Sida 10 av 12
Råsopsregeln
Råsopsregeln är en regel som tillkom under speltesten av en Skottlandsmodul till
Västmarks föregångare, Lejonhjärta. Regeln säger helt enkelt att om en person blir
rejält förorättad av en annan och ingen har några vapen dragna så har den
förorättade rätt att vråla "råsop!". Effekten av detta är att den
förorättade nitar till den andre så hårt att han far minst sex fot bakåt och får
två poäng omtöckning. Inga tärningsslag behövs. Regeln är ett utmärkt sätt att
inleda ett barslagsmål med.
Boromirs regel
"Boromirs regel" är till för att få fram ärkeheroiska dödsfall
i strid, i stil med Boromirs sista strid i Sagan om Ringen. Dramaturgin med en
hjälte som fortsätter att slåss trots att han är dödligt sårad, för ett
syfte som är större än honom själv, passar väl in i Västmarks
riddarromantiska stil.
Om en figur kämpar för något hjältemodigt mål större än honom själv
så kan denna regel aktiveras. Det krävs att målet är hjältemodigt och
osjälviskt, eller sonar ett tidigare begånget brott, eller något i den
stilen. Den kan alltså inte aktiveras i vilken strid som helst bara för att en
figur råkar dö, utan det krävs lite mer exceptionella omständigheter.
Om figuren får en Dödlig skada (Allvarlig skada +10 i Västmark 2)
så får spelaren slå ett slag för en lämplig egenskap med motstånd 6.
Lämpliga egenskaper kan vara Lejonhjärta, Heder, Förälskad eller något
liknande, beroende på situation. Slaget slås innan man applicerar Omtöckning
från den dödliga skadan.
- Om slaget lyckas så appliceras Omtöckning som vapnets omtöckning
gånger 3. Därefter kan figuren att
fortsätta att slåss, trots sin dödliga skada.
- Om slaget misslyckas så
säckar figuren ihop och kan inte fortsätta striden.
Blir figuren dödligt skadad igen så får han slå igen. I teorin kan figuren fortsätta att slåss hur länge som helst, så länge
som det finns fiender, men kan inte göra något annat än att slåss och dö.
Figuren kan inte flytta sig från platsen, så om en fiende flyr så kan figuren
inte följa efter.
Figuren kommer oundvikligen att dö från sin skada, antingen från ett
misslyckat slag enligt ovan eller på grund av att det inte finns några fiender
kvar. Om striden tar slut så kommer figuren att dråsa ihop och avlida, eventuellt
med ett tårdrypande farväl. I slutändan dör figuren alltid, oavsett hur
striden slutar.
|