Hem arrow Övriga rollspel arrow Gondica arrow Klurisar i Eon
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Klurisar i Eon PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 35
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-05-17
Artikelindex
Klurisar
Utmattning
Det okända vapnet
Lans, lans och lans
Pain don\'t hurt
It\'s only a flesh wound
Vapens stora bräcklighet
Bakvänd fäktning
Enhandat tvåhandat
Alkemi enligt salamitaktiken
Den tomma effekten
Dubbel effekt
Mitt slott är min borg
Rekursiv ålder

Lans, lans och lans

(Förklaring/Tillägg)
En del personer har frågat vad det är för skillnad på riddarlans, stridslans och tornerlans, och varför riddarlansen gör mindre skada än stridslansen. Någon slags bortförklaring lyder att riddarlansen och tornerlansen är tekniska nymodigheter, och att stridslansen i princip bara är ett kraftigt spjut. 

Så varför gör då stridslansen mer skada än riddarlansen? Jo, därför att stridslansen är byggd för att inte gå sönder, medan riddarlansen och tornerlansen är byggd för att gå sönder. Man kan ju då fråga sig varför riddarlansen är byggd för att gå sönder, och svaret är att om den inte gjorde det så skulle det plötsliga stoppet av en lans som har tyngden av 800 kg stridshingst bakom sig antingen slita riddaren av hästen eller armen av riddaren. Tornerlansen är till för att gå av innan tillräckligt mycket energi för att skada har levererats till motståndaren. Riddarlansen är till för att gå av efter att energi nog att skada levererats till motståndaren, men innan riddaren slits av hästen. Stridslansen, slutligen, är byggd för att inte gå av alls.

Tekniken att använda lans går då ut på att man gör ett anfall så hårt man orkar, släpper lansen innan den hinner skada en själv och drar ett annat vapen för vidare åverkan och tillfogande av personskada. För att simulera detta, använd följande lilla husregel:

Tag den framslagna skadan. Dra bort riddarens (STY+TÅL)/2. Är resultatet över riddarens färdighet Lans så finns det en risk att riddaren slits av hästen; slå då ett slag för Lans med Ob3T6. Om slaget lyckas så hinner riddaren släppa lansen efter genomförd stöt. Vid misslyckande slits riddaren av hästen, vid fummel får riddaren resultatet (skadeverkan - (STY+TÅL)/2) i skada i armen som håller lansen.



< Föregående

Se även
girighet.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.