Episka kampanjer i Västmark |
|
|
|
Skrivet av Krister Sundelin
|
2005-04-09 |
Sida 9 av 30
Vid det här laget borde spelarna vara på det klara med vad hotet är. Nu är det dags
att framhäva och förstärka det hotet. Under uppstegringen börjar nu protagonisterna
förbereda sig och kraftsamla inför framtiden. De vet vilka deras motståndare är och
det är nu dags att se vilka resurser de har inför en konfrontation. Det är också dags
att bygga upp antagonisternas styrkor. Det är också en punkt i historien där det inte
längre finns någon återvändo.
Den här delen är den stora delen av en kampanj. Den får gärna bestå av tolv till
sexton äventyr ungefär. Äventyren bör till större delen bestå av sådana som för
kampanjen framåt, även om avbrott bara är välkommet. Säg att två tredjedelar till
tre fjärdedelar av den här fasen ska föra kampanjen framåt, medan resten inte behöver
ha med saken att göra.
Dela gärna in denna del i två eller tre underdelar eller minikampanjer. Underdelarna
ska fortfarande ha med förberedelsefasen att göra, men får gärna stå mer eller mindre
självständigt. Det blir betydligt lättare att skriva då.
Under den här fasen bör man också utforska figurerna mer i detalj. Man kan gärna
utnyttja de äventyr som inte för historien framåt till att utforska figurerna. Deras
förflutna och personlighet bör spela stor roll i äventyren.
Uppstegringen avslutas vid det tillfälle i historien då figurerna går över från
att vara reaktiva till att vara aktiva. De måste helt enkelt börja ta itu med det som de
har satt sig för. Den får gärna avslutas med ett tillfälle som ställer allting som
spelarna trott sig veta upp och ner.
|