Det är dags att avslöja lite om innehållet i Vägar. Till att börja med, låt mig presentera Reine Rosenberg, som kommer att illustrera hela inlagan i modulen. Det är han som har tecknat bilden nedan.
Vägar utgår från lite idéer som Robin D. Laws presenterar i sin bok Robin's Laws of Good Game-mastering. Tanken är att det som gör rollspel kul är att spelare tänder på något i det. Det ger dem en kick. Kruxet är att det finns flera olika sorters spelare, som tänder på olika saker.
Bilden ovan är ett bra exempel: där kan vi åtminstone hitta fyra olika sorters spelare.
Först har vi röjaren, som mest är ute efter att sparka rumpa. Sedan har vi gåtlösaren som helst vill klura på gåtor. Sen har vi specialisten, som alltid spelar en viss sorts rollpersoner (i det här exemplet ninjor och/eller lönnmördare, men det kan lika gärna vara alver, dvärgar, magiker, galningar, casanovor etc). Slutligen har vi skådespelaren som alltid vill djupidentifiera sig med sin roll.
Teorin går ut på att identifiera vilka sorters spelare man har, och lägga in element som de vill ha i äventyren, så att spelarna faktiskt får något som de tycker om i äventyret.
Ajustdet, killen i mitten är nog egentligen jag. Ibland skräms jag av mina medspelare och deras konstiga böjelser. |