Episka kampanjer i Västmark |
|
|
|
Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-04-09 |
Sida 8 av 30
Under expositionen introduceras spelarna till sina figurer, de andras figurer samt till
miljön. Det är under den här tiden som spelarna växer in i sina roller och spelledaren
blir varm i kläderna. Man kan gärna köra en del "konventionella" äventyr som
inte riktigt har med saken att göra för att få upp ångan, med några små antydningar
om senare händelser och kampanjens övergripande historia.
Mittpunkten i expositionen markeras av ett äventyr som får stort intryck på
historien och kampanjen. Det är nu som figurerna ska börja identifiera vem som står
för vad, vilka som är antagonister och vilka som är protagonister. Även om de inte
behöver få alla pusselbitar med en gång så ska de i alla fall börja sortera upp
läget.
Expositionen bör bestå av någonstans mellan 10 och 15 äventyr. I början bör bara
ett fåtal äventyr ha med den övergripande historien att göra, medan ungefär hälften
av den andra hälften gärna får ha med den övergripande fasen att göra. Expositionen
avslutas så småningom när spelarna har börjat att urskilja ett mönster, och det får
gärna avslutas med en motgång. Detta ger spelarna blodad tand så att säga, samt gör
motsättningen mer personlig.
|