ereblogo.gif (3385 bytes)
er_yrk17.gif (20739 bytes)Sjöman
(FYS 12, SMI 12, PSY 12)

Trots alla moderna kommunikationer så är och förblir sjömännen ett släkte för sig. Visserligen är det stor skillnad på sjömän från olika flottor, eller sjömän från handelsflottan och krigsflottan, men alla är de sjömän och de kämpar mot samma oresonliga hav som förr.

Yrkesförmåga

Sjömannen har två yrkesförmågor. Den ena är Skepparhistorier. En sjöman hör alltid och upplever ofta mängder med historier som bör återberättas. En sådan skepparhistoria kan, när spelaren återberättar en (det räcker inte med att säga att "jag berättar en skepparhistoria") ge något i stil med en gratis öl på en krog och/eller "stjäla föreställningen" så att någon annan kan göra något obemärkt.

Den andra yrkesförmågan är ens besättning. Efter åratal till sjöss bildas en laganda mellan besättningsmän så att man blir "du och kompis" med de flesta ombord, möjligen med undantag av fartygschefen som mer blir "pappa". En besättning ställer ofta upp för en besättningsmedlem i knipa.

Möjliga yrkesfärdigheter

Båtar, Militärvetenskap, Navigation, Rekyllösa vapen, Simma, Stridsvana, Strategi, Taktik, Undvika, Upptäcka fara, Datorkunskap, Elteknik, Fotografi, Mekanik, Metallarbete, Informationssökning, Meteorologi, Klättra.

Tillbaka