Hem arrow Övriga rollspel arrow Dogma arrow Playelf arrow Raser i Playelf
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Raser i Playelf PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 5
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-16
Artikelindex
Raser i Playelf
Alver
Dvärgar
Orcher
Minotaurer
Bygga nya raser

Orcher

Orcher betraktas rent generellt som avskum. De är fula och våldsamma och har vedervärdiga matvanor. Till exempel anses helstekt alv vara en delikatess, och de verkar av någon anledning njuta av att få strupen uppriven av ett glödgat rivjärn, vilket är ungefär den smaksensation man får av att dricka orchiskt brännvin. (De njuter lika mycket av att riva upp strupen på någon annan på samma sätt.) Ett genomgående drag hos alla orcher är att ju större de är, desto dummare är de, och ju mindre de är desto fegare är de. Alla orcher kan se i mörker.

Deras kultur är non-existent, men bygger på att den som är starkast har rätt. Ofta innebär det att orchisk kultur varierar med flockledarens humör - ena dagen kanske han tycker att allting ska målas gult, och nästa dag kan han mycket väl komma att slå ihjäl ett par av sina undersåtar som målade allting gult, just på grund av att gult inte längre är hans favoritfärg.

Det är en myt att orcher hatar alver. Tvärtom tycker de mycket om dem, i synnerhet knaperstekta med senap och smör. Dvärgar är en annan sak - orcher fullkomligt avskyr dvärgar. Det absolut värsta vättar kan tänka sig är dock att ta ett bad.

Vätte

De små orcherna kallas "vättar" och är ungefär halvmetern till metern långa, med gröngrå hud och nästan inget hår. De verkar bestå mest av skinn och ben. De har en enorm näsa, två gigantiska öron och två utstående huggbetar i underkäken. Det värsta med småorcherna är att de faktiskt tänker riktigt mycket, i synnerhet i våldsamma och smärtfyllda banor. De får fördelen Mörkersyn (5) och en bonustärning på Tänka, vilket balanseras av nackdelarna Motbjudande (5) och Kort (5).

Vanlig orch

Den normale orchen är omkring 180 cm lång, med gröngrå eller grå hud och en lätt pälsbeklädnad över hela kroppen. De består mest av muskler och ärr, vilka samlas i mängder på kroppen under ett hårt leverne. De får fördelen Mörkersyn (5) och en bonustärning vardera på Döda, Våld och Tåla Stryk, vilket balanseras av nackdelarna Motbjudande (5), Hata Dvärgar (10) och Egocentrisk (5).

Resen

Den store orchen, eller resen, är omkring 240 cm lång, ungefär lika bred, och består bara av muskler och instängd våldsamhet. Resarnas lösning på alla problem är nästan militärisk: går det inte att lösa med våld så använder man mer våld. Går det inte att lösa då heller så går det sönder och då är problemet löst. Denna lösning utövas med glädje av de resar som blir hövdingar över orchstammar, så kallade reseledare. Resar får fördelen Mörkersyn (5), en bonustärning vardera på Döda och Våld och två bonustärningar på Tåla Stryk. Detta balanseras med nackdelarna Motbjudande (5), Hata Dvärgar (5), Egocentrisk (5), Dum (5) och Hungrig (5).



< Föregående   Nästa >

Se även
dark-jidai-senshi.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.