Episka kampanjer i Västmark |
|
|
|
Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-04-09 |
Sida 5 av 30
För att kunna skriva en episk kampanj bör man först och främst titta på hur en
episk berättelse är uppbyggd. Liksom ett rep har en episk berättelse tre delar: en
början, en mittdel och ett slut. Dessa tre delar är helt centrala för den episka
berättelsen och bör vara det även i en episk rollspelskampanj.
Början består av expositionen. I detta introducerar man läsarna
("läsarna" kan lika gärna ersättas med "tittarna" eller
"spelarna", men vi håller oss till "läsarna" tills vidare) till
världen, protagonisterna och miljön. Sedan börjar man upptäcka vad historien handlar
om. Man upptäcker sällan allting, men det man får ett antal olika ledtrådar till vad
som händer.
Mittdelen utgör lejonparten av historien och kan delas in i två faser, uppstegringen
och höjdpunkten. Under uppstegringen ställs historiens protagonister inför dess
antagonister och börjar förbereda sig för att konfrontera dem. Det är under denna fas
som läsaren plötsligt upptäcker att det inte finns någon återvändo. Höjdpunkten är
den fas då protagonisterna börjar utföra det som de har åtagit sig. Det är nu som
protagonisterna börjar ta initiativet och handlar på egen hand.
Slutet, slutligen, består av periptin och resultatet. Periptin är den konfrontation
mellan protagonist och antagonist som man har arbetat sig mot från början. Därefter
kommer resultatet, då protagonisterna ser dammet falla ner och försöker bearbeta vad de
har råkat ut för och vad som har hänt dem och världen. Därefter är historien över
och ridån går ner.
|