
  • Han får en tärning i Leta
  • Han får en tärning i Lukta, plus ännu en tärning som varulv.
  • Han får en tärning i Kontroll Varulv, plus ännu en tärning som sig själv.
  • Han får nackdelen Allergi silver, 5 som sig själv och 10 som varulv.
  • Han får nackdelen Hata katter, 5 som sig själv och 10 som varulv.
  • Han får nackdelen Känslig näsa/nos, 5 som sig själv och 10 som varulv.
  • Han får i VL nackdelarna Hungrig och Jaga saker samt fördelarna Regenerera, Tänder och klor. Dessutom får han en tärning i Döda samt en tärning i Springa
  • Han får som människa nackdelen Generande hårväxt


< Föregående   Nästa >
aki03.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.