Färdigheter
Bland färdigheterna är det inte mycket som behöver ändras. Några nya färdigheter
behöver föras in och ett antal färdigheter måste få ändrade grundchanser eftersom de
inte stämmer överens med samhället på Four.
Färdighetslista
Nytillkomna färdigheter eller färdigheter med ändrade grundchanser markeras med rött.
Rörelsefärdigheter |
Akrobatik |
0 |
Dansa |
(RÖR+PSY)/4 |
Fingerfärdighet |
RÖR/2 |
Gömma |
(RÖR+PSY)/4 |
Hoppa |
RÖR/2 |
Kasta |
RÖR/2 |
Klättra |
RÖR/2 |
Köra vagn |
0 |
Låsdyrkning |
0 |
Marsch |
TÅL/2 |
Rida |
0 |
Simma |
RÖR/2 |
Skidor |
RÖR/2 |
Skridskor |
0 |
Smyga |
RÖR/2 |
Undvika |
RÖR/2 |
Kunskapsfärdigheter |
Astrologi |
0 |
Bergskunskap |
0 |
Bibliotekskunskap |
0 |
Bokhållning |
0 |
Boskapsskötsel |
0 |
Djurlära |
0 |
Djurträning |
0 |
Filosofi |
0 |
Geografi |
0 |
Heraldik |
0 |
Historia |
0 |
Jordbruk |
0 |
Krigsföring |
0 |
Krigsmaskiner |
0 |
Kulturkännedom |
0 |
Matlagning |
PSY/2 |
Mekanik |
0 |
Lagkunskap |
0 |
Logistik |
0 |
Läkekonst |
0 |
Metallurgi |
0 |
Musik |
0 |
Ockultism |
BIL/2 |
Räkning |
0 |
Värdera |
BIL/2 |
Växtlära |
0 |
Vildmarksfärdigheter |
Fiske |
PSY/2 |
Jakt |
0 |
Sjömannaskap |
PSY/2 |
Speja |
(PSY+SYN)/4 |
Spåra |
(PSY+SYN)/4 |
Söka |
(PSY+SYN)/4 |
Väderkännedom |
0 |
Överlevnad |
PSY/2 |
Språkfärdigheter |
<Modersmål> |
PSY |
<Språk> |
0 |
<Skrift> |
0 |
|
Sociala färdigheter |
Berättarkonst |
(PER+PSY)/4 |
Diplomati |
0 |
Etikett |
0 |
Förföra |
(PER+PSY)/4 |
Förhöra |
PSY/2 |
Förklädnad |
0 |
Gyckla |
(RÖR+PSY)/4 |
Ledarskap |
(PER+PSY)/4 |
Sjunga |
(PER+PSY)/4 |
Skumraskaffärer |
0 |
Skådespel |
(PER+PSY)/4 |
Supa |
TÅL/2 |
Spel&Dobbel |
PSY/2 |
Undervisning |
PSY/2 |
Övertala |
(PER+PSY)/4 |
Hantverksfärdigheter |
<Hantverk> |
0 |
Vapenfärdigheter |
Slagsmål |
RÖR/2 |
<Stridskonster> |
0 |
Mystiska färdigheter |
Ceremoni |
0 |
Drömsyn |
0 |
Drömvandring |
0 |
Drömprojektion |
0 |
Ormläkande |
0 |
Luft/Kisin |
0 |
Vatten/Mizu |
0 |
Eld/Hi |
0 |
Jord/Chi |
0 |
Utgångna |
Andeförnimmelse |
Alkemi |
Alstra <aspekt> |
Armborst |
Besvärjelse |
Båge |
Dolk |
Kastklubba |
Kastkniv |
Kastspjut |
Kastyxa |
Kedjevapen |
Klubba |
Lans |
Magiförnimmelse |
Ritual |
Schamanism |
Sköld |
Slunga |
Spjut |
Stav |
Stångvapen |
Svärd |
Teoretisk magi |
Transformering |
Yxa |
|
Bibliotekskunskap [0]
Specialiseringar: kända författare, kända översättare, specifika kulturer,
specifika bibliotek
Bibliotekskunskap är inte bara kunskap om vilka böcker som finns i ett bibliotek utan
även i vilka bibliotek de kan tänkas finnas, vilka översättningar som har gjorts och
hur dessa har spridits. Man känner även till olika biblioteks (i vissa fall, avsaknad
av) katalogsystem. Även kunskap om hur böcker ska behandlas för att bevaras ingår i
färdigheten.
Drömprojektion [0]
Med Drömprojektion kan man påverka entiteter i Drömmandet på olika sätt, till
exempel genom att angripa en ande, besätta en kropp eller manifestera sig som en bild i
den fysiska världen. Denna färdighet beskrivs senare i avsnittet om magi.
Drömsyn [0]
Drömsyn är den vanligaste men minst kraftfulla formen av magi. Med Drömsyn kan man
se saker på andra platser eller vid andra tidpunkter. Denna färdighet beskrivs senare i
avsnittet om magi.
Drömvandring [0]
Med Drömvandring kan man efter att ha försatt sig i trance lämna sin kropp och på
så sätt färdas i Drömmandet. Denna färdighet beskrivs senare i avsnittet om magi.
Eld/Hi [0]
Elden är en förändrande kraft. Med den kan man forma och förändra saker och ting.
Men elden är också farlig om den hanteras ovarsamt. På samma sätt är den tredje
magiska gåvan både att skapa och att förstöra. Denna färdighet beskrivs senare i
avsnittet om magi.
Jord/Chi [0]
Jorden symboliserar det materiella och det påtagliga. Elementet symboliserar fysisk
styrka, fasthet och orubblighet. Jord är den fjärde magiska gåvan och den mest
sällsynta magiska gåvan. Med den fjärde gåvan kan man sätta föremål i rörelse.
Denna färdighet beskrivs senare i avsnittet om magi.
Logistik [0]
Specialiseringar: Krigslogistik, varuflöden
Logistik är läran om materielflöden. Det krävs därför noggrant planerande för att
se till att varor och materiel flödar så effektivt som möjligt. Detta är synnerligen
viktigt eftersom den begränsande faktorn är antalet fartyg och att fartyg har begränsad
mängd lastutrymme. Man måste med andra ord hushålla med utrymmet och andra resurser
för att se till att transporter sker så effektivt som möjligt. Det är detta som
färdigheten Logistik handlar om.
Luft/Kisin [0]
Luftens element sammankopplas med sinnen och uppfattningar och har fått stå som
symbol för den vanligaste men minst kraftfulla gåvan. Med denna gåva kan man se saker
på andra platser eller vid andra tidpunkter. Denna färdighet beskrivs senare i avsnittet
om magi.
Mekanik [0]
Specialiseringar: Vattenkraft, kraftöverföring, urverk
Mekanik är en vetenskap som har med rörelsen att göra. Alla former av mekanik ingår,
från teoretisk mekanik på papperet till att faktiskt bygga de olika maskinerna.
Konstruktion av urverk, kronometrar, fartygsriggar, vattenverk, dragverk, block och
taljor, men även mer avancerade krigsmaskiner är sådant som färdigheten används till.
Till viss del ingår även användandet av maskinerna i färdigheten.
Ormläkande [0]
Den sista gåvan, Ormläkande, är förmågan att göra om ett ormgift
så att det kan angripa vissa sorters sjukdomsandar. Denna färdighet beskrivs senare i
avsnittet om magi.
Vatten/Mizu [0]
Vattnets element har fått stå som symbol för den andra gåvan. Den andra gåvan är
den näst vanligaste formen av magi. Med den kan man se och tolka mönster och former ur
sinnevärlden, och se hur de sprider sig som ringar på vattnet. Denna färdighet beskrivs
senare i avsnittet om magi.

|