Sida 4 av 5
Eremitspindeln är en sällsynt och mycket giftig spindel som bygger ett skydd och kamouflage av saker som den hittar i terrängen. Med hjälp av sitt klibbiga nät sätter den helt enkelt fast dem på ryggen.
Sätt nu en sådan spindel i närheten av en skatthög i lämpligt rum. Spindeln samlar på sig lösa föremål till skyddet, i det här fallet mynt och juveler, och sätter fast dem på ryggen. Resultatet är något som ser ut som en liten skatthög, men som i själva verket är en dödligt giftig spindel, vilket den äventyrare som plockar upp den lär märka...
(Krister Sundelin)
Det nöden kräver kombinerar två av äventyrares värsta fiender, nämligen förbannelser och naturliga behov. Alla som har spelat "rollspelet" Advanced Dungeons&Dragons vet vad förbannelser gör med föremål: det känns kallt när man nuddar dem, och sedan lossnar de inte. Otaliga äventyrare har drabbats av ett Cursed Longsword +1 som de sedan inte kunnat bli av med, ens när de hittar nästa Blessed Longsword of Everthing-slaying +femtielva, och suttit och svurit som hela borstbindarskrået, ungefär. Det (bokstavligen talat) förbannade svärdet sitter ju liksom fast!
Nå, tänk er nu samma förbannelse på en toalettsits...
(Olle Johnsson)
Hungersnöd är det namn som jag har valt åt denna fälla, som faktiskt lyckades vinna två av utmärkelserna. Den är konstruerad för att med biologiska och kemiska metoder avlägsna klåfingriga äventyrare. Fällan bygger på att en spak placeras mitt framför näsan på den utsatta äventyrare. Under spaken kan han skymta en stor neongrön skylt på vilken det står "Dra i mig". Och vilken erfaren eller oerfaren äventyrare kan inte motstå frestelsen att få dra i en helt okänd spak? Och om det även står "Dra i mig" under den så är sannolikheten att äventyraren skulle skita i spaken minimal (detta enbart om han avlagt "Inte dra i spakar" löftet).
Då maskinen är aktiverad (detta gjorde den smarta hjälten) så öppnas en lucka, förslagsvis i taket eller någon stans över den utsatta hjälten. Ur luckan rinner en mycket seg och trögflytande substans över äventyrarens (eller ska man nu kalla honom nersmetade äventyrarens) hela gestalt. Nu är det tyvärr så att en trupp sedan länge hungerstrejkande tomtar, vilka annars ansvarar för att hålla rent efter äventyrare och monster som kryper omkring i grottgångarna, uppenbarar sig bakom närmaste föremål. De vrålar med en enorm kraftansträngning och kreativitet i kör: "GRÖT!". Nu först upptäcker vår tappre äventyrare att han blivit utsatt för en fälla. En grötfälla!
Tomtarna kommer inte att ta hänsyn till den vilt skrikande äventyraren. Försöker hjälten dra vapen och försvara sig så kommer svärdet eller det tillhygge han nämnas använda vara fastkletat och obrukbart. Han får finna sig i att bli mat till en trupp sedan länge hungerstrejkande tomtar.
Denna fälla fungerar mindre bra om äventyraren själv skulle vara tomte. Då skulle gröten snarare vara ett mellanmål till sig själv. Dock kan källarmästaren improvisera och förgifta gröten under tomtens hastiga måltid.
(André Andersson, Jonas Nilsson)
|