Hem arrow Västmark arrow Regeltillägg arrow Extraregler till Västmark
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Extraregler till Västmark PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 0
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-14
Artikelindex
Extraregler till Västmark
Samvetskval sida 1
Samvetskval sida 2
Samvetskval sida 3
Erfarenhet på annat sätt
Specialiseringar
Svårigheter vid motsatt slag
Stridsmodifikationer
Lathundar
Råsopsregeln och Boromirs regel
Läkning och blodförlust
Långsamma skador och köldskador

Råsopsregeln

Råsopsregeln är en regel som tillkom under speltesten av en Skottlandsmodul till Västmarks föregångare, Lejonhjärta. Regeln säger helt enkelt att om en person blir rejält förorättad av en annan och ingen har några vapen dragna så har den förorättade rätt att vråla "råsop!". Effekten av detta är att den förorättade nitar till den andre så hårt att han far minst sex fot bakåt och får två poäng omtöckning. Inga tärningsslag behövs. Regeln är ett utmärkt sätt att inleda ett barslagsmål med.

Boromirs regel

"Boromirs regel" är till för att få fram ärkeheroiska dödsfall i strid, i stil med Boromirs sista strid i Sagan om Ringen. Dramaturgin med en hjälte som fortsätter att slåss trots att han är dödligt sårad, för ett syfte som är större än honom själv, passar väl in i Västmarks riddarromantiska stil.

Om en figur kämpar för något hjältemodigt mål större än honom själv så kan denna regel aktiveras. Det krävs att målet är hjältemodigt och osjälviskt, eller sonar ett tidigare begånget brott, eller något i den stilen. Den kan alltså inte aktiveras i vilken strid som helst bara för att en figur råkar dö, utan det krävs lite mer exceptionella omständigheter. 

Om figuren får en Dödlig skada (Allvarlig skada +10 i Västmark 2) så får spelaren slå ett slag för en lämplig egenskap med motstånd 6. Lämpliga egenskaper kan vara Lejonhjärta, Heder, Förälskad eller något liknande, beroende på situation. Slaget slås innan man applicerar Omtöckning från den dödliga skadan.

  • Om slaget lyckas så appliceras Omtöckning som vapnets omtöckning gånger 3. Därefter kan figuren att fortsätta att slåss, trots sin dödliga skada. 
  • Om slaget misslyckas så säckar figuren ihop och kan inte fortsätta striden. 

Blir figuren dödligt skadad igen så får han slå igen. I teorin kan figuren fortsätta att slåss hur länge som helst, så länge som det finns fiender, men kan inte göra något annat än att slåss och dö. Figuren kan inte flytta sig från platsen, så om en fiende flyr så kan figuren inte följa efter. 

Figuren kommer oundvikligen att dö från sin skada, antingen från ett misslyckat slag enligt ovan eller på grund av att det inte finns några fiender kvar. Om striden tar slut så kommer figuren att dråsa ihop och avlida, eventuellt med ett tårdrypande farväl. I slutändan dör figuren alltid, oavsett hur striden slutar.



< Föregående   Nästa >

Se även
shayuna.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.