Ett fånigt diskussionsämne för rollspelare är huruvida en liggande spelledarskärm (tre liggande ark) är bättre än en stående spelledarskärm (tre eller fyra stående ark). Argumenten brukar handla om att stående skyddar bättre mot insyn kontra synvinkeln att stående skärmar skärmar av spelledaren från spelarna och hindrar ögonkontakt och kroppspråk.
För att få reda på fakta om saken så har jag gjort ett så objektivt test som jag kan med spelledarskärmar. Det har gjorts med två testriggar i två olika miljöer.
Testrigg 1 bestod av en liggande spelledarskärm från Skymningshem: Andra Imperiet som gömmer en regelbok, tabellhäfte, spelledarhäfte, spelledarmapp, tärningar, taktikkort och en penna. Spelledarskärmen består av tre liggande A4 och är 88,7 cm lång.
Testrigg 2 bestod av en stående spelledarskärm från Lord of the Rings RPG, som gömmer regelbok, två såsböcker, rollformulär, tärningar och en penna. Spelledarskärmen består av 4 stående US Letter (aningen bredare och kortare än A4), och mäter 84,6 cm.
Så här ser de båda skärmarna i testriggarna ut i förhållande till varandra:
I båda testriggarna placerades en mjukisräv bakom skärmen som storleks- och synlighetsjämförelse, och en Drakar&Demoner Trudvang-box framför skärmen som synlighetsjämförelse.
Testmiljö 1:
Den första testmiljön består av samma soffa som förra artikelbilden plåtades i, med ett soffbord framför och en spelledarstol. Soffan är en hörnsoffa med plats för fyra personer, och där en bädd kan dras ut för övernattande spelare. Soffbordet är av rönn, 58 cm högt, 92 cm brett och 137 cm långt. Spelledarstolen är en gosig bekväm kontorsstol.
Testmiljö 2:
Den andra testmiljön består av ett köksbord i furu med fyra pinnstolar och samma spelledarstol som ovan. Bordet är 72 cm högt, 84 cm brett och 160 cm långt med en förlängningsskiva är utfälld, fast i bortre ändan av bordet (från spelledaren sett). I ett skarpt läge så borde bordet vändas, så att de bortre spelarna slipper få ett bordsben i skrevet.
Testets utförande: Båda testmiljöerna har ställts upp med båda testriggarna. Därefter har spelledarskärmen fotograferats från fem positioner: spelledarens plats och sedan varje spelares plats moturs (dvs först spelaren till höger, därefter nästa spelare osv). Sist har en sjätte bild fotograferats, där den fjärde spelaren (till spelledarens vänster) försöker luta sig fram och kika över skärmen utan att rumpan lämnar sittplatsen. I samtliga fall så har fotot tagits med linsen där personens öga finns, för att få en så realistisk synvinkel som möjligt.
Testrigg 1, testmiljö 1
Soffa, soffbord, liggande spelledarskärm.
Spelledarens plats
Spelare 1
Spelare 2
Spelare 3
Spelare 4
Spelare 4 lutar sig fram.
Testrigg 2, testmiljö 1
Soffa, soffbord, Stående spelledarskärm.
Spelledarens plats
Spelare 1
Spelare 2
Spelare 3
Spelare 4
Spelare 4 lutar sig fram.
Testrigg 1, testmiljö 2
Köksstolar, köksbord, liggande spelledarskärm.
Spelledarens plats
Spelare 1
Spelare 2
Spelare 3
Spelare 4
Spelare 4 lutar sig fram.
Testrigg 2, testmiljö 2
Köksstolar, köksbord, stående spelledarskärm.
Spelledarens plats
Spelare 1
Spelare 2
Spelare 3
Spelare 4
Spelare 4 lutar sig fram.
Slutsats
Observera skillnaderna i utsikt från spelledarens plats. Med på soffbordet så döljs Drakar&Demoner-boxen riktigt duktigt av den stående skärmen - man ser bara kanten - men bara delvis av den liggande. På köksbordet var spelledarens utsikt ännu mer slående: man ser mer av boxen med den liggande skärmen, men ingenting alls med den stående.
Observera också att insynen från spelarnas plats är i princip noll i samtliga fall, utom när spelaren lutar sig fram. När spelare 4 vid soffbordet (den som sitter närmast spelledaren) lutar sig fram så ser han lite grand av skärmens bortre insida men ingenting av papperen eller böckerna som döljs av skärmen. När spelare 4 lutar sig fram vid köksbordet så har han i princip obehindrad insyn oavsett om skärmen är liggande eller stående.
Över huvud taget, den enda insynsskillnaden på de båda riggarna är att man vid köksbordet ser aningen mer av skärmens bortre insida om man sitter närmast normalt spelledaren vid köksbordet.
Slutsatsen är tämligen entydig: spelmiljön är mycket viktigare för insynsfrågan än spelledarskärmens höjd. Man ser fantastiskt mycket mer när man sitter närmare spelledaren vid ett köksbord, än runt ett soffbord tillbakalutad i en soffa. Däremot spelar höjden på spelledarskärmen rätt stor roll för spelledarens utsyn. Oavsett höjden på bordet så var skillnaden i höjd på 10cm mellan de båda skärmarna avgörande för hur mycket av spelbordet som spelledaren såg, vilket illustrerades rätt tydligt med Drakar och Demoner-boxen. |