Dumma monster är den sortens monster som man hittar överallt och som har en
intelligenskvot som en torktumlare ungefär.
Gorgonzola
En gorgonzola är en muterad ost, som kryper omkring i grottgångar och labyrinter. Den
ser mest ut som en oformbar blekgul och grönfläckig massa. Gorgonzolan är resultatet av
kvarglömd ost som blivit kvar i synnerligen fuktiga och mögliga grottgångar.
Mögelsvamp angriper osten och svampkulturen utvecklar så småningom en egen intelligens
och rörelseförmåga den börjar helt enkelt krypa själv.
Dess starka doft drar till sig diverse bytesdjur, som den sedan anfaller genom att
falla ner på eller plötsligt omsvepa. Därefter börjar den snabbt att äta upp offret
genom att sörpla i sig celler och ersätta dem med avfallsprodukter av kisel den
förstenar helt enkelt offret. Processen är smärtsam och långsam det tar flera
timmar innan en gorgonzola har knaprat i sig en hel äventyrare. En gorgonzola försvarar
sig inte. Den är äckligt svår att ha ihjäl, och den angriper omedelbart allting
organiskt som nuddar den. Det bästa sättet att bli av med den är att dränka den i
sprit och/eller tutta eld på den.
Egenskaper: Envishet 7, Förstena 7, Rörliga manövrer 7. Fördelar: Kan inte ta skada annat än av sprit och eld. Nackdelar: Dum, Långsam. Vapen:Förstena-anfall: ett poäng Stryk per runda om den
nuddar hud. Läderrustningar äts igenom i en takt av en poäng Skydd per runda.
Gorgonzilla
Om en komodovaran skulle råka äta en gorgonzola så inträffar något mystiskt. Efter
en jämn kamp mellan mage och muterad ost så ingår komodovaranen någon form av symbios
med gorgonzolan och muteras. Resultatet blir en gorgonzilla. Hittills har man bara sett
arton gorgonzillor, men samtliga har blivit legender.
En gorgonzilla är en enorm ödla som i princip är immun mot alla former av vapen på
grund av sin stenaktiga hud. Den kan även rapa eld (vem skulle inte göra det med en
möglig ost i magen?). Den har endast två mål: att riva städer, vilket den gör genom
att gå igenom dem (och husen), samt att mäta sig med andra jättemonster. Det enda
kända sättet att bli av med en gorgonzilla är att hämta några älvor som med sin
sång kan övertala en gorgonzilla att krypa ner i havet och sova ett par sekler.
Egenskaper: Enormt jättemaffastor 107, Rapa Eld 10, Riva hus 20,
Kliva på 5, Bitas 5, Skrämma orientaler 8. Fördelar: Kan inte skadas. Ställer automatiskt till panik i städer. Nackdelar: Enormt jättemaffastor, Somnar till älvasång. Vapen: Stor fot +40, Stor käft +20, Stort eldflås +40.
Stora orcher
För närmare beskrivning av dessa stenpuckade bestar, se kapitlet Äventyrare.
Egenskaper: Döda 8, Försvara sig 2, Supa 8, Tåla Stryk 14, Våld
14. Fördelar: Mörkersyn. Nackdelar: Motbjudande, Hata Dvärgar, Egocentrisk, Dum, Hungrig. Vapen: Vad som helst som är stort och trubbigt.
Lerkurka
Lerkurkan är en sötvattenshaj som ligger och gömmer sig i dyiga vattenhål och
floder. Dess tankeprocesser kan bäst sammanfattas med ett "=", som i "det
rör på sig" = "det går att äta". Filéer från lerkurka anses vara en
delikatess, mest på grund av att lerkurkan försvarar nämnda filéer med en
beundransvärd aggressivitet.
Egenskaper: Äta 12, Döda 8, Försvara sig 2, Tåla stryk 4. Fördelar: Andas Under Vatten. Nackdelar: Dum, Kan Inte Andas Luft. Vapen: Ett saftigt hajbett +3.
Skvuddudutt
Det är normalt inte mycket man ser av en skvuddudutt - normalt bara ett par stora
ögon och klor som tittar upp ur ett hål i marken. Man ska inte låta sig luras av den -
skvuddudutten är en fruktansvärd best, vars käft när som helst sluta sig om ens kropp.
Det är en dock slö varelse, som normalt bara äter det som den kan bita (det vill säga
vad som helst inom tre meter).
Spindeldrottningar är stora ondskefulla honkönade spindlar som tillbes som gudar av
onda, elaka, giriga, småsinta intelligenta och galna präster och prästinnor. En
spindeldrottning bor ofta i hålor under tempel där hon spinner stora nät som prästerna
offrar människor till spindeldrottningen i. (
)
Mördarkaninen är en liten vit, till synes helt harmlös, kanin som på grund av
förtäring av alltför gamla morötter genomgått en slags mutation och förvandlats
från en snäll, luddig liten vit sak till en elak, luddig liten vit sak. Istället för
långa platta framtänder har den fått tredubbla tandrader med små elaka, rakbladsvassa
tänder. Dess ögon har blivit blodsprängda och fått en psykotisk look, och dess små
klor har förvandlats till groteska skäror i Velociraptor-storlek. Som om det inte vore
nog har den dessutom blivit extremt aggressiv och helt orädd, och otroligt ettrig. Den
har helt enkelt genomgått en förvandling från snäll vegetarian till blodtörstig
mördarmaskin. Mördarkaninen är dock ibland lite för orädd, då den finner
ett perverst nöje i att anfalla personer och/eller objekt som är mycket större än den
själv. Den attackerar vanligtvis genom att utnyttja sin enorma snabbhet för att kasta
sig fram, hoppa upp och bita sig fast i den aktuella personens vad, lår eller skinka,
varefter den utför lite luftakrobatik, snurrar runt ett par varv och sliter loss ett
rejält köttstycke från sitt plågade offer. Därefter springer den iväg fort som faen,
äter upp köttbiten på något säkert ställe och springer ifatt sitt offer igen, för
att upprepa hela proceduren en gång till, "utan att spola tillbaka bandet".
Sina groteska klor använder den endast för att klänga sig fast vid sitt offer och
kanske ibland för att slita loss lite extra underhudsfett, senor eller andra munsbitar.
Mördarkaninen är mycket lömsk, då den kan utnyttja sin likhet med vanliga harmlösa
kaniner och beblanda sig med sådana. På så sätt kan den enkelt närma sig sitt
tilltänkta offer, för att därefter låta masken falla och gå till attack. Denna taktik
fungerar extra bra då mördarkaninen, trots sin psykotiska blick och sina huggtänder och
klor, inte kan ge ifrån sig några andra ljud än harmlösa, irriterande små pipanden.
Dessa ger den dock ifrån sig jämnt och ständigt, vilket kan driva vem som helst till
vansinne.
Ytterligare en irriterande detalj med mördarkaninen är att den har en smärttröskel
lika hög som Mount Everest. Ingenting kan få en mördarkanin att känna
smärta. Dessutom har mördarkaninen svårigheter med att inse att den kan dö,
vilket gör att den inte fattar att den är död ens när dess huvud är avhugget. Den
kommer tveklöst att hoppa omkring som om ingenting hänt i åtminstone ett par minuter
innan den inträder till de sälla morotsfälten. (
)
Den köttätande gula löken är en underlig mutation som har
uppstått i en trollkarl som var mycket trädgårdsintresserad. Den köttätande gula
löken jagar i flock genom att gräva ner sig i marken i grupp och vänta på att nån
stackars hungrig humanoid (innefattar alla människoliknande varelser) kommer förbi och
försöker dra upp löken. När den stackars humanoiden försöker äta upp löken så tar
löken och sprutar löken löksyra i ögonen på honom och förblindar honom, varefter de
andra köttätande gul lökarna anfaller den stackars humanoiden och sliter den i stycken
med sina små vassa tänder! Det enda förebyggande som finns mot den köttätande gula
löken är att äta ofantliga mängder vitlök (med ofantliga mängder menas flera kilon). (Björn Ylinenpää )
Egenskaper: Äta 10, Döda 6, Spruta löksyra 12,Gräva ner sig 10. Fördelar: Snabb Nackdelar: Dum, Dör om den rör någon som ätit stora mängder vitlök. Vapen: Bett +1, Paralyserande löksyra. Om anfallet lyckas får
humanoiden löksyra i ögonen och måste lyckas med ett slag för Tåla Stryk eller
omedelbart gråta och förblindas.
Vitlökstabellen
Vitlökstabellen ska användas när äventyraren ätit mer en ett kilo vitlök.
Tärning
Resultat
1
Äventyraren får dålig andedräkt
2
Äventyraren får dålig andedräkt och gaser i magen
3
Äventyraren får så mycket gaser i magen så att
ingen kan vistas inom en tärning meter
4
Äventyraren blir hög av all vitlök, det är upp till
källarmästaren att hitta på roliga effekter
5
All vitlök gör att äventyraren blir medvetslös i
två timmar
6
All vitlök gör att äventyraren blir medvetslös i
ett dygn
Frankenstens monster
Frankenstens monster är en stor sak, typ 2,54 meter lång, och har ett minst lika
brett ärr i pannan. Två rejäla skruvar håller ihop pannbenet. Monstret har svårt att
gå på grund av knäproblem, så han måste gå med helt raka ben. Monstret åtföljs
hela tiden av en galen vetenskapsman (se nedan) som sätter ihop monstret när det
behövs. Sådana monster finns oftast i övergivna borgar utan något som helst
strategiskt värde på väldigt ensliga ställen. (
)
Egenskaper: Döda +7 Stöna jättehögt +10 Springa -1 Fördelar: Stor och Stark Nackdelar: Långsam, Lagom dum Vapen: Enorma händer +3