|
|
|

|
Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-05-17 |
Sida 4 av 14
Lans, lans och lans
(Förklaring/Tillägg)
En del personer har frågat vad det är för skillnad på riddarlans,
stridslans och tornerlans, och varför riddarlansen gör mindre skada än
stridslansen. Någon slags bortförklaring lyder att riddarlansen och
tornerlansen är tekniska nymodigheter, och att stridslansen i princip
bara är ett kraftigt spjut.
Så varför gör då stridslansen mer skada än riddarlansen? Jo,
därför att stridslansen är byggd för att inte gå sönder, medan
riddarlansen och tornerlansen är byggd för att gå sönder. Man kan ju
då fråga sig varför riddarlansen är byggd för att gå sönder, och
svaret är att om den inte gjorde det så skulle det plötsliga stoppet av
en lans som har tyngden av 800 kg stridshingst bakom sig antingen slita
riddaren av hästen eller armen av riddaren. Tornerlansen är till för
att gå av innan tillräckligt mycket energi för att skada har levererats
till motståndaren. Riddarlansen är till för att gå av efter att energi
nog att skada levererats till motståndaren, men innan riddaren slits av
hästen. Stridslansen, slutligen, är byggd för att inte gå av alls.
Tekniken att använda lans går då ut på att man gör ett anfall så
hårt man orkar, släpper lansen innan den hinner skada en själv och drar
ett annat vapen för vidare åverkan och tillfogande av personskada. För
att simulera detta, använd följande lilla husregel:
Tag den framslagna skadan. Dra bort riddarens (STY+TÅL)/2. Är resultatet över riddarens färdighet
Lans så finns det en risk att riddaren slits av hästen; slå då ett slag för
Lans med Ob3T6. Om slaget lyckas så hinner riddaren släppa lansen efter
genomförd stöt. Vid misslyckande slits riddaren av hästen, vid fummel får riddaren resultatet (skadeverkan - (STY+TÅL)/2) i skada
i armen som håller lansen.
|
|

|
|