Sida 5 av 12
Erfarenhet på annat sätt
En del vill ha lite högre detalj på erfarenhetsreglerna, gärna i stil med
Drakar&Demoner. Ett förslag följer nedan:
Till att börja med, multiplicera alla kostnader av erfarenhetspoäng (inklusive för
besvärjelser) med 10. Principen "ett plus två plus tre plus fyra" blir alltså
"tio plus tjugo plus trettio plus fyrtio", så att höja från +2 till +3 kostar
30 erfarenhetspoäng istället för 3, att höja från +3 till +4 kostar 40
erfarenhetspoäng, och så vidare. Det är fortfarande möjligt att höja i flera steg.
Att höja från +2 till +5 kostar 10x(3+4+5) = 120 poäng istället för 12.
Specialiseringar (se nedan) kostar 10 erfarenhetspoäng styck.
Sedan måste man ändra mängden erfarenhetspoäng man får också. Gör man figurer
enligt den komplicerade metoden så ersätts tabell 3-4 och 3-5 med följande två
tabeller:
Tabell 3-4: Erfarenhetspoäng |
Normal |
320 |
Bra |
690 |
Suverän |
1060 |
Hjälte |
1430 |
- |
- |
Skråmästarskicklighet |
360 |
Mästarskicklighet |
210 |
Gesällskicklighet |
100 |
Lärlingsskicklighet |
30 |
|
|
|
Tabell 3-5: Lathund |
Nivå |
Kostnad |
+1 |
10 |
+2 |
30 |
+3 |
60 |
+4 |
100 |
+5 |
150 |
+6 |
210 |
+7 |
280 |
+8 |
380 |
+9 |
450 |
+10 |
550 |
+11 |
660 |
+12 |
780 |
|
|
Erfarenhet från äventyrande delas också ut annorlunda. Riktlinjerna på sidan 99 och
100 ersätts med följande mallar:
Per varje perfektion: Varje gång en figur slår perfektion får man
ett erfarenhetspoäng. Detta är dock låst till skicklighet som man fick perfektion på
och skrivs alltså upp inom parentes efter skicklighetens värde. Dessa erfarenhetspoäng
får inte användas på andra än på de skickligheter som de är låsta vid. Denna
kategori ersätter kategorin "Automatiskt".
Rollspel: Övertygande rollspel belönas med mellan 5 och 15 poäng. 5
poäng delas ut för slentrianmässigt och rutinartat men gott rollspel, medan 15 poäng
delas ut för en föreställning värd en Guldpalm eller Oscar. Dessa poäng får placeras
var man vill.
Goda idéer: Att använda skickligheter och egenskaper på ett
annorlunda och intelligent sätt belönas också med upp till 10 poäng. Spelledaren har
möjligheten att låsa dessa vid vissa skickligheter.
Lärare: Om en figur har en lärare som arbetar med att lära ut sina
skickligheter så får man tre poäng per vecka heltidsstudier. Under denna vecka får man
inte göra något annat än studera, inte ens äventyra). Lärare ger också andra
fördelar, enligt sidan 100 i regelboken (tänk på att kostnadsminskningen också
multipliceras med tio). Dessa poäng är låsta vid de skickligheter som läraren lär ut.
Kaffekokning: En spelare som kokar kaffe eller te åt spelledare och
spelarna, eller frivilligt går iväg för att hämta pizza eller annan mat åt
spelgruppen under ett långt spelmöte, belönas med tio erfarenhetspoäng. Även
städande spelare, eller annan hjälp från spelare, belönas med tio erfarenhetspoäng.
Resursskapande: En spelare som skapar resurser åt spelledaren, till
exempel genom att krönikera spelmötet, illustrera figurer och statister, kartlägga
olika områden och skapa personer åt spelledaren, kan belönas med erfarenhetspoäng.
Exakt hur många erfarenhetspoäng beror på hur stort arbetet är, om det sker på eget
initiativ eller på beställning, och hur mycket arbete som krävdes. 10 till 30 poäng
är ganska lagom för sådant arbete.
|