Sida 1 av 6 Rumsfällor
Rumsfällor är elaka saker, veritabla avrättningsmaskiner runt om vilket koboldigt rollspel snurrar. De ska inte tas lätt på, för de knycklar, mosar och stympar grottgångsvandrare med mer grymhet och elakhet än någon annan fälla.
Rumsfällor drar alltid åt det bizarra hållet till. En subtil rumsfälla är en sällsynt rumsfälla - dessa fällor vill väldigt gärna tala om att de finns till de mest ouppmärksamma av äventyrare och överger därmed allt hopp om överraskning. Fällan i sig fortsätter gärna att vara outlöst, men som vi alla vet finns det minst en nyfiken äventyrare i varje grupp...
Last man standing är en passande titel för denna subtila fälla. På dörren utanför rummet står det "Endast de ädla kan passera detta rum" i det språk som nu äventyrarna behärskar. När alla väl inne i rummet så stängs dörren bakom dem och låses. Dörren på andra sidan rummet låses också, och givetvis går dessa lås inte att dyrka upp. Ett kort tag efter det att de blivit instängda så lyses rummet upp på magisk väg och taket börjar sjunka sakta. Spelarna bör upptäcka att det finns ett "hål" i taket som har plats för precis en person.
Hur äventyrarna löser detta är den riktiga fällan, för den som till sist besegrar (eller övertalar) de andra och ställer sig i hålet kommer att bli krossad av den riktiga fällan som finns i "hålet". När taket är en halvmeter från golvet så släpps en riktigt tung pelare ner från hålet vilket krossar den som stod där. Efter att äventyraren blivit krossad kommer taket att lyfta upp och dörrarna öppnas igen. De ädla som gav upp sin plats för han som krossades får gå vidare...
(Ola Sjöbäck)
Djävulens horn är namnet som vi har valt på den här lilla otäckheten. Någonstans i en grotta hittar äventyrarna ett stenhorn med en inskription som kan utläsas som "Jag öppnar vägar". I en stor sal uppburen av vittrade stenpelare sitter en staty av en kung på en tron. Bredvid honom finns en staty av en speleman som ser ut att en gång ha hållit något i handen. Om äventyrarna sätter hornet i handen på honom så för statyn hornet till munnen och blåser en hög ton. Men istället för att det öppnas en hemlig dörr (som äventyrarna förhoppningsvis tror) rasar salen in av det starka ljudet...
Skulle man nu överleva raset så kan man komma upp till våningen ovanför genom hålet i taket.
(Wilmer)
Magnet-fällan är en fälla som bäst placeras i stora rum med få ställen att ta skydd under. I rummet med magnetfällan ligger massor av dolkar, knivar, yxor och svärd (gamla och trubbiga). I taket på rummet sitter en ENORMT stark magnet. När äventyrarna kliver in i rummet slås den på och alla deras järnföremål sugs upp i taket. Om någon stackare bär rustning fastnar han också i taket. Sedan slås magneten av och samtliga järnföremål regnar ner över äventyrarna.
Är man på ondskefullt humör så kan man alltid skicka in något monster medan fullt bepansrade äventyrare sitter som klistrade...
(Wilmer)
|