Episka kampanjer i Västmark |
|
|
|
Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-04-09 |
Sida 12 av 30
Efter slutstriden är det dags för historien att lugna ner sig. De händelser som lett
fram till historiens klimax får permanenta konsekvenser, och det är nu dags för
figurerna att uppleva dessa förändringar. Även om man har haft en del idéer om vad man
vill göra efteråt i huvudet tidigare, så är det först nu som man kan dra upp dessa
idéer i detalj.
Det andra syftet med resultatfasen är att tillåta spelarna att vänja sig vid att
historien och kampanjen snart är slut. Historien är slut och det är snart dags att gå
hem. Vid det här laget är figurerna välkända för spelarna. Det är nu dags att ta
farväl av dem.
Ett bra sätt att avrunda kampanjen är att låta figurerna uppleva liknande äventyr
som i början av kampanjen, för att på så sätt poängtera för dem att de är
annorlunda nu. Det påminner dem också om hur långt de har nått och är ett bra sätt
att komma till rätta med figurerna.
Upplösningsfasen kan vara allt från ett spelmöte till tre eller fyra äventyr. Dra
inte ut på det för länge, bara. Se bara till att eventuella lösa trådar från
antagonistens fall knyts ihop. Det sista spelmötet bör vara ett sådant som spelarna
kommer ihåg. Se därför till att planera det riktigt väl.
Vid det här laget har kampanjen pågått i flera månader, kanske till och med i mer
än ett år. Att ha nått slutet är definitivt något som bör firas. Så förutom att
sista spelsessionen bör avslutas med en stor smäll så bör man dessutom fira och
avrunda. Se till att det finns tid för det.
|