Egenskaper och skickligheterVästmarks stora styrka är dess egenskaper. Sådana kan man alltid konstruera nya. Här presenteras nya egenskaper, och i de fall där det verkligen behövs, nya skickligheter. Skickligheterna är jag dock mycket mer restriktiv med, men jag ser gärna att ni skickar in förslag på både skickligheter och egenskaper. Egenskaperna kommer förmodligen upp här och blir därmed "officiella", medan jag som sagt är mer försiktig med skickligheter. |
|||
Geis (o: -1 till 4) Egenskapen innebär att figuren har en eller flera geasa som han måste anstränga sig för att inte bryta mot. Att bryta mot en geis kan innebära att figuren hamnar i en mycket obekväm sits.
Se även förhandstitten om den gamla tron.
Krigserfaren (s: +1 till +4) Du har varit med om krig och stridigheter, antingen små lokala skärmmytslingar eller hela korståg, och har därför en hel del erfarenhet att dra av. Egenskapen kan användas för Turordningsslaget samt tillsammans med skickligheterna Taktik och Ledarskap.
Främling (o: -1 till -4) Du är inte från det lokala området. Detta innebär att du inte passar in, ser kanske annorlunda ut och inte kan de lokala sedvänjorna.
Konservativ (o: -1 till -4) Du håller fast vid de gamla värdena. Det var bättre förr, och den nya tiden skrämmer fullkomligt slag på dig.
Prästvigd (o: +1 till +4) Du är prästvigd och får predika i kyrkan och förrätta de kristna sakramenten.
Grym (s: -1 till -4) Du är rent ut sagt elak. Du finner ett sadistiskt nöje i att plåga folk och har svårt att hålla igen när det kommer till våldsamheter. Egenskapen passar utmärkt för skurkar.
Trolleri (M) Trolleri är inte samma sak som trolldom. Trolldom är en mystisk konst som har att göra med manipulerandet av naturens krafter. Trolleri handlar bara om fingerfärdighet, eller konsten att manipulera föremål med händerna. Fingerfärdighet kan delas upp i sju olika tekniker: att gömma något i händerna, att göra sig av med något, att plocka fram något, att förflytta något från en hand till en annan, att avleda uppmärksamheten, att byta ett föremål mot ett annat och slutligen att låtsas att man har något i handen som man inte har. Dessa sju grundläggande tekniker kombineras sedan med olika hjälpmedel (näsdukar, bollar, påsar et cetera) till diverse trollerikonster. Typiska trollerikonster kan vara att trolla fram eller bort föremål på olika sätt, förflytta föremål utan att det syns, hantera spelkort eller utföra det klassiska tricket med tre muggar och bollar. En skicklig trollkonstnär kan tjäna ganska stora pengar genom att uppträda på marknaden. En varning dock: kyrkan är lite känslig på den här sortens trollkonster.
Den gamla tron (Ku) Läran om den gamla tron. De flesta normala troende känner till grunden även utan något värde i skickligheten, men den är ett måste för druider, barder och vergobreter.
Ledarskap (Ko) Konsten att leda folk mot ett gemensamt mål och att inspirera dem mot detta mål genom sina handlingar. Skickligheten är nära besläktad med Retorik, men är av mer praktisk natur, samt att arbetsfördelning ingår i denna skicklighet men inte i Retorik. Skickligheten kan användas för att förvalta ett gods.
Se även förhandstitten om den gamla tron.