Sida 2 av 4
Du blir ofta tvungen att fixa spelledare själv, speciellt till regelscenarier. Diverse konvent har ett spelledarutbyte, som fungerar som en pool som man kan norpa spelledare ifrån, men oftast är det friformare eller så behärskar de bara de absolut vanligaste regelsystemen (Cthulhu, Vampire, Kult, och du kanske kan få någon att erkänna att han spelar D&D eller DoD också, men då under vapenhot). Så med andra ord, terrorisera kompisar och föreningen så att de kan spelleda.
I alla fall GothCon vill ha ett synopsis om vad äventyret handlar om, sisådär i slutet på oktober. Rollspelsgeneralerna kan hjälpa dig om du ber snällt med kvalitetskontroll och feedback. Glöm inte texten som ska med i foldern. Och nej, de behöver inte vara mästerverk. Det räcker med att de funkar som konventsäventyr.
Speltesta ditt äventyr! Jag kan inte poängtera detta starkt nog. Speltesta det gärna med två helt skilda grupper. Be gärna en utomstående person att speltesta äventyret också, så att du vet att vad du skriver är begripligt. Lyssna på feedbacken. Kontrollera att äventyret är flexibelt nog att kunna passas in på fem timmar. Spelledaren ska i princip kunna kapa bort vissa delar om han upptäcker att äventyret inte kommer att bli klart innan passet är slut, eller ha material nog att kunna fylla ut tiden om spelarna ångar på i full fart.
Konventsarrangörerna kan hjälpa till med kopiering, men de blir i allmänhet mycket gladare om du gör det själv. Kontakta en kopieringsfirma som gör det åt dig, eller snylta på jobbet. Glöm inte kvittot, så att du kan få ersättning av konventet.
|