Hem arrow Bus och bös arrow Playelf arrow Gudarna måste vara tokiga del 1
Senast uppskickade filer
2010-02-06
Downloads
FileT10_2.5.rtf
2009-01-06
Downloads
FileT10_2.4.rtf
2008-09-08
Downloads
FileT10_2.3.rtf
Sök filer
Sök efter: 
Sök namn: 
Sök beskrivningar: 


Gudarna måste vara tokiga del 1 PDF Skriv ut E-post
Användarna tycker:: / 4
DåligtBra 
Skrivet av Krister Sundelin   
2005-04-18
Artikelindex
Gudarna måste vara tokiga del 1
Förlisningen
Lugnet efter stormen
Förhandlingar
Väskan, skattkartan och guldet
Den lilla menlösa byn
Slamstaden
Skatten och kryptan
Dungeon 1
Strandgrottan

Slamstaden

Det är fyra dagsmarscher från Den Lilla Menlösa Byn till Slamstaden. På vägen kan de råka ut för saker.

Det var hit äventyrarnas fartyg var på väg då det förliste, och när det bara hade ett par dagar kvar på seglatsen till på köpet. Varför de skulle hit? Tja, hitt' på nåt. De kanske hade vunnit resan på lotteri eller nåt. Eller också skulle de bara mellanlanda här på väg till Khyrrak den Stores stad (se nästa äventyr i serien, Den Fördjävligt Djupe vaknar) där legoknektar kan få förmånliga anställningsvillkor.

Slamstaden har fått sitt namn av den lokala huvudnäringen, som består av utvinning, förädling och export av prima slam. Slammet kommer från de mollusker som sitter fast på Stora slamrevet, vilket som namnet antyder är ett jättestort rev som ligger utanför kusten där Slamstaden ligger. Slammet har magiska egenskaper och anses redan i oförädlat skick kunna bota allt från huvudvärk till magsår. När det destillerats och behandlats i stora kar av koppar slipper man de biverkningar som råslammet ger, nämligen kraftigt illamående i ett par timmar. Om det förädlade slammet sedan behandlas av en kunnig alkemist kan man på ett enkelt och billigt sätt göra helande drycker av det. Nu har staden emellertid inte så många alkemister att man kan utnyttja allt slammet själva, utan man exporterar större delen av det till de omkringliggande kungarikenas alkemister. Enligt vissa rykten kan upprepat bruk av slammet leda till att man blir ding i roten, men spridande av dessa rykten är numera belagt med dödsstraff.

Rent geografiskt är staden ett symmetriskt underverk till kuststad, vars tio meter höga murar gör en perfekt halvcirkel genom det omgivande landskapet. En flod löper in i staden exakt i mitten av muren varefter den flyter ner till havet genom en tio meter bred stenlagd kanal som delar hela staden exakt på mitten. Över kanalens mitt både på längden och tvären tronar det Kungliga Slottet. Kanalen löper i en perfekt fyrkantig vallgrav runtom slottet och även i en kanal genom slottets källare. Eftersom detta utgör slottets vattenförsörjning är det belagt med dödsstraff att förorena i vattnet uppströms från slottet, medan det går utmärkt att förorena nedströms.

Vill källarmästaren hitta på någon rolig episod där en pissnödig äventyrare under en nattlig krogrunda blir tagen på bar gärning med att förorena floden uppströms från slottet och döms till döden - eller kanske till ett års tjänstgöring i köket eller nåt, om han kan övertyga kungen om att han inte kände till att kungens badvatten hämtas från floden (själv dricker kungen naturligtvis inte något så simpelt som vatten, möjligen gurglar han sig med det) så är det bara att köra hårt; det faller dock utanför äventyret.

I övrigt är staden en standardfantasystad med omkring 40 000 invånare. Här finns de vanliga tjuv-, lönnmördar- och magikergillena, de knäppa sekterna och kulterna (vissa tillber Slammet på det ena eller andra sättet), feta handelsmän, magikerbodar och alkemistshoper. I de sistnämnda kostar dock en helande dryck endast 3 Pix istället för de brukliga 26.

Undergörande Ädelslamdryck

Se Playelfs Postorderkatalog, dock endast 3 Pix per styck tack vare Slammets undergörande kraft. Alltså: mängden Ont halveras av en dos, och halveras igen av ytterligare en dos. I Ädelslamdryckens fall får man dessutom inte Krupp av den andra dosen. Ytterligare doser fortsätter att halvera mängden Ont för varje dos. Dessutom känner man sig väldigt uppåt av att förtära Slam i vilken form det vara månde; man blir lite hög helt enkelt. Emellertid talar vissa förbjudna rykten sanning. För varje dos får man en tärning Slam-Krupp (dessa slås av källarmästaren och hålls hemliga för spelaren) och måste klara ett Stryktålighetsslag. Om Stryktålighetsslaget misslyckas blir man ding i roten. För äventyrare varar dingheten så länge källarmästaren tycker att det är underhållande; statister och biroller kan bli permanent knasiga om källarmästaren så önskar, eller också kan det gå över efter några dagar. Dingheten yttrar sig i att man blir en byfåne. Se Monty Python för uppslag. Helt kort kan sägas att man plötsligt finner ett stort nöje i att ramla av murar, leka att man är olika djur eller dylikt, ställa idiotiska frågor till alla ("Kan du se vad jag föreställer nu?" - Börjar böka i jorden med näsan och grymta högljutt.), prata med väggar eller träd, stå på huvudet, ruva ägg, slå kullerbyttor osv. Roligt rollspelande av dingheten belönas med 1-3 Bättre, tråkigt rollspelande bestraffas med 1-3 Sämre.

Märk väl att äventyrarna inte kommer att bli varnade annat än indirekt, genom att de ser anslag uppsatta på stan:

"Härmed önskar Hans Majestät Konung Erasmus Guldhjärta Getdödare Vågkuvare Slamuppsugare XXXIV, i kraft av sitt ämbete som Allerhögste Gudabenådade och Nådige Konung, Rikets Beskyddare och Stadens Hjärta, Slammets Överhuvud och De Orättfärdigas Skräck, kungöra följande:

Ryktena om att vår stads härliga Slam gör folk dinga i roten är falska. Att sprida sådana rykten är hädanefter belagt med dödsstraff.

(Namnteckning)

H.M. Erasmus XXXIV"

Att handla i Slamstaden

Att handla i Slamstaden går till på det vanliga sättet. Gissningsvis vill äventyrarna köpa nya vapen samt den övriga utrustning man kan behöva för en nedstigning i en Monsterbemängd KryptaTM. Om barbarkvinnorna kommer till Slamstaden så kommer de efter en shoppingrunda att hyra en automatisk låsdyrkare (se Playelfs Postorderkatalog), komplett med bönematta och benhård religiös övertygelse.

Annat som kan hända i Slamstaden

Kör hårt. Krogslagsmål. Lönnmördare som erbjuder sina tjänster, eller som blir hyrda av äventyrarnas konkurrenter för att mörda dem eller bara ge dem en minnesbeta - skicka in ett lagom stort gäng Ninjor av valfri färg (se Monster i Playelf) beroende på äventyrarnas antal och skicklighet. Slå på Värdshustabellen (se Diverse Resurser). Supatävlingar - Barbarbruden Berit, vilken som helst av dvärgarna eller någon av orcherna Grulf och Blorg kan utmana någon av äventyrarna på kappsupning eller "sist under bordet" med väskan, alternativt bara kartan, som segrarens pris. Så även tjuven Ratus, men då försöker han fuska, förslagsvis genom att muta värdshusvärden att späda ut hans dricka. (Även Sonja kan hetsas till att anta en dylik utmaning om man är slug nog att reta henne en smula - hon är ju en Stolt Jävel.) Maniska sekter som medvetet använder Slam för att uppnå det Gudomliga Tillståndet (= bli dinga i roten). Rånare. Tjuvar. Monster. Hemliga agenter från grannrikena. Supatävlingar. Krogslagsmål. Gatuslagsmål. Inget av det ovanstående. Allt det ovanstående två gånger om. Ös på, ba.



< Föregående   Nästa >

Se även
valkyria.jpg
Omröstning
Skulle du kunna tänka dig att betala för konventsäventyrsserien om Yukikaze i tryckt form?
  
Prenumerationer

Mambo is Free Software released under the GNU/GPL License.