Sida 6 av 30
Att börja skriva en episk kampanj är inte helt lätt. Man bör ta tid på sig och
inte stressa igång den för att man har otåliga spelare. Tag det lugnt istället och
fundera på saken i lugn och ro. Låt någon annan köra de snabba och konventionella
kampanjerna fram till dess att du är klar med ditt mästerverk.
Redan från första början bör man fundera på temat i kampanjen. Håller man
kampanjen kring ett enkelt tema så är risken mycket mindre att man spårar ut och
själva berättelsen blir mer konsekvent. Temat kan vara något enkelt, som till exempel
"ett stort krig mot [sätt in namnet på antagonisten här]", eller mer komplext
och abstrakt, som till exempel "att växa upp".
Det stora kriget är ganska ofta använt i rollspel och är en ganska rättfram
episk kampanj. Ofta brukar kampanjen gå något i stil med det här: figurerna upptäcker
att nåt håller på att hända. Detta något visar sig vara ett stort krig som initierats
av en Stor Skurk som behöver slås ihjäl. Enda sättet att göra det är, enligt
en Profetia, genom att hitta ett antal magiska Artefakter och använda dessa
för att plåta till Skurken så att han inte vet vad han heter. The end. Det är en enkel
historia med få distraherande element, men på grund av att hela kampanjen är ett
jätteäventyr där detta gradvis uppdagats så blir kampanjen ofta storslagen av sig
själv.
Men den andra kampanjen, då? Den mer subtila?
Antag att spelarna spelar var sin yngre figur, nånstans i mitten till slutet av
tonåren, ungefär. De upptäcker världen utanför hembyn, vandrar runt i den, upptäcker
att något håller på att hända, varefter historien utvecklar sig ungefär som ovan.
När skurken är ihjälbultad visar man sedan på hur figuren har utvecklats. Istället
för de annars obligatoriska belöningsscenerna låter man figurerna råka ut för ett
äventyr som till stor del liknar äventyren i kampanjens början, bara för att visa hur
annorlunda de är jämfört med början. I så fall har man, på ett mycket subtilt sätt,
flyttat över tyngdpunkten från kampen mot skurken till figurernas personliga utveckling.
De har växt upp.
Det är inte särskilt svårt att få in ett sådant här mer subtilt tema i en episk
kampanj. Det "goda mot det onda", eller egentligen "protagonist mot
antagonist", kommer alltid att finnas där och är grunden för all drama, så det
behöver man inte bry sig om. Däremot är det alltid intressant att lägga till ett
subtilt tema. Det gör alltid kampanjen mer tillfredsställande och mer personlig.
|