Hem arrow Nyheter arrow Playelf arrow Gudarna måste vara tokiga del 1
Senaste artiklarna
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf

Gudarna måste vara tokiga del 1 PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 4
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-18
Artikelindex
Gudarna måste vara tokiga del 1
Förlisningen
Lugnet efter stormen
Förhandlingar
Väskan, skattkartan och guldet
Den lilla menlösa byn
Slamstaden
Skatten och kryptan
Dungeon 1
Strandgrottan

Strandgrottan

Äventyrarna har nu kommit ut i en strandgrotta. De som kom via bob inser det så fort de hämtat andan - vattnet är salt. Övriga inser det direkt om de får för sig att smaka på vattnet. Grottan består av klippor som sluttar lätt nedåt åt vänster och delvis är täckta av sand. Vattenpölar finns lite överallt, och en djupare göl finns nära bob-banans mynning, som äventyrarna kanske fått erfara.

En bit längre fram i grottan kan de (om inte alla facklor är slocknade och genomblöta) se en massa avtryck i sanden. Avtrycken är två tum djupa och ser ut att passa perfekt för ett dussin skattkistor av standardstorlek. Bredvid kistavtrycken finns spår av fötter så fasansfulla att ord knappast kan beskriva dem, men som annars närmast ser ut som en korsning mellan fiskfenor och människofötter. De leder nerför en sandslänt och ner i en djup göl.

Om man dyker ner i gölen kan man med ett Lätt slag för Simma ta sig ut genom en tre meter lång undervattensgång och dyka upp i havet. Om äventyrarna har klarat sig alltför lindrigt undan hittills kan du skicka en liten lagom haj på dem. (Samma värden som en lerkurka, se Monster i Playelf.) Annars bryter de helt enkelt vattenytan för att finna sig simma i havet nära en klippig strand. I fjärran kan de se tempelruinen trona på sin kulle.

Barbarkvinnorna simmar ut utan vidare om de är med. Dvärgarna kan däremot inte simma. De kommer att be äventyrarna att dra ut dem med rep om de är med - deras rädsla för vattnet överträffas av deras rädsla för att äventyrarna ska hitta skatten innan dem. Naturligtvis kan äventyrarna vägra och lämna dvärgarna där, varpå de får lista ut ett sätt att ta sig ut på egen hand. Då kommer de efter en bit, men är de inte döda än så kommer de att dyka upp senare. Samma sak gäller om de kommer hit efter äventyrarna.

Orcherna kan ta sig ut på egen hand. Ledaren Blorg skäller bara på de andra (det är Lätt för honom att övertala dem till nästan vad som helst) ända tills de går med på att han släpar ut dem genom vattnet i rep - han är den enda som kan simma.

Därmed är äventyret slut. Om du vill ge äventyrarna en chans att återta skatten från de märkliga havsvidunder som stulit dem, fortsätter äventyret i Gudarna måste vara tokiga del II: Den Förjävligt Djupe vaknar.



< Föregående   Nästa >

Se även
dark-jidai-senshi.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.