Detta är del två i dokumenterandet av mitt ihopsättande av en SV-51 Gamma.
Ungefär vid den här tiden så fick jag en trevlig positiv överaskning på jobbet: kunden tyckte att jag hade gjort ett så fantastiskt jobb, så mitt i vinterkylan så fick jag en digitalkamera!
Med en ny liten kompaktkamera så kunde jag med andra ord ta itu med att pilla ihop och dokumentera bygget av denna superdunder-plasthög.
Översiktsbild av resultatet.
Att bara ha en cockpit gör ingen glad. Den måste ju förstås smäckas in i något. I det här fallet så innebar det att den skulle smäckas in i framänden på planet. Undersidan av främre delen av cockpiten var inte bara cockpit-golv, utan även tak för främre landställsrummet. Det innebar förstås att hela cockpiten fick grundas och målas innan den trycktes in i fronten.
Fronten består av en överdel och en underdel. Överdelen hade ett hål för cockpiten och ett hål bakom det för ett fläktrum, för två fläktar vars syfte jag antar är att lyfta planet från marken vertikalt. Underdelen har ett hål för landställsrummet. Efter ett antal passningstest så stod det rätt så klart vilka delar som skulle synas, så dessa grundades och målades redan nu. Resten var rätt rättframt: cockpit-block limmas fast i överdel, överdel limmas fast i under underdel, skiten får hållas ihop ett tag, åsså var det klart.
Här lade jag märke till första passningsproblemet: det finns en glipa mellan över- och underdel på någon millimeter precis bakom cockpiten. Den får jag se till att fylla i med Milliput senare.
Närbild av cockpit och landställ. Observera skarven mellan över- och underdel.
Steget därefter var rätt enkelt: sätt på nosen. Nosen sätts helt enkelt på plats, och små fenor limmas fast på den. Lanstället var lite halvmeckigt att få på plats, men det fungerade det med. Man får aldrig se landstället i serien, så Hasegawa har valt ett generiskt "ryskt" landställ. Landställsluckorna var halvmeckig att få på plats, men det gick.
Fläktrums- och cockpit-luckan var mest jobbiga att få på plats, då det inte finns något ordentligt fäste för dem. Cockpit-luckan ska till exempel sitta fast på en platta som i sin tur ska sitta i cockpiten, och det finns inga piggar som håller den på plats. Men, som det heter, med tejp och tålamod kommer man långt!
Kanardvingar och bukfenor sattes också på plats nu. Det var inga konstigheter alls på den punkten. Bukfenan syns rakt under fläktrumsluckan och kanardvingen på bilden ovan.
De sista små detaljerna för dagen var navigationsljusen - fem stycken små klara plastploppar. Här var det inte särskilt lätt att uttolka instruktionerna, men jag tror att det är så här: först målar man hålet där navikagtionsljuset ska sitta med silver. Sedan limmar man fast navigationsljuset i hålet, med ett icke-plastlösande genomskinligt lim, så lite som möjligt! Slutligen målar man utanpå klarplasten med en blandning av genomskinlig röd, genomskinlig blå och klarlack, för att få rätt färg en bit från en reflekterande yta.
En sista grej: det finns landningsljus på landstället. I bilden ovan syns det på nosstället precis under kanten på främre landställsluckan. Den är klarplast, och jag valde att måla bakkanten på den i silver. När det hade torkat så målade jag ett lager grått över silverfärgen. Bakifrån ser den grå ut, men framifrån så kan man se silvret genom klarplasten.
Resultatet i en rätt häftig vinkel.
Och så här blev resultatet av dagens arbete. Vilken dag vet jag faktiskt inte, men datumet på bilden säger 9 mars 2006. Så det får jag väl tro på.
Nästa del kommer att handla om luftintag och kanoner. |