|
|
|
|
Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-05-17 |
Sida 6 av 14
It's only a flesh wound!
(Tolkning)
En intressant bieffekt av Eons skadesystem är att det är svårt att blöda ihjäl. Så länge som man
inte får Trauma kan man faktiskt blöda hur mycket som helst utan att dö, eftersom man slår dödsslaget
först när man får Trauma.
Lusläser man reglerna under stycket Medvetslöshet på sidan 165 i regelboken så hittar man dock
följande:
"Dödsslaget för en medvetslös person behöver egentligen inte slås förrän någon kommer fram för
[sic!] kontrollera läget för den medvetslöse. [...] Tänk dock på [sic!] ju längre tid det tar innan hjälpen kommer desto högre blir svårighetsgraden med tanke på att Blodförlusten i många fall ökar."
Detta kan med lite skohorn och vaselin tolkas som att det är tänkt att man ska slå ett dödsslag när man tittar till någon som är medvetslös och blöder en massa, inte enbart när man får Trauma.
Detta är helt OK, eftersom det första tecknet på att man har förlorat för mycket blod är just att
man blir medvetslös. Först därefter inträffar döden. I så fall kan en skadad person ligga och förblöda medan de andra spelarna glömmer bort
honom.
Lite senare i samma stycke står det också att man kan slå ett symboliskt dödsslag när svårigheten
blir löjligt hög, så man kommer inte undan genom att lämna den sårade att blöda för sig själv. Han
dör förr eller senare i alla fall.
|
|
|
|