Hem arrow SV-51 Gamma Nora arrow Dagbok: Systemskifte
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Dagbok: Systemskifte PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 0
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2006-07-19
Jag tänkte att det kunde vara kul att föra någon slags dagbok över arbetet med ett rollspel, så att folk kunde få följa med på resan, hela vägen från start till slut.

Nu är det inte helt sant, eftersom resan redan är påbörjad sedan ett bra tag. Jag har hyfsat god koll på miljön och stämningen i spelet, även om det naturligtvis är en hel del kvar att göra. Det har till och med funnits en T10-version av reglerna (nästan samma som i Skymningshem: Andra Imperiet), innan jag beslöt mig för att kasta ut dem och börja om från början.

Det är faktiskt en ganska lång historia bakom varför jag kastade ut reglerna, men en del av orsaken är Drakar&Demoner. För ett drygt halvår sedan så ville Riotminds ha en del idéer om sin nya version av Drakar&Demoner, Drakar&Demoner Trudvang. Naturligtvis så framförde jag en hel del idéer, en del värda att följa upp, andra mindre värda, men på det stora hela så var det en givande diskussion. Jag tror inte att jag var allt för tongivande.

I diskussionen så klagade jag en del på vissa finesser i Drakar&Demoner som jag inte var förtjust i. Problemet är att Riotminds kunder är rätt så beskyddande, så det föll inte helt i god jord att jag gnällde på det som fanns eller försvarade nya grepp. Det föll sig så att någon sade "men skriv något bättre själv då!" Och det gjorde jag.

Resultatet blev ett privat hobbyprojekt först kallat Drakar&Demoner Krille, sedan Feoh efter första runan i den anglosaxiska futharken, och slutligen Fimbulvinter. Fimbulvinter var - och är - ett Basic Roleplaying-derivat med procenttärning. Färdigheter mäts mellan 0 och 100 och man slår lika med eller under sin färdighet med en procenttärning. Jag valde detta trots att det finns en del som ogillar procentsystem. Kanske är det för stora tal, eller något, men jag tycker om det. Till att börja med så är en procentskala självförklarande. 60% betyder något i sig självt, medan 12 eller 3 eller 6 eller vad andra mer omtyckta skalor skulle ha som motsvarande värde inte säger något om man inte definierar en skala. Men med procentskala så får man en skala automagiskt tack vare procenttecknet.

Det finns många andra finesser som man kan göra med procentskala. En del kan även göras med mindre tärningar, exempelvis T20, men andra är helt unika för procentskalan. Jag byggde in en hel del finesser i spelsystemet som gjorde spelet så mycket smidigare att hantera. Exempelvis så räknar man inte ut effekt som färdighet minus tärningsslag, utan tärningsslaget är effekten. Har jag 60 och slår 58 så är effekten 58, inte 60-58=2. Så man ska inte slå så långt under sin färdighet som möjligt, utan så nära den som möjligt.

Inte heller så räknas perfekt träff som en andel av chansen att lyckas. Många andra system har ett system som säger att om man har 60% i en färdighet så är tio procent av det, dvs 01-06, lika med perfekt slag. Motsvarande mekanism finns på fummelsidan. Istället valde jag att om tärningarna utfaller lika så blir det ett exceptionellt slag. På så sätt så blir 11, 22, 33, 44 och 55 exceptionellt bra, dvs perfekt, medan 66, 77, 88, 99 och 00 exceptionellt dåligt, dvs fummel.

Ytterligare en finess som jag kunde ha med relaterade till träfftabeller. Där kunde jag vända på slaget, så att 58 vändes till 85, och därefter sattes 85 in i träfftabellen för att se var man träffade.

De två sista finesserna är den stora orsaken till att jag valde procentskalan: de kan nämligen inte utföras lika elegant med andra skalor och tärningar. Det fanns ännu fler skäl, och ett av de tyngst vägande skälen var att Riotminds också planerade att göra Drakar&Demoner Trudvang till procentskala, och jag såg gärna att mina regler var relativt kompatibla med DDT. Dessutom var det för mig att gå tillbaka till Drakar&Demoners rötter: de tre första utgåvorna hade procentskala, och det var först i och med Drakar&Demoner Expert som T20-skalan kom in. Då hade redan tre uppsättningar grundregler kommit ut, så för mig som urgammal rollspelare så var procentskala en tripp i nostalgimaskinen.

Jag vet fortfarande inte vad jag ska göra med Fimbulvinter. Kanske ger jag ut det, kanske gör jag det inte, men det ligger här och väntar på bättre tider.

En bättre fråga är varför jag valde att använda det här systemet istället för T10-systemet, som ju redan var etablerat som Rävsvans Förlags favvo-regelsystem. Den frågan tänker jag besvara i nästa dagbok.

- Krille
< Föregående   Nästa >

Se även
dark-jidai-senshi.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.