Hem arrow Övriga rollspel arrow Dogma arrow Playelf arrow Skapa äventyrare
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Skapa äventyrare PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 4
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-16
Artikelindex
Skapa äventyrare
Äventyrarsort
\"Egenskaper\"
Nackdelar
Pengar och prylar
Resten

Vad för slags äventyrare?

Det första man ska göra är att fundera på vad för slags äventyrare man ska spela. Om detta kan man säga många ting, men vi nöjer oss med en enda sak: välj ut en lämplig arketyp baserad på ett antal fördomar, överdriv fördomarna så mycket som möjligt och spela en sådan. Måhända att det inte är ett dugg realistiskt att spela enbart dumma blondiner, hjärnlösa muskelpaket, skrangliga galna trollkarlar och förföriska häxor, men vad spelar det för roll? Det är kul!

Var inte sådär jättepetig med äventyrarens kön. Välj inte äventyrarens kön efter ditt eget, utan efter vad du tror har störst humorpotential. Om du tror att det blir mest komiskt om äventyraren är en man, så kör hårt. Om du tror att du kan få de andra spelarna att gapgarva om du spelar kvinna, gör det. Playelf är möjligheten att uppleva och parodiera det andra könet utan att någon tar dig på allvar!

En spelare hoppar in i det lokala Playelf-gänget. Efter att ha funderat lite beslutar han sig för att spela en synnerligen akrobatisk kvinna som är en jävel på att hantera orientaliska svärd och i övrigt har noll koll på vad som händer. Hon ska inte vara dum på något sätt, bara väldigt "utländsk" ­ lite som en väldigt överdriven turist, ungefär.

Raser

Så vad finns det för raser i Playelf? Tja, de flesta. De klassiska alverna, dvärgarna, orcherna et cetera finns naturligtvis i högar, och om folk vill hitta på egna konstiga raser eller importera sin favoritutomjording så går det naturligtvis jättebra. Man ska bara tänka på konceptet "manschauvinistisk koboldnostalgi". Blå tomtar är inte särskilt manschauvinistisikt eller koboldiskt och definitivt inte som det var förr. Däremot är kurviga alvflickor och muskulösa Arnold Schwårztavad-kopior väldigt manschauvinistiskt, koboldiskt och precis som det var i början.

Det finns egentligen inga som helst skillnader på raser rent värdemässigt. Visst, orcher är ofta fula som stryk och dessutom tämligen motbjudande, alver är ofta Miss Universum-kandidater och gracila som ninjor, dvärgar är kortväxta skandinaver som gillar öl, men allt sånt tjafs överlämnas med varm hand åt spelarens sunda förnuft tills vidare.

Alla raser består av några saker. Dels har alla raser några fördelar, vilket är något som gör dem bättre. Dels kan de ha några bonustärningar, vilket är ett par egenskaper som de är extra bra i. Slutligen kan de också ha några nackdelar, vilket är vad det låter som. De nackdelar som man får från rasen får man inte välja senare och de är från början balanserade mot fördelar och bonustärningar, så man får inga extra tärningar från rasnackdelarna.

Efter att ha funderat på saken beslutar sig spelaren för att spela en vingalv. Detta passar utmärkt eftersom de oftast hanterar bågar eller japanska vapen och alltså passar utmärkt för det som spelaren har tänkt sig. Vingalver får två fördelar, nämligen Evigt Ung och Flygförmåga. De får också en bonustärning vardera på Leta och Balans och nackdelarna Taskigt Tidssinne, Fobi för Stormar, Fobi för Inomhus och Vek. Dessa nackdelar ger inga extra tärningar senare.



< Föregående   Nästa >

Se även
valkyria.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.