Hem arrow Övriga rollspel arrow KYSS arrow Runtomkring-nuffror
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Runtomkring-nuffror PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 1
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-16

Runtomkring-nuffror

Det finns en hel del runtomkring-nuffror som än så länge bara snuddats vid. Det är nu äntligen dags att förklara dem lite mer i detalj.

Tre av runtomkring-nuffrorna, nämligen Ont, Klädpoäng och Sämre, dras alltid av från ens tärningsslag. Det är väldigt populärt att "glömma" räkna in dem. Detta gör att en spelare kan sitta och räkna högt och till och med slå tärningsslaget öppet och ändå bluffa utan att någon märker det.

{mospage title=Ont}

Ont

Som förklarats i kapitlet Gladvåld måste man alltid dra av mängden Ont man har fått från alla tärningsslag. Hur man får Ont... tja, om någon ger en Stryk så får man Ont. Detaljer finns i kapitlet Gladvåld.

{mospage title=Klädpoäng}

Kläder och bös

Klädpoäng är en riktigt manschauvinistisk idé som sprang fram under ett av de tidiga samtalen om Playelf. De är en regelteknisk abstraktion av det faktum att kläder är i vägen samt att de måste vara väldigt bekostade för att vara riktigt imponerande. Därför har alla klädesplagg ett värde kallat Klädpoäng. Klädpoäng dras av från alla slag.

Plagg Klädpoäng
Enbart underkläder, baddräkt 0
Tunika 1
Munkkåpa 10
Åtsnörad munkkåpa 5
Höftskynke 1
Kilt 2
Trasiga kläder dela med två

Även rustningar har Klädpoäng. Hur många Klädpoäng man får av en rustning definieras under Gladvåld ovan. Den uppmärksamme lägger snart märke till att den bonus man får på grund av att man tål stryk faktiskt är lika hög som den negativa modifikation man får av Klädpoängen? Så vad är då meningen med rustning? Ingen - Playelf är ju ett manschauvinistiskt koboldrollspel. Inte ska man dölja kurvor och muskler under rustning, heller! Det finns ju i och för sig möjligheten att ljuga bort eller glömma bort att räkna in Klädpoängen - det är till och med ett ganska vanligt grepp.

Observera att det går att sy kläder så att de passar bättre. Detta förutsätter dock att kläderna beskrivs. Det räcker inte med att säga att man har välsydda kläder, utan man måste beskriva dem. Klädpoängen halveras då (avrunda halva uppåt) men priset dubblas. Vill man lägga ner extremt mycket pengar kan man multiplicera priset med 10 och klädpoängen räknas då som max 2. Även denna regel gäller med förutsättningen att kläderna beskrivs, men här är kravet betydligt högre. Båda reglerna gäller även rustningar.

{mospage title=Bättre och Sämre}

Bättre och Sämre

Bättre och sämre delas ut hela tiden under spelmöten. De ackumuleras i två små grupper tills dess att de används. Bättre har ingen annan effekt än att man kan höja egenskaper och köpa formler för dem. Sämre är en av de tre runtomkring-nuffror som sänker tärningsslag - man ska alltså dra av Sämre från alla tärningsslag.

  • Man får 1 Bättre om man synar en bluff.
  • Man får 1 Sämre om man synar en icke-bluff.
  • Hintar till källarmästaren om till exempel äventyrets framtida utveckling ger 1 Bättre.
  • Bakgrundsjobb, som till exempel krönikor, illustrationer och annat, ger 5 Bättre per spelmöte.
  • Man kan hitta logiska luckor i äventyret. Man får hitta upp till ett tärningsslag logiska luckor under ett äventyr, för vilka man får 1 Bättre. Varje lucka därutöver ger en poäng Sämre.
  • Varje regelkäbbel under spelet ger 1 Sämre till alla inblandade.
  • Man får 10 Bättre om man får någon annan att skaffa Playelf ­ detta gäller även retroaktivt om ägaren av spelet får för sig att spela och inte bara vara källarmästare.
  • Man får 5 Bättre om man drar in en ny spelare i gruppen ­ dubbla detta om spelaren är tjej.

Bättre används för att skaffa nya egenskaper eller höja de som finns. Man höjer egenskaperna ett steg i taget, och det kostar lika många Bättre som nivån man vill ha. Ska man alltså höja Supa från 4 till 5 så kostar det alltså 5 poäng Bättre. Ska man skaffa sig en ny egenskap, till exempel Simma, så räknas det som att man höjer den nya egenskapen från 0 till 1, så det kostar alltså 1 poäng Bättre. Man kan även skaffa trollformler (om äventyraren är trollkunnig). Detta kostar 5 Bättre per formelnivå.

Sämre används för att köpa Nackdelar. Kostnaden för nackdelen står inom parentes. Vill man köpa en nackdel i en värre version än den man har så måste man betala fullpris för den - man kan inte bara köpa sig den värre versionen och betala mellanskillnaden.

< Föregående   Nästa >

Se även
aki03.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.