Yrke | Grundegenskapskrav |
Mediapersonlighet | SMI 12, KAR 14 |
Läkare | INT 12, PSY 12 |
Soldat | STY 12, FYS 12 |
Akademiker | INT 16 |
Prickskytt | SMI 14, PSY 12 |
Klassisk arkanist | INT 12, PSY 14 |
Stridskonstnär | SMI 14, PSY 14 |
Sjöman | FYS 12, SMI 12, PSY 12 |
Jägarsoldat | STY 14, FYS 14, PSY 12 |
Officer | STY 12, FYS 12, INT 12 |
Torped | STY 12, SMI 12 |
Inbrottstjuv | SMI 16 |
Underrättelseagent | SMI 12, INT 14, PSY 14, KAR 12 |
Polis | PSY 12, INT 12, KAR 12 |
Ingenjör | INT 14, PSY 12 |
Legosoldat | STY 14, FYS 12, SMI 12 |
Yrken definieras enligt samma mall som DoD'91, med en kort beskrivning, en yrkesförmåga och en lista på möjliga yrkesfärdigheter. I tabellen till höger specificeras yrket och dess grundegenskapskrav.
Grundegenskapskraven måste uppfyllas för att man ska få välja yrket. I DoD'91 och DoD Chronopia innebär detta inget större problem eftersom man kan köpa sina grundegenskaper med bakgrundspoäng. I DoD Expert är det betydligt större problem eftersom man slumpade fram sin rollperson.