Hem arrow Nyheter arrow Playelf arrow Monstergalleri
Senaste artiklarna
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf

Monstergalleri PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 0
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-18
Artikelindex
Slumpmässiga möten
Dimmornas dal
Spindeldrottningens tempel
Khyrrak den Stores stad
Dungeon 2
Dungeon 3

Dungeon #2: De Djupas grottor

Djupingar

Djupingarna ser närmast ut som en korsning mellan grodor och djuphavsfiskar av det mer groteska slaget. Ett par olika tecknares tolkningar hittar du här och här. De stinker av fisk, men trots att de har Känsliga Luktorgan berörs de inte av verkligt äckliga stanker utan istället desto mer av parfym och liknande saker. Den stariliska världens enkla Djupingar kännetecknas främst av deras desperata och endast halvt lyckade försök att vara djupa.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +8, Våld +6, Tåla stryk +6, Försvara sig +4, Lukta +2, Simma +15, Vara djup +5, Säga djupa saker +4
Fördelar: Evigt Ung, Mörkersyn, Amfibie, Tänder och Klor, Tjockt Skinn
Nackdelar: Motbjudande, Filosofisk, Känsligt Luktorgan (5), Långsint, Taskigt Tidssinne
Vapen: Tänder och klor +2, Treudd +5
Rustning: Tjockt Skinn (Skydd 4)

Den Förjävligt Djupes prästerskap

Den Förjävligt Djupes präster ägnar större delen av sin tid åt djupa filosofiska och religiösa frågor samt åt att arrangera extatiska gudstjänster. De drömmer om den dag då Den Förjävligt Djupe ska stiga upp ur djupet och förklara alla de verkligt djupa frågorna för dem. De går klädda i tiaror och, då de inte är i vattnet, röda och vita kåpor av ett underligt material som påminner om en korsning mellan tjockt tyg och gummi. De är vana vid att inte behöva röra på sig så mycket - andra skaffar fram mat åt dem etc - och tenderar att skaffa sig ganska omfångsrika grodbukar.

Klass: Statister
Egenskaper: Döda +2, Våld +1, Tåla stryk +5, Försvara sig +2, Lukta +5, Simma +11, Vara djup +12, Säga djupa saker +9, Tänka djupt +5, Vara chef +7
Fördelar: Evigt Ung, Mörkersyn, Amfibie, Tänder och Klor, Tjockt Skinn
Nackdelar: Motbjudande, Filosofisk, Känsligt Luktorgan (5), Långsint, Taskigt Tidssinne
Vapen: Tänder och klor +2
Rustning: Tjockt Skinn (Skydd 4)

Tioarmad jättebläckfisk

Detta slemmiga odjur har en två meter lång kropp och fem meter långa fångstarmar. Lägg märke till att tioarmade jättebläckfiskar är betydligt mycket snabbare än sina åttaarmade kusiner - riktigt äckligt snabba alltså - och gärna snor sina många armar kring en äventyrare innan de blixtsnabbt drar sig framåt och biter av honom någon lämplig kroppsdel med sin papegojliknande näbb. Oftast angriper de till på köpet ur bakhåll, vilket ger dem en runda gratis till att gripa tag i sitt olyckliga offer. De angriper bara ett byte i taget till skillnad från de åttaarmade som kan anfalla flera mål med sina armar. Det enklaste sättet att slippa ur ett grepp är att lyckas med ett motsatt slag för Stark. Man kan Försvara sig när man är fasthållen, men inte Döda eller bruka Våld. Varje runda kan en tioarmad jättebläckfisk antingen gripa tag i ett nytt offer, eller försöka Döda ett som den redan håller i.

Klass: Statist
Egenskaper: Gripa tag +15, Hålla fast +15, Döda +13, Tåla stryk +20, Simma +28, Gömma sig +8
Fördelar: Slemmig hud (Skydd +2), Månglemmad
Nackdelar: Motbjudande, Dum
Vapen: Kraftig papegojnäbb +5 (endast mot fasthållna motståndare)
Rustning: Slemmig hud (Skydd 2)

Åttaarmad jättebläckfisk

Detta slemmiga odjur har en två meter lång kropp och fem meter långa fångstarmar och är alltså ungefär lika stor som en tioarmad jättebläckfisk. Den är betydligt långsammare men angriper oftast flera offer åt gången, varefter den försöker avliva ett offer i taget medan den håller fast resten. Det enklaste sättet att slippa ur ett grepp är att lyckas med ett motsatt slag för Stark. Varje runda får en Åttaarmad jättebläckfisk anfalla en tärning stycken äventyrare med sina tentakler, minus så många som den redan håller i, och dessutom försöka bita (dvs Döda) en som den håller i sedan förra rundan. Å andra sidan kan man försöka skära av en tentakel med ett eggvapen plus ett Knepigt slag för Döda. Detta gäller även den tentakel som håller en, om vapnet är hyfsat kort.

Klass: Statist
Egenskaper: Gripa tag +10, Hålla fast +8, Döda +10, Tåla stryk +25, Simma +10
Fördelar: Slemmig hud (Skydd +3), Månglemmad
Nackdelar: Motbjudande, Dum
Vapen: Papegojnäbb +3 (endast mot fasthållna motståndare)
Rustning: Slemmig hud (Skydd 3)



< Föregående   Nästa >

Se även
aki03.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.