Sida 2 av 6
Vad för slags äventyrare?
Det första man ska göra är att fundera på vad för slags äventyrare
man ska spela. Om detta kan man säga många ting, men vi nöjer oss med en enda sak:
välj ut en lämplig arketyp baserad på ett antal fördomar, överdriv fördomarna så
mycket som möjligt och spela en sådan. Måhända att det inte är ett dugg realistiskt
att spela enbart dumma blondiner, hjärnlösa muskelpaket, skrangliga galna trollkarlar
och förföriska häxor, men vad spelar det för roll? Det är kul!
Var inte sådär jättepetig med äventyrarens kön. Välj inte
äventyrarens kön efter ditt eget, utan efter vad du tror har störst humorpotential. Om
du tror att det blir mest komiskt om äventyraren är en man, så kör hårt. Om du tror
att du kan få de andra spelarna att gapgarva om du spelar kvinna, gör det. Playelf är
möjligheten att uppleva och parodiera det andra könet utan att någon tar dig på
allvar!
En spelare hoppar in i det lokala Playelf-gänget. Efter att ha
funderat lite beslutar han sig för att spela en synnerligen akrobatisk kvinna som är en
jävel på att hantera orientaliska svärd och i övrigt har noll koll på vad som
händer. Hon ska inte vara dum på något sätt, bara väldigt "utländsk"
lite som en väldigt överdriven turist, ungefär.
Raser
Så vad finns det för raser i Playelf? Tja, de flesta. De klassiska
alverna, dvärgarna, orcherna et cetera finns naturligtvis i högar, och om folk vill
hitta på egna konstiga raser eller importera sin favoritutomjording så går det
naturligtvis jättebra. Man ska bara tänka på konceptet "manschauvinistisk
koboldnostalgi". Blå tomtar är inte särskilt manschauvinistisikt eller koboldiskt
och definitivt inte som det var förr. Däremot är kurviga alvflickor och muskulösa
Arnold Schwårztavad-kopior väldigt manschauvinistiskt, koboldiskt och precis som det var
i början.
Det finns egentligen inga som helst skillnader på raser rent
värdemässigt. Visst, orcher är ofta fula som stryk och dessutom tämligen motbjudande,
alver är ofta Miss Universum-kandidater och gracila som ninjor, dvärgar är kortväxta
skandinaver som gillar öl, men allt sånt tjafs överlämnas med varm hand åt spelarens
sunda förnuft tills vidare.
Alla raser består av några saker. Dels har alla raser några
fördelar, vilket är något som gör dem bättre. Dels kan de ha några bonustärningar,
vilket är ett par egenskaper som de är extra bra i. Slutligen kan de också ha några
nackdelar, vilket är vad det låter som. De nackdelar som man får från rasen får man
inte välja senare och de är från början balanserade mot fördelar och bonustärningar,
så man får inga extra tärningar från rasnackdelarna.
Efter att ha funderat på saken beslutar sig spelaren för att spela
en vingalv. Detta passar utmärkt eftersom de oftast hanterar bågar eller japanska vapen
och alltså passar utmärkt för det som spelaren har tänkt sig. Vingalver får två
fördelar, nämligen Evigt Ung och Flygförmåga. De får också en bonustärning vardera
på Leta och Balans och nackdelarna Taskigt Tidssinne, Fobi för Stormar, Fobi för
Inomhus och Vek. Dessa nackdelar ger inga extra tärningar senare.
|