Att bygga nya raser är tämligen enkelt. Det enda man behöver göra är att fundera
ut vilka slags egenskaper som de ska ha, samt hur dessa egenskaper ska balanseras.
Det finns tre saker som man kan balansera med. Dessa är bonustärningar, fördelar och
nackdelar. Dessa ska balanseras så att bonustärningar och fördelar är lika mycket
värt som nackdelar. En tärning motsvarar fem poäng fördel eller nackdel.
En bonustärning är en extra tärning på en egenskap som man slår lägger till efter
att man har slagit de som man har placerat ut. I de flesta fall har man bara en extra
bonustärning, men vissa varelser kan ha två eller fler. Sådana varelser fungerar dock
inte så bra som figurer.
En fördel är motsatsen till en nackdel en liten sak som man intebehöver slå för
men som ger en fördel för personen. Typiska fördelar kan vara mörkersyn,
flygförmåga, evig ungdom och liknande egenskaper. De flesta fördelar är värda fem
poäng, men vissa kan vara värda mer. Spelare kan naturligtvis komma på egna fördelar,
men dessa (och deras poängkostnad) måste alltid godkännas av spelledaren.
En nackdel fungerar precis som vanligt.
Fördelar
Här är några tänkbara fördelar för att användas till olika raser i Playelf.
Evigt Ung (5)
Äventyraren slutar åldras så småningom. Exakt när spelar ingen roll, men nånstans
mellan sexton och fyrtio år är lagom.
Flygförmåga (10)
Äventyraren har förmågan att ta sig fram i luften för egen maskin. Glidflykt är
ungefär lika jobbigt som att rida, vanlig flykt är ungefär lika jobbigt som att gå och
sätter man full fart så är det ungefär som att spurta. Netto så går glidflykt
ungefär lika fort som att rida eller gå som vanligt (en hel del tid slösas med att leta
termikbubblor och cirkla runt i dessa), vanlig flykt går ungefär fyra gånger så fort
som att gå och full fart går ungefär dubbelt så fort som en häst i galopp.
Mörkersyn (5)
Äventyraren har förmågan att se i mörker. Han kan inte se lika långt som i
dagsljus, men han kan se i mörker.
Horn (5)
Äventyraren har horn på huvudet (och följaktligen ibland även i sidan till andra).
Hornen ger 2 Stryk. (
)
Tjockt Skinn (5)
Äventyraren har ovanligt tjock hud som skyddar mot hugg och slag från omgivningen.
Huden fungerar som en inbyggd läderharnesk och skyddar 4 och har 0 i klädpoäng. (
)
Regenerera (10)
Individen är svår att ha ihjäl eftersom han läker skador tramsigt snabbt. Varje
gång individen får Ont, slås en tärning innan man slår för Tåla stryk. Dra bort så
mycket som tärningen visar från Ont. Sist i rundan dras ännu en tärning Ont bort. (
)
Tänder och klor (5)
Individen har vassa tänder och klor med vilka han kan göra bestående intryck på sin
omgivning. Dessa tillbehör gör 2 Stryk. (
)