Hem arrow Bus och bös arrow Bus arrow Playelfs fäll-tävlan: dörrfällor
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Playelfs fäll-tävlan: dörrfällor PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 2
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-21
Artikelindex
Playelfs fäll-tävlan: dörrfällor
Sida 2
Sida 3
Sida 4
Sida 5

Dödlighet 3Chockterapi verkar Gunnar Bylund vara i behov av. I slutet av en gång som är något bredare än normalt kommer äventyrarna fram till en dörr utan handtag. På dörren finns en skylt med texten "Privat egendom, besökare undanbedes". Faktum är att dören inte ens leder någonstans utan bara är tänkt att ge uppnosiga äventyrare en näsknäpp för att de så osvikligt tror att alla grottor, slott och stugor är där för att plundras av dem utan hänsyn till ägarna.

På höger och vänster vägg cirka 1,5 m från dörren finns en spak med ett vackert handtag i järn/stål. De båda spakarna är försedda med motvikter vilket gör att spaken automatiskt åker upp om ingen äventyrare håller spaken nere. Det är dock inte så tungt att det presenterar någon form av problem, men man måste aktivt hålla nere spakarna. När äventyraren drar ner spaken hörs ett klick från dörren på höger respektive vänster sida beroende på spak men dörren glider inte upp. När nu äventyraren drar i båda spakarna samtidigt utlöses en elektrisk laddning från spakarna och äventyraren agerar ledare mellan de båda spakarna som han håller i ett fast grepp pga spakarnas tyngd.

Äventyraren går nu sin död till mötes. Synd på en sån lysande karriär :)

(Gunnar Bylund)

Dödlighet 3Ut eller in? är en lagom elak fälla. I en nisch finns en dörr, ungefär två decimeter in i nischen. Det är inte helt klart åt vilket håll dörren svänger upp - faktum är att den kan lika gärna öppnas utåt som inåt. Skulle man dra dörren mot sig ser äventyrarna hur en klinga med blixtsnabb hastighet far förbi på andra sidan dörren. Öppnar man dörren åt andra hållet händer samma sak, på den här sidan dörren! Det innebär att den äventyrare som öppnar dörren från sig förmodligen blir av med handen. Skulle han sparka upp dörren eller ännu värre, lägga axeln mot dörren och knuffa upp den, så kan andra kroppsdelar lossna...

(Martin Svensson)

Hjulångaren får sitt namn fällans funktion. Fällan ser i sig ganska harmlös ut - en vanlig fyrkantig trädörr med en fyrkantig träplatta framför. Det lustiga är att handtaget sitter i väggen bredvid dörren, inte i dörren själv.

Som vanligt när det gäller dörrfällor är det själva handtaget som utlöser fällan. "Dörren" är i själva verket ett fyrbladigt skovelhjul - det spelarna tror är en dörr är bara ett av bladen, och den träplatta framför dörren som de förhoppningsvis står på är ett annat. När handtaget trycks ner släpps spärrarna som håller skovelhjulet på plats, varefter äventyrarnas tyngd gör att skovelhjulet börjar snurra och äventyrarna faller ner i det hål som en gång i tiden täcktes av "träplattan". De äventyrare som hänger kvar i kanten får dessutom på fingrarna när "dörren" smäller ner i "träplattans" plats.

När handtaget släpps upp igen fjädrar spärrarna ut, skovelhjulet fångas upp och fällan är redo för nästa grupp som råkar passera. Och vad hände med äventyrarna som föll ner? Tja, fällan är ju i princip en modifierad fallucka, så det är bara att stoppa in vad man nu tycker är trevligt i botten - vatten, spindlar, monster, spikar, eller bara en ny våning med hemskheter.

(Krister Sundelin)



< Föregående   Nästa >

Se även
sorg.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.