Episka kampanjer i Västmark |
|
|
|
Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-04-09 |
Sida 29 av 30
Minikampanjen är en lösning för den som inte har ork eller lust att dra igång en
fullfjädrad episk kampanj. En typisk minikampanj består av ungefär fyra till tio
äventyr. Med "äventyr" menar jag inte de stora och tjocka moduler som man kan
köpa till rollspel, utan mindre saker som normalt kan spelas igenom på fem timmar eller
så och som man skapar själv. Många köpta äventyr har mer gemensamt med minikampanjer
är konventionella äventyr.
Även om minikampanjen är för kort för att till fullo utnyttja den episka kampanjens
kraft och möjligheter så är det ett mycket tänkvärt alternativ, i synnerhet om man
spelar "o-episka" rollspel. Det finns tyvärr väldigt lite utrymme för episkt
rollspel i flera rollspel, till exempel nutidsspel och mörk framtid. Där är
minikampanjen en bra lösning.
En minikampanj förutsätter att man slimmar en episk historia så mycket som möjligt.
Det finns väldigt lite utrymme för sidospår i en sådan kampanj.
I expositionen struntar man i att presentera värld och figurer, utan man nöjer sig
med att presentera hotet. Detta är möjligt tack vare att man väldigt lätt känner igen
sig i världen och att man ofta tar till en minikampanj för kända figurer. Som mest
tillbringar man ett spelmöte med expositionen. Uppstegringen kan vara lite längre.
Ungefär tre till fyra äventyr är ganska lagom för uppstegringsfasen i en minikampanj.
Det är här som figursutvecklande äventyr hamnar, och oftast som sidoplotter till det
vanliga äventyret. Höjdpunkten är lite kortare, kanske en eller två spelmöten.
Periptin, slutligen, är högst ett äventyr och ofta ett väldigt intensivt sådant.
Resultatet hoppar man ofta över, eller väver in det "i förbigående" i slutet
i periptin.
|